• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart dags att byta sulor.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Snart dags att byta sulor.

Ringde igår vår däckgubbe på Hisingen och avtalade besökstid nästa vecka (låter nästan som tandläkarbesök, hehe...) så får vi se vad ett PRO säger. Ska byta ut däcket som jag själv lagade (från utsidan) och passa på att testa TPMS (Tire Pressure Sensor) av ren nyfikenhet. Hoppas bilen redan är förbered för TPMS annars blir det säkert merkostnader kring programmeringen.
Kanske inte så lämpligt att fråga "var i Europa man ska köpa sina däck", men jag gör ett försök för Sir's räkning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att byta sulor.

Hur ofta har ni klättrat sönder däck då kan man undra?

Jag kan inte minnas att jag sett ett sönderklättrat c-däck någonsin,
faktiskt inte ens ett vanligt bildäck :rolleyes:
Det argumentet skulle inte få mej att byta bort komforten.
Kom igen nu alla som gått över från C-däck till CP-däck,
vad var det som fick er att välja bort komforten?

Speciellt ni som åker plåtisar, vad vinner man där? undrar säkert T.S

Jag köper argumentet att husbilen står still 95% av året, då prioriterar man säkert något annat trevligt :)

Jag krängde på CP-däck när jag bytte till nya 16” alufälgar på vår plåtis. Det satt vanliga C-däck på innan och de var från fabrik.
Det blev CP-däck av bara farten och när jag tänker efter nu så skulle jag nog ha kunnat valt C-däck istället. I alla fall om det nu verkligen är så att det är märkbar skillnad i komfort.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Snart dags att byta sulor.

Så här står det på Continentals hemsida om Vanco Camper CP.

"Extra säkerhet och stabilitet för husbilar.
Kraftigare konstruktion av sidväggen klarar den höga bakaxelbelastningen på husbilar."

"Förbättrat skydd mot skador vid tuffare underlag.
Förstärkt gördelpaket och stomme med mycket för hög motståndskraft mot nötning, överbelastning och yttre påverkan."

"Kortare bromssträckor på vått.
Våtgreppsoptimerad gummiblandning för säkrare grepp på vått underlag."

Vancoâ„¢ Camper - till din husbil

Vår bil var utrustad med dessa från början från Bürstner. De har nu rullat ca 5600 mil på 3 år och det blir nog till att byta framdäcken till nästa säsong. Däcken bak är inte alls slitna så dessa kommer att hamna fram och de nya bak.
Kommer att fortsätta med Continentals CP däck. Lufttrycket har varit 5,5 runt om och de är jämt slitna. Finns ingen som helst anledning att inte ha CP däck. Vi upplever inte alls att gången är speciellt stötig, utom på franska tvättbrädsvägar.
Med tanke på komfort så tror vi att risken för däckexplosioner är mindre med dessa däck med rätt lufttryck.

//Evanders
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Snart dags att byta sulor.

Knepigt det här med däck. Man byter ju så sällan. Har haft som princip att ha något överdimensionerade däck i bärförmågan trots misstänkt komfort minskning, vilket jag dock aldrig har märkt eftersom jag inte har valt sååå mycket starkare däck än behovet. Säg att fordonet skulle klara sig teoretiskt med 104/106, eller 6 PLY, så har jag valt 106/108 och 8 PLY.

Har aldrig råkat ut för däck explosioner vilket jag tror beror på mest värmen som orsakas av kombinationen överbelastning/varm asfalt.

Även om jag är snål i överkant så tycker jag att i vissa saker är inte lämpliga att ekonomisera. Dit hör motorolja, däck, bromssystem. Eftersom jag också spanar efter nya däck, och vad jag läst här, så lutar det nu mot CP däck. Inbillar mig att en viss stöttighet kan man kompensera med lägre lufttryck, exempelvis 0.2 bar lägre än rek. Profilhöjden borde också påverka däckvalet. En 80 profil fjädrar bra mycket mer än en 60 profil. I mitt fall blir det just en 60 profil då jag skall växla ned en aning....
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Snart dags att byta sulor.

Funderar på att byta till dessa däck. Någon med erfarenhet av dem ? Kör normalt inte vintertid, men både tidig vår och sen höst har jag hamnat i vinterväder ett flertal gånger med mina sommardäck, så önskar ett däck som är bra på sommaren och dåligt men godkänt på vinterväg. Produktbeskrivningen nedan låter ju bra.

Nokian WR C3 195/75 R16 107S
Däckets karaktär:
Nya Nokian Weatherproof är ett allvädersdäck som särskilt har tagits fram för att fungera lika bra på vintern som på sommaren. Nu är det slut med däckbyte varje vår och höst!
Nokian Weatherproof har tagits fram parallellt med Nokians vinterdäck WR D4. Skillnaden mellan de två däckmodellerna är att Weatherproof är mer anpassad för lite högre temperaturer, och därför rekommenderas för temperaturer mellan −10 och +35 °C.
Detta nya allvädersdäck från Nokian kombinerar alltså pålitlighet och säkerhet i vinterväglag med en väldigt exakt och stabil väghållning på sommaren.
Tack vare en särskild kiselblandning utan kimrök, har dessa däck lika lång livslängd som Nokians övriga sommardäck. Nu är det slut med vinterdäck som slits i förtid när det är varmare än minus 7!
Utöver bättre livslängd har Weatherproof fått betyg B och C i bränsleförbrukning och så lågt uppmätt buller som 68–69 dB.
Oavsett storlek har Nokians Weatherproof alltid alptopp-/snöflingesymbolen (3PMSF), vilket innebär att de godkänts som utrustning för vinterbruk.
 
Toppen