• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu är det dags för besiktning av min 13 års Fiat. Vad skall man tänka på vem gör besiktningen enklast? Vilka prisskillnader finns?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Besiktning

Kolla i första hand att all belysning är OK, mera komplicerade anmärkningar är det bäst att låta besiktningspersonalen förklara.
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Besiktning

Vi besiktigade vår Adria 2013-årsmodell. 4250 kg hos Dekra i Karlstad till det lägre priset, i maj2016.
Boka inte via deras centralbokning, då får du betala det högre priset, vi ringde direkt till besiktningskillen.
Alla Dekra stationer kan inte ta in tunga bilar men vet att de kan göra det i Ystad o Gävle samt i K-stad.
Kolla runt på olika besiktnings operatörer, för att få bästa pris. Lycka till :):):)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Nu är det dags för besiktning av min 13 års Fiat. Vad skall man tänka på vem gör besiktningen enklast? Vilka prisskillnader finns?

Det beror till största delen på om den väger över eller under 3500kg.
Under 3,5 ton kan Du besiktiga var som helst där de besiktigar bilar men om den väger mer än 3,5 ton så är det en tung lastbil och då måste besiktningspersonalen ha acriditering för besiktning av tunga fordon, denna personal är det många stationer som saknar.
När det gäller besiktning så finns det inga Pb2 regler utan över 3,5 ton så är det ett tungt fordon och då är det samma priser som för en tung lastbil.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

De kan vara lite kinkiga med parkeringsbromsen.
Den verkar inte vara riktigt anpassad för HB.
Har klarat mig hittills med bes. på vår 4,25 ton bil.
(Bes varje år!!)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

De kan vara lite kinkiga med parkeringsbromsen.
Den verkar inte vara riktigt anpassad för HB.
Har klarat mig hittills med bes. på vår 4,25 ton bil.
(Bes varje år!!)

Ja det krävs rejäla doningar till handbroms ifall man ska få stopp på en skenande tung lastbil, som en tung husbil är, bra att dom verkligen kollar den funktionen.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Karlstad
Vår station i Karlstad har stängt.

Detta är svaret på deras hemsida tyvärr :mad:
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Besiktning

Jag såg efter mitt inlägg att Karlstad stängts, bäst kolla på resp. besiktnings hemsida när det är dags att besiktiga sin HB. Tydligen konkurens på en del orter mellan olika företag.
Lycka till med jmf för bästa pris.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 
Toppen