• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem är det vi möter där ute på vägarna ibland?

F

F.d. 55575

Guest
Saxat från Svensk Åkeritidning.

"Körde 50 timmar utan dygnsvila – med tre förarkort

Nyligen stannade norska vägkontrollanter en östeuropeisk chaufför i en svenskregistrerad lastbil. Det visade sig att föraren hade kört nästan 50 timmar utan godkänd dygnsvila. Detta hade han gjort med hjälp av tre olika förarkort.

Det var vid Statens vegvesens kontrollstation i Jessheim som ekipaget stannades. När kontrollanterna tittar på färdskrivaren ser man att det har använts olika förare. Chauffören kunde eller ville inte svara på var denna andra chaufför befann sig. Polisen kallades till platsen för att söka igenom lastbilen och i hytten hittades två extra förarkort utöver chaufförens egna.

Den längsta tiden som lastbilen hade stått stilla var fyra timmar och tolv minuter på två dygn och den hade kört 50 timmar utan godkänd dygnsvila"

Man blir mörkrädd,ett rullande mordvapen på 60ton framfört av en utmattad chaufför.
Hur länge ska detta vansinne få fortsätta.Profiten
är tydligen viktigare än människoliv.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vem är det vi möter där ute på vägarna ibland?

Nog betydligt vanligare än vad många tror, att svenskreggade lastbilar framförs av utländska förare.
Kanske den enda möjligheten för svenska åkerier att klara priserna från konkurenter österifrån.:rolleyes:
 

tgliza

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2024
Sv: Vem är det vi möter där ute på vägarna ibland?

Efter att ha kört många mil på svenska motorvägar i sommar har jag ibland undrat om långtradare från öst, framförallt de från Polen har andra hastighetsregler.
Nästan utan undantag har jag sett Polska långtradare köra om svenska.
Vem bryr sig och hur kollas färdskrivare?
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Vem är det vi möter där ute på vägarna ibland?

Ja det verkar som öststatschaufförer får göra som dom vill när det gäller hastighet och kör,vilotider(en hel del svenskar också, men en klar överrepresentation av öststatsförare)
Jag tror att det är lättare,smidigare för polisen att vinka in ett svenskt ekipage för kontroll än att börja tjafsa med en Bulgar,Rumän eller Polack som inte kan ett ord engelska eller svenska.
Jag har hört talas om lite äldre poliser som tagit förtida pension p.g.a att det känns meningslöst att fortsätta,det blir inga påföljder,böterna är för svåra att driva in.Ta det det ökända danska åkeriet Freja vars chaufförer kör som idioter,hur kan dom få fortsätta år ut och år in på Svenska vägar utan påföljder.
Man tar sig för pannan och undrar om det finns en dold agenda för att slå ut seriösa miljömedvetna Svenska åkerier.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vem är det vi möter där ute på vägarna ibland?

Jag har skrivit det i en annan tråd & skriver det igen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/819235

På TV visades ett program som belyste problemet med överlastade & trafikfarliga utländska långtradare där förarna ibland var berusade eller t.o.m saknade giltiga körkort. Den grupp av poliser som var ute på vägarna för att övervaka detta var endast 900 stycken i hela landet & var föremål för besparingar & neddragningar. Även överdrivna hastigheter av dessa chaufförer är i många fall ett problem. Inom EU skall tunga fordon ha en inbyggd hastighetsregulator & funktionen av denna kontrolleras regelbundet.
https://www.swedac.se/amnesomraden/hastighetsregulatorer/
Hur man då kan köra över 90 KM/TIM måste betyda att regulatorn är manipulerad eller trasig. På svenskregistrerade fordon skall ju detta vara en omöjlighet, att utländska fordon kör med denna avvikelse kan ju bero på att det inte sker någon kontroll av utrustningen. Detta ihop med minimal polisövervakning i Sverige gör ju att det kan fortgå.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vem är det vi möter där ute på vägarna ibland?

Kör dom verkligen fortare än 90km/h.

En tung EU-lastbil har ju fartspärr på 90km/h
Vilket de får köra på motorväg utan släp.

När jag kör husbilen brukar jag ofta köra 88km/h GPS-fart. (h-mätare=92-94km/h)

Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin blivit upphunnen av en tung lastbil med släp i denna fart.

Högsta tillåten hastighet med släp är ju 80km/h
ofta kan man dock se att de med släp kör runt 85km/h
Allt i GPS-fart
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Vem är det vi möter där ute på vägarna ibland?

Inte så ofta över 90 km/h snarare mellan 85-90 km/h skulle jag tippa. Ofta på vinterföre så släpper fästet och det slirar,det kan ske på plana vägar
när som helst, man får hela tiden sitta och vara med på att lätta på gasen och då kanske du håller
65-70 km/h max, kanske till och med 50 ibland.
Det är då östatsföraren kommer och blåser förbi i 85 knutar med sin 2 axliga trailer(som för övrigt inte borde få framföras på hala vägar då dom knappt drar sig själva) då tänker man är dom dumma i huvudet eller bara totalt hänsynslösa
mot sina medtrafikanter.Det måste vara något
som skiljer sig i sättet att tänka även ett annat sorts riskbeteende hos dom här människorna,
Man blir liksom lite förundrad.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vem är det vi möter där ute på vägarna ibland?

Kör dom verkligen fortare än 90km/h.
En tung EU-lastbil har ju fartspärr på 90km/h
Vilket de får köra på motorväg utan släp.

När jag kör husbilen brukar jag ofta köra 88km/h GPS-fart. (h-mätare=92-94km/h)

Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin blivit upphunnen av en tung lastbil med släp i denna fart.

Högsta tillåten hastighet med släp är ju 80km/h
ofta kan man dock se att de med släp kör runt 85km/h
Allt i GPS-fart

Håller med dig på nästan allt som du tar upp! Men då/om jag färdas i ca 90Km/t GPS-fart så blir jag upphunnen av så gott som samtliga långtradare oavsett om de har släp av något slag eller inte.

Har sökt kolla lite på farterna som är aktuella och har (enl GPS) kommit fram till att långtradarnas farter oftast ligger mellan 85-97km/t. Detta oavsett om man befinner sig på motorväg/autobahn i Sverige eller t.ex Tyskland, ser inte heller några fartskillnader mellan svenska resp utrikiska förare.

För enkelhetens skull söker jag därför avpassa min fart efter den som de flesta lite snabbare långtradarna kör med. Bekvämast så för mig och körningen blir lugnare men likaväl, fel på farterna enligt mina enkla mätningar verkar det i alla fall vara!

Jag ser ju förstås mest av E6, E20 och 45-an mot Borås och om jag skulle peka ut några som kör "hårt" så blir det tyvärr våra kära nabos norrmän, åtm på dessa vägar hemmavid de verkar befinna sig här på "grönbete" kanske mot bakgrund av böteskonsekvenser i Sve resp Norge.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Vem är det vi möter där ute på vägarna ibland?

Enda möjligheten att få någon hejd på utländska förares framfart är, tror jag, att utrusta polisen med kortläsare och kräva ut böter på plats innan fordonet får flyttas.
 
Toppen