• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Förvånad över att det fortfarande skrivs det om de "gamla" motorerna, trots att frågan gäller den NYA (Euro 6) motorerna.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Kan motorblokk og topplokk på 180HK Euro6 være unik for denne motoren?

Hvis man studerer bilder av denne motoren og en 150HK Euro6-motor, ser det ut som om det er forskjeller i oppbyggingen, i alle fall ser det slik ut på de bildene som man kan finne på diverse nettsider.
Der ser man at utvendige aggregater/oljefilter osv., ser ut til å være plassert forskjellig på de to motorene.
Er da kanskje 180HK Euro6-motoren bygd kraftigere for å tåle større påkjenninger?

https://www.fiatcamper.com/se/produkt/motorer
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Jag noterar att när Iveco tar ut 180 hk, är det ut en 3,0 motor.

Detta säger mig att Fiats 180 hk 2,3 är "light duty".
Om inte skulle Iveco använda den billigare och lättare motorn.

Den starkaste 2,3 motor hos Iveco är på 156 hk.

http://www.iveco.com/germany/Pages/ConfiguratorPage.aspx?vehicle=Daily
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

"Alla" tenderar att gå över till små motorer .Det är något vi får vänja oss vid .Ända sättet att få ner snitt förbrukningen och utsläppen.Volvo tex 2 L diesel 320 HP .VW med sina TSI osv.Det är säkert inga konstigheter med hållfastheten ,dagens teknik och material har nog kommit längre än vad vi kan ta till oss.
När BMW härjade i F1 cirkusen i Candy Bilarna 1.5 l och runt 1200 HP..Samma med Renault 1.5 L V6 med hysterisk effekt .Så kunskapen finns .Tiden ska bara bli mogen och köparna acceptera mindre antal cylindrar och mindre volym .
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Jaha, nu har jag provkört robotlåda med en 150hk motor. Förvisso en Euro5, men det bör inte vara nån stor skillnad på dem. Jag upplevde den iaf som klart tröttare än min nuvarande 3,0L 156hk-motor, och då körde jag en tom bil som troligen vägde strax under 3 ton. Jag kan tänka mig att det inte blir bättre om man väger nästan 1,5 ton till. Sen gör väl iof lådan att det inte går att växla ner och gasa på samma sätt, men det är ju också en anledning till att satsa på den starkare motorn. Jag får snacka med Fiat-folket på Elmia och höra hur stor skillnad dom anser att det är med den gamla 3-litersmotorn och den nya 180kh .
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat 2,3L-motorn, 150hk eller 180hk?

Hej!
Vi har en Rapido 4 250kg med AL-KO chassie och 150HK.
I sommras åkte vi ner till Frankrike och Italien. Väldigt mycket upp och ner då vi passerade Alperna. Det gick hur bra som helts med 150hk.
Vi funderade innan denna tur på att trimma upp motorn för att framförallt få ett högre vrid, men det tycker vi nu känns onödigt.
Klart att det blev en del växlannde i de brantaste backarna, men inget som kändes jobbigt.

Lycka till med dina beslut:twitcy:

vet ej hur man svarar...har köpt en kabe nu med en 160 motor (3 liter) fiat..skillnad som natt o dag...hade en 2,3 förut..............
 
Toppen