• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

D

Deleted member 11118

Guest
Är i Tyskland, övernattade på en stellplatz. Hade ingen ström. När jag vid 3 tiden på natten var uppe på toa, spolade jag och plötsligt slocknade hela panelen och kylskåpet. Satte på panelen igen, spolade i vattenkranen, allt slocknade, provade igen satte på ljuset, allt slocknade. Kan batteriet vara helst slut, det är 4 år gammalt. Vi har under dessa fyra år stått mest med ström.

Nu står jag med ström och då funkar allt, gjorde en test idag, drog ut elsladden och efter 4 timmar spolade jag, allt slocknade igen.

Tror vetenskapen på forumet att jag behöver ett nytt bodelsbatteri så köper jag ett i Tyskland. Tacksam för några svar innan söndag kväll.

Ska vara på resande fot i 14 dagar till, tänkte bo på en del vingårdar och där får man ingen ström.

Kan som avslutning upplysa att vi har något över 30 grader.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Visst kan det bero på dåligt batteri. De flesta EBL har en säkerhetsfunktion som slår ifrån 12 V om spänningen sjunker under en förutbestämd nivå, i mitt fall 11,5 V. Detta för att inte batteriet ska skadas obotligt. Har du kollat att batteri-
laddningen fungerar som den ska och att syranivån i batteriet är ok.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Ja ditt batteri är troligen slut. Du anger inte hur stort ditt batteri är och vilken laddare du har så då är det svårt att ge mer precisa råd.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Jag är inte så kunnig, vet var batteriet sitter. Men av de 2 svar jag fått och med mina egna tester så lutar det nog åt att batteriet är slut. Återkommer om några dagar med vad det kan vara för batteri jag har och vilken laddare det är, kanske kan jag lista ut det.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Allt funkar när jag har el och det ser ut som batteriet laddas men när elen försvinner tar batteriet slut fort. Tack för svaret.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Att batteriet "dör" efter 4 år vid användning i husbil är inte så ovanligt. Jag har vid några tillfällen försökt rekonditionera så gamla batterier med klent resultat. Det är bara att köpa nytt! Jag kör året runt med husbilen.

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

@Lassej

Ifall det nu blir nytt bodelsbatteri för din del,
se till att du skaffar ett FÖRBRUKARBATTERI = AGM- eller GEL-teknik.
Absolut inte ett bly/syra startbatteri.

Många här på forumet skriver att de är nöjda med Biltema's AGM
det finns i 3 storlekar, bra garanti 4år, samt skapligt prisvärt.
Bytte själv mina 3 bodelsbatterier i våras till dessa, från gamla gel-batterier.

AGM-batteri - Bilbatteri Startbatteri - Biltema
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Jag gick över från fritidsbatterier till startbatterier för flera år sedan. Det visade sig att de höll längre, förmodligen beroende på större blyinnehåll.

Numera kör jag AGM. Jag har 4 batterier, 2 AGM, 1 "silverbatteri" med 4 års garanti hos Biltema som fungerar riktigt bra och ett billigt spanskt batteri som verkar börja sjunga på sista versen. När det tar slut ska jag köpa ett LiFePo4 batteri, har jag tänkt mig. Jag blandar inte dessa batterier hursomhelst utan har separata kretsar med egna MPPT- laddare och egna solpaneler.

Jappe
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Jeg er vældig tilfreds med mit LiFePo4 batteri på 100Ah. Det kunne sidde samme sted som det gamle batteri, så det var bare at sætte kablerne på det nye batteri.

Nu kan vi køre fruens hårtørrer via 1500w inverter, hvilket vi ikke kunne med et vanligt 90Ah forbrugsbatteri, uden at batterivakten slog fra.

Vi har 2x100w solpaneler, dieselvarme, køleskab, ovn og komfur på gas, og resten på 12v (TV, mobillader, lader til PC, osv)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Inte mycket att tveka på. Du skall ju vara ute ytterligare 2 veckor varav en del utan 230V ström. Köp nya batterier där du är. Själv har jag silverkadmium batterier från Biltema med 4 års garanti och de är prisvärda. Billigast hittar du i de stora varuhusen, men om köper där så ta med en voltmätare (eller låna varuhusets) och mät batteriets spänning innan du köper den. Det kan finnas gamla hyllvärmare om omsättningen är liten. Spänningen skall vara kring 12.8V helst mer.
Om Gel och andra moderniteter vet jag nada, dyra verkar de.....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Jag hade tänkt ersätta mina gamla GEL-batterier (från 2004) i våras med nya GEL, men tänkte prova på Biltemas AGM, p.g.a priset och den 4-åriga garantin.

Nya GEL-batterier hade blivit ca. 5000kr x 3, men det är det bästa som förbrukarbatteri, man kan utnyttja ca. 80% av deras kapacitet

Köper du våta bly/syra-batterier typ fritids/start, så kan du utnyttja ca. 50% av dem, då gäller det att ha utrymme och lastkapacitet för typ dubbel batteribank.

Jag skulle nog rekommendera Bilemas AGM, eller Harald Nyborgs AGM.

Sen finns det Lithium -batterier för dem som skiter pengar :oops:

Edit: såg just att du var i Tyskland, kollade som snabbast på Bauhaus som har ett agm dock rätt så dyrt
https://www.bauhaus.info/suche/produkte?q=agm+batterie
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

@Lassej

Ifall det nu blir nytt bodelsbatteri för din del,
se till att du skaffar ett FÖRBRUKARBATTERI = AGM- eller GEL-teknik.
Absolut inte ett bly/syra startbatteri.

Många här på forumet skriver att de är nöjda med Biltema's AGM
det finns i 3 storlekar, bra garanti 4år, samt skapligt prisvärt.
Bytte själv mina 3 bodelsbatterier i våras till dessa, från gamla gel-batterier.

AGM-batteri - Bilbatteri Startbatteri - Biltema

Det är nog bra att undvika startbatterier men det går alldeles utmärkt med bly/syra batterier om de är av typ förbrukningsbatteri. GEL är inte nödvändigt även om många uppskattar fördelarna med den typen. Mina senaste bly/syra klarade sig 10 år innan de blev för trötta så jag köpte motsvarande igen (Bosch Deep Cycle).
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Tack alla för era svar, nu kan jag dra den slutsatsen att batteriet är slut. Är just nu i Frankrike och på vägen hem tar jag in i Tyskland och letar upp en handlare eller större verkstad så kanske jag byter batteri i Tyskland, har fått uppgift att det kan vara billigare.

Om jag fattar det rätt så använder man alltid bodelsbatteriet, strömen gör bara att batteriet laddas, har jag uppfattat det rätt.

Än en gång tack för detta fantastiska forumet och alla hjälpsamma och trevliga kompisar.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Är hemma i Sverige och i Tyskland kunde de konstatera att batteriet laddade dåligt. Min fråga är nu batteriet är på 100 ah, kan man installera ett på 150-170 ah, vill ha ett starkare batteri.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

Du kan ha i princip hur stor batteribank som helst. Man skall dock ta hänsyn till laddarens och generatorns kapacitet. Oavsett vad kapaciteten är, så kan man koppla laddningen så att man inte "överanstränger" källan.. Finns en skog av varianter..
Liksom många mer sakkunniga än jag som kan berätta exakt hur du skall göra....
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp är mitt bodelsbatteri slut?

:)Hei!

Jeg skiftet i våres fra 150Ah GEL til 100Ah Lithium med innebygget batterivakt.

Det er det smarteste jeg har gjort på lenge. Største fordelen er at det beholder
spenningen på topp og at det kan tappes til ca. 10%. Dessuten suger det til
strøm når det lades og er fylt opp på kort tid.

Ekstrabonus, vekten på batteriet gikk ned fra 54kg til 14kg:)

Lykke til.

Hilsen Regent.
 
Toppen