• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spolglans på vindrutan

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Spolglans på vindrutan

Det finns antal medel att blanda i spolarvätskan, men jag tror inte riktigt på dem. Istället använder jag Biltemas "Rein off" som man polerar framrutan med. Den gör rutan så hal att regndropparna pärlar sig och klider av rutan utan att man behöver ha torkarna på alls. Kombinerar man detta med att siliconfetta torkarbladen så blir det hela mycket bra. Behandlingen räcker för ungefär en månad och medlet är billigt.... Ett måste i alla fordon när man väl provat det en gång....
 
C

Claes o Monica

Guest
Sv: Spolglans på vindrutan

Det finns antal medel att blanda i spolarvätskan, men jag tror inte riktigt på dem. Istället använder jag Biltemas "Rein off" som man polerar framrutan med. Den gör rutan så hal att regndropparna pärlar sig och klider av rutan utan att man behöver ha torkarna på alls. Kombinerar man detta med att siliconfetta torkarbladen så blir det hela mycket bra. Behandlingen räcker för ungefär en månad och medlet är billigt.... Ett måste i alla fordon när man väl provat det en gång....

Siliconfetta? Vad/hur.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Spolglans på vindrutan

Siliconfetta? Vad/hur.

Det här med vinrutetorkare är en kapitel för sig. Jag föredrar de platta, men de är något dyrare, kanske 100kr/st, länge sedan jag behövde köpa nya. Tidigare behövde jag byta ungefär varje år torkarblad.
Numera håller de åtminstone fem år, kanske åtta? När jag behandlar framrutan med "rein off", så rengör jag torkarna med lacknafta och sedan återfettar dem med tex. vinylglans eller biltemas siliconfett som är drygare. (Det är samma verksam ämne i alla dessa produkter - silicon)Torkar sedan av överblivet så man inte kladdar ned rutan. Resultatet är ljudlös svepning de få gångerna man behöver använda torkarna alls då vattnet pärlar bort av fartvinden. Och torkarbladen håller i evighet, nästan trolleri.... Har praktiserat detta nu över tio år och är helnöjd....

PS. Det är nästan omöjligt att hålla Silicon borta från bilen då nästan alla vaxer och många fler produkter innehåller Silicon. Dessutom har en "riktigt" billackerare inga problem med Silicon rester då de avfettar bilen före lackering, men mycket Silicon på ytan underlättar inte heller....
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Spolglans på vindrutan

Ta nu inte illa upp, men språkpolisen i mig känner att det behövs en liten uppsträckning :wub:
Silicon är engelska för kisel, som t ex Silicon Valley.
Silicone är engelska för silikon.
På svenska stavas det silikon.

För att återknyta till ämnet så tycker jag att Biltemas "Rain repellant" är svårt att få till bra på rutan. Det går åt ett väldans gnuggande för att få det bra.

Förr fanns ett medel för polering av trämöbler som hette Johnson Pledge som var bra till vindrutor, in och utsidan på hjälmvisir osv men det försvann från butikerna för många år sedan.
Om någon hittar det i en butik så säg till.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Spolglans på vindrutan

Tack för tydligandet. Jag är inte alls känslig för påpenkanden, bara bra.
Sedan finns det många skolor om detta med Silicon eller hur det nu stavas, det är upp till var och en, jag är dock nöjd med min metod...
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Spolglans på vindrutan

Rain-X har jag använt på visiret i alla år på mc-hjälmen. Nu också på vindrutan på våra bilar, fungerar mycket bra, behöver inte använda torkarna över 50-60 km/tim.
Rain-X 2 in 1 Spray 500ml
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Spolglans på vindrutan

Ja, RainX körde jag också med när det kom för ca.20år sedan, minns att det var bra och lätt applicerat.
Sen kom den dåliga kopian från Biltema som BigSpender nämner,
Och det var det sämta jag provat, ett elände att polera ut på rutan.
Så tycker jag :cool:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Spolglans på vindrutan

Visst är det arbetssamt att lägga ut medlet och polera efteråt. Jag har dock börjat slarva lite med knuggandet och då blir det en gråaktig hinna som dock försvinner efter några dagar. Speciellt jobbigt är det med husbilens stora framruta. Hur man än gör så håller effekten minst en månad, vilket är helt ok för mig. Samma medel som bygger på nanoteknik finns i flera olika varianter bla. från Turtlevax mycket dyrare och jag märkte ingen skillnad mot Feltemas produkt....
How ever, detta medel är överlägsen jämfört med de olika tillsatser man blandar i spolarvätskan,, tycker jag....
 
Toppen