• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den perfekta lösningen sol el

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Det skriv väldigt mycket om batterier och solceller men gör mig inte klokare i vad jag skall välja.
Finns det någon som har installerat solceller som kan ge råd?
Vilka batterier och hur många, vilken regulator?
Jag har en kabe Tm 750 g -09 och tänker försöka att fricampa 3 veckor har funderingar på solceller 300w ,
Kyl o frys får gå på gasol men tv och ledlampor köksfläkt skall kunna fungera även dagar utan sol. Är det någon som har fungerande anläggning så kopierar jag gärna.
:) Bengt Ström
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Hej! Vi har 3x95Ah AGM-batterier, 100W Solcell och som regulator har vi just nu CTEC S250 Duo. CTEC S250 Duo har 2 ingångar från strömkälla så den är även kopplad från generator för att få maximal laddning vid körning också. Numera blir batterierna ordentligt fulladdade och på mycket kortare tid. Har ett Kipor 1000 watts elverk som jag kanske använt 3-4 ggr på vintern under de 7 åren vi haft det.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Den perfekta lösningen sol el

I vår bil har vi 400W solceller MPPT regulator som även laddar bilens batteri kompressorkyl (alltså ingen gasol) led lampor tv boxer. Slår på kylen på våren och stänger av den på hösten. Är så gott som aldrig på camping. Vi har inte haft el brist annat än när ett batteri gav upp. Fick ett nytt på garanti från biltema.

Det är vårt exempel och det har funkat sedan 2003.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Den perfekta lösningen sol el

I vår bil har vi 400W solceller MPPT regulator som även laddar bilens batteri kompressorkyl (alltså ingen gasol) led lampor tv boxer. Slår på kylen på våren och stänger av den på hösten. Är så gott som aldrig på camping. Vi har inte haft el brist annat än när ett batteri gav upp. Fick ett nytt på garanti från biltema.

Det är vårt exempel och det har funkat sedan 2003.


Hej.
2 saker gör mig lite nyfiken.
1. hur stor batteribank har du?
2. vilket Biltemabatteri var det som du bytt på garanti?

Själv har jag använt batteri art nr 8080.

Underhållsfritt batteri - SMF-batteri smfbatteri Fritidsbatteri Marinbatteri Båtbatteri Husvagnsbatteri Husbilsbatteri Bilbatteri - Biltema

Är inne på andra omgången nu. Den första höll i 1,5 år, de byttes på garanti. De hade då 3 års garanti. Nu har samma batteri bara 1 års garanti. Kan misstänka att de inte lever upp till minimikraven för en husbilsåkare.
Alltså passa er för batteri 8080. Jag misstänker att det samma gäller 8090 och 80100.

Så här skriver Biltema om dessa batterier:
  • Kraftfullt, driftsäkert och underhållsfritt batteri, mycket lämpligt i samband med omfattande och energikrävande elutrustning.
  • Även mycket lämpligt i kombination med solcellspaneler och vindgeneratorer.
  • Konstruerat för de höga krav som ställs på ett batteri som används i husbil, husvagn, båt och fritidshus.
  • Mycket driftsäkert batteri som klarar många upp- och urladdningar.
  • Optimal laddningsmottaglighet och maximala djupurladdningsegenskaper.
  • Lång livslängd: batteriet klarar med rätt laddning 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD (urladdningens djup) (25°C).
Det blir inte något mer batteri i denna serien för mig!! /Roy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Vi klarar oss inte mer än 2dagar

Vi har 2x56W solpaneler på taket
3st Biltema AGM 95ah i bobatterier
All belysning är LED.

Kör vi 4-6h varje dag så kan det nästan gå, men kanske inte praktiskt, ibland vill kanske stanna längre på en plats
Brukar stödladda med det inbyggda elverket så fort det funkar när vi står stilla, och inte stör någon annan, detta tillbehör är räddaren i nöden.

Oftast behöver vi landström (230V) var 3:e dygn som behöver 10-12h för att ladda upp batteribanken fullt.

Det som "knäcker" vår elbudget är nog inte för klent med solpaneler,
Utan min APAP- andningsmaskin som jag använder på nätterna, körs via inverter på 230V.

Så jag skulle vilja påstå att kan ni hålla ner förbrukare av el, så kan det säkert funka att inte ha landström eller köra med husbilen, men då måste solen vara framme = de ljusa årstiderna.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Verkar konstigt att inte strömmen räcker längre, kan det vara att ni går omvägen till 220v för din cpap. Jag har en 100w panel använder ett 95ah AGM batteri var ute 3 veckor körde en del varje dag. Vi använder aldrig 220v anslutning klarar oss med det generator och solpanel ger, har endast ledbelysning laddning av dator och telefon görs i regel när vi kör, tv kastade vi ut eftersom vi använt den två gånger på tre år, var mest jobb med att få in kanalerna, var lättare att använda laptopen . Även jag använder cpap en Resmed jag köpte en 12v adepter till den, var mycket lättare bara plugga in i cig.uttaget.
 

Kennet & Cecilia

HBK Medlem (P)
Inlägg
19
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Monterade in 160w solcell före våran semester. Har även 2 st 100w biltema batterier ( tycker att de sjunker från fulladdat ca 13.2 til12.6 volt lite för snabbt. Eller är det el noja??) batterierna är fulladdade vid tidig FM. Även när det är mulet. har inte behövt el stolpe under våran semester i Skottland. Använde elstolpe några ggr pga det ingick i på campingplatsen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Verkar konstigt att inte strömmen räcker längre, kan det vara att ni går omvägen till 220v för din cpap. Jag har en 100w panel använder ett 95ah AGM batteri var ute 3 veckor körde en del varje dag. Vi använder aldrig 220v anslutning klarar oss med det generator och solpanel ger, har endast ledbelysning laddning av dator och telefon görs i regel när vi kör, tv kastade vi ut eftersom vi använt den två gånger på tre år, var mest jobb med att få in kanalerna, var lättare att använda laptopen . Även jag använder cpap en Resmed jag köpte en 12v adepter till den, var mycket lättare bara plugga in i cig.uttaget.

Jag blev själv förvånad att maskinen drar så pass mycket, vad den nu drar:confused:
Jag har en sån här

https://mysleep.resmed.com/SE/sv/S%C3%B6mnapn%C3%A9/Fl%C3%B6desgeneratorer/APAP-apparater/AirSense-10-AutoSet-inkl-befuktare/p/37259

med värmeslinga i slangen och värmeplatta i befuktaren.
Tror att maskinen drar ca.90W, sen blir det väl några watt till som invertern ska ha.
Kör den ca.8h/natt.
Självklart har vi även andra "normala" förbrukare som tv, parabol, stereo, wifi-router, laddning av datorer plattor mobiler m.m.
Spänningen brukar komma ner till ca. 12,5-12,6V på morgonen, och min Ctek batteriövervakare säger att banken då ligger på ca. 60-70%
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Vi har 2x100A batterier silver gråa med två handtag som viks in mot mitten. Såg dom inte nu när jag kollade på nätet. Biltema har fyra års garanti på det och det vi bytte var tre år gammalt som bara höll halva kapaciteten. Bytes utan problem. Vårt kyl drar 4,5 A med ca 35% gång tid = ca 20 Ah förbrukning på natten. TV och boxer drar ca 6A när de är igång belysning bara någon A. Panelerna ger i verkligheten i Sverige ca 15 A max. I mellan Europa på dagen kan de ge ca 26 A. Laddaren MPPT klarar 45 A och ger 1 A till bilbatteriet. I Sverige kan vi få ut ca 12 timmar x 10 =120Ah per dygn. Det kan inte vi göra av med! Samtidigt skall man inte ladda ur batterierna med mer än 50% ca = 100A. Nu på hösten med regn och liten vinkel på solen så går det något lite back i energibalansen per dag men bilen körs ibland och då är det tillräckligt.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Vi har en likadan bil. Har 150w solcell kopplad till Ctek Dual 250 regulator, två Biltema AGM batterier och Victron batterimätare. Jag tror batterierna är på ca 90 Ah/st. Under sommar halvåret är vi helt oberoende av elanslutning. Vi har kanske 95% på morgonen och batterierna laddas till 100% under dagen.
ERIKPER
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Vi har en Kabe 750TM 2012. Har 150w solcell kopplad till Ctek Dual 250 och en Smartpass, två Biltema batterier och Victron batterimätare. Jag tror batterierna är på ca 90 Ah/st. Under sommar halvåret är vi helt oberoende av elanslutning. Vi har kanske 90-95% på morgonen efter tv tittande och belysning på kvällen innan och batterierna laddas till 100% under förmiddagen, gäller vår-sommar-höst. Har inte haft anläggningen så länge så jag har provat vintermånaderna.
//Tommy:):)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Med platt liggande celler kan du glömma laddningen under de riktiga vintermånaderna i Skandinavien, vi har motsvarande men en cell är rörlig, det är den enda som ger något på vintern tyvärr.:)
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Vår solcell är GoCamp 150 winstallerad av den vi köpte bilen av, pris ca 4300:- Regulator Ctek Dual 250, pris ca 2000:-, optimerar laddning från solcell och från generator. Övervakning Victron BMV 700, kostar ca 2000:-. Fungerar fint tillsammans. Är oberoende av 230v försörjning under vår somma höst.
ERIKPER
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Den perfekta lösningen sol el

I vår bil har vi 400W solceller MPPT regulator som även laddar bilens batteri kompressorkyl (alltså ingen gasol) led lampor tv boxer. Slår på kylen på våren och stänger av den på hösten. Är så gott som aldrig på camping. Vi har inte haft el brist annat än när ett batteri gav upp. Fick ett nytt på garanti från biltema.

Det är vårt exempel och det har funkat sedan 2003.

Vore intressant att veta vilken mppt-regulator du har? Har samma storlek på batteribanken och inser att jag måste byta regulator....

//Janne
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Om batterierna inte räcker kan det vara fel på ett om man har fler, detta drar då ur de friska. En anhörig hade problem med att batterierna inte höll. Det visade sig att det gick ström från det friska till det dåliga. En cell hade gett upp...
Fungerade bra mycket bättre på ett batteri...

Med vänlig hälsning, Conny J
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Mina Ctek grejor köpte jag från en marinfirma i Gävle och tror jag betalade 2400:- för båda och solpanelen köpte jag från Borlänge för 1900:-, dom har bytt namn så jag kommer inte på vad dom heter men jag tror klubben har ett avtal med dom. Är inte hemma på en vecka så jag har svårt att kolla, men vill du så letar jag fram mer info när jag kommer hem.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Den perfekta lösningen sol el

Har man en sånn här batteribank,behövs inte dcdc-laddare som
förstärkning av laddningen.

Dom har över det dubbla kapasitèn av blybaserade batterier,är
lätta i vikt,tål "alt möjligt",og är mycket lätt-laddad utav vanlig
EBL-elblokk ock vanlig solcell med mppt-regulator.

116 Ah LiFePO4 Lithium batterier+solcell 130W+vanlig EBL99
Jag har det här i min Plåtis.El-sladden används nu aldrig i tiden
Mars - Oktober/Nov.Vintern används aldrig bilen.
 

Bilagor

  • LiFePo4.PNG
    LiFePo4.PNG
    122,5 KB · Visningar: 683
Toppen