F
F.d. 55575
Guest
Saxat från Svensk Åkeritidning.
"Körde 50 timmar utan dygnsvila – med tre förarkort
Nyligen stannade norska vägkontrollanter en östeuropeisk chaufför i en svenskregistrerad lastbil. Det visade sig att föraren hade kört nästan 50 timmar utan godkänd dygnsvila. Detta hade han gjort med hjälp av tre olika förarkort.
Det var vid Statens vegvesens kontrollstation i Jessheim som ekipaget stannades. När kontrollanterna tittar på färdskrivaren ser man att det har använts olika förare. Chauffören kunde eller ville inte svara på var denna andra chaufför befann sig. Polisen kallades till platsen för att söka igenom lastbilen och i hytten hittades två extra förarkort utöver chaufförens egna.
Den längsta tiden som lastbilen hade stått stilla var fyra timmar och tolv minuter på två dygn och den hade kört 50 timmar utan godkänd dygnsvila"
Man blir mörkrädd,ett rullande mordvapen på 60ton framfört av en utmattad chaufför.
Hur länge ska detta vansinne få fortsätta.Profiten
är tydligen viktigare än människoliv.
"Körde 50 timmar utan dygnsvila – med tre förarkort
Nyligen stannade norska vägkontrollanter en östeuropeisk chaufför i en svenskregistrerad lastbil. Det visade sig att föraren hade kört nästan 50 timmar utan godkänd dygnsvila. Detta hade han gjort med hjälp av tre olika förarkort.
Det var vid Statens vegvesens kontrollstation i Jessheim som ekipaget stannades. När kontrollanterna tittar på färdskrivaren ser man att det har använts olika förare. Chauffören kunde eller ville inte svara på var denna andra chaufför befann sig. Polisen kallades till platsen för att söka igenom lastbilen och i hytten hittades två extra förarkort utöver chaufförens egna.
Den längsta tiden som lastbilen hade stått stilla var fyra timmar och tolv minuter på två dygn och den hade kört 50 timmar utan godkänd dygnsvila"
Man blir mörkrädd,ett rullande mordvapen på 60ton framfört av en utmattad chaufför.
Hur länge ska detta vansinne få fortsätta.Profiten
är tydligen viktigare än människoliv.