• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fritt fram för komplextyngda bilförare

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Alve, din tråd "Fritt fram för komplextyngda bilförare" på en fredag kväll är verkligen till att utmana ödet. ...eller är jag helt ute och cyklar? Vi har "förlorat" många duktiga & beresta (inte minst otroligt intellektuella/belästa) klubbmedlemmar just pga fredagkvällar. Jag saknar idag inlägg från flera av dom : (
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Det ligger en del i detta med forumskrivande och fredagkvällar vilket då och då visar sig vara en dålig kombination. Speciellt i trådar som skulle kunna urarta vilket denna tråd redan visat en tendens till.

Jag tänker därför prova en ny strategi vilket innebär att jag stänger denna tråd tillfälligt och kommer att öppna den igen på söndag eftermiddag.

//HBK Web
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Hastighets begräningarna är i stortsett ok tycker jag men en höjning på motorvägar vore på sin plats.
Men begränsa då hastighen på pb-2 över 3.5 ton till max 100 km .:wub::wub: Kanske färdskrivare på Pb-2 över 5 ton.:twitcy:Vad tycker ni?
2179
 
Senast ändrad:

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Vilka ideer! Tur för oss andra att ni INTE får bestämma! Följ reglerna, håll er till hastighetsbegränsningarna och ignorera de som uppför sig oförskämt i trafiken. Jag har gjort så sedan 1964, farit runt i hela Europa och klarat mig mycket bra med min inställning. Dessutom har jag sparat en massa energi genom att inte reta mig på idioterna
:yes:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Jag tror att nyckelfrågan i den här tråden är att inte reta sig på idioterna som skrivs här ovan. Inte alltid helt enkelt men man kan öva sig då tillfällen saknas inte. Har man så starkt avikande åsikt om körsättet som den framförkörande att man blir arg, så är det dags för en bensträckare.

Bensträckare är nyttigt, alltid. Sittande är skadligt. Likaså vara upprörd. Jag hävdar från min horisont att det är svårt att vara oberörd om man har 20 bilar bakom sig. Jag har för egen del bestämt mig att tycka synd om deras passagerare. Annars tycker jag att 100km/h räcker bra för en husbil. Fast, jag har varit några gånger i tyskland på deras motorvägar då trafiken varit tät och man ligger mitt i en karavan där farten är kanske 105 - 110km/h. Lite andra regler då. Först och främst så är inte vindmotståndet samma som om du var ensam på vägen, så bilen går mycket lättare, och det andra är att man vill inte orsaka onödiga omkörningar för andra. Ibland ser man Sprinters och vissa husbilar som kör anmärkningsvärt fort, men jag vet inte varför och jag betalar inte deras soppa.. Fö. tror jag att de flesta forumskribenter är nyktra även på fredagskvällar....;)
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Nu har tråden blivit grinig värre men bra är att man får ventilerat sina åsikter.
Med vilken rätt får man kalla folk för idioter?
Bristande respekt kallas det.
Bra är att någon vågar kasta in en brandfackla ibland.Då kan man läsa mellan raderna vad folk tycker och tänker.
2179:wub::music-icon:Vet ni vad? Tunga husbilar kan bli billigare med tiden.
Kör inte fortare än din skydsängel kan flyga.
Puss på er alla griniga som positiva.:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30870

Guest
BigSpender skriver;

Jag tror att nyckelfrågan i den här tråden är att inte reta sig på idioterna som skrivs här ovan.

Jag tror att han menar Idioterna som beskrivs BESKRIVS .... han syftar inte på skribenterna utan de som skribenterna beskriver och skriver om.... när man läser BigSpenders inlägg får man vara lite kreativ vid tolkningen av det han skriver.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Är man komplextyngd om man sätter säkerhet och liv i första rummet när man kör en husbil med krockskydd lika med noll?
Farten dödar det kommer ingen ifrån, när man ser dessa olyckor med husbil så tänker man nog till lite extra och sänker farten sen får alla med tegelsten på gaspedalen anpassa sig och köra om vid bästa tillfälle.

/Pelle
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Är man komplextyngd om man sätter säkerhet och liv i första rummet när man kör en husbil med krockskydd lika med noll?
Farten dödar det kommer ingen ifrån, när man ser dessa olyckor med husbil så tänker man nog till lite extra och sänker farten sen får alla med tegelsten på gaspedalen anpassa sig och köra om vid bästa tillfälle.

/Pelle


Det är inte farten som dödar, det är den plötsliga förlusten av den som är orsaken ! :D
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Det är inte farten som dödar, det är den plötsliga förlusten av den som är orsaken ! :D

Då är det alltså bakomvarande som inte anpassat hastigheten då ?
För kör jag konstant 80km/h och den bakom gör likadant då dör ingen mao och ingen blir :angel: :msn_thumbup:
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Det enda filmen om tunnelseende vid högre farter får mig att inse är att det är oerhört viktigt med obligatorisk syn/hälsokontroll när man kommer upp i åren.

Men då skriker helt plötsligt alla om att det är diskiminerande och uppenbarligen är det inte så förbaskat viktigt att se fullt ut längre.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Tunnelseendet är inte åldersrelaterat utan drabbar alla vid högre farter, oberoende av ålder?!
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Strunt samma om det är tunnlar, fläckar, dimma eller vad det är. Jag tror det är vanligare/allvarligare med åldersrelaterad synsvaghet än fartblindhet.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Lagstifta bort alla säkerhetsbälten, airbags, antisladd och tvinga alla att köra med taskiga sommardäck året runt...
Sen sätter man ett vasst stålspjut i rattcentrat som pekar rakt mot förarens bröst.......då blir det låga snittfarter och långa säkerhetsavstånd
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Det enda filmen om tunnelseende vid högre farter får mig att inse är att det är oerhört viktigt med obligatorisk syn/hälsokontroll när man kommer upp i åren.

Men då skriker helt plötsligt alla om att det är diskiminerande och uppenbarligen är det inte så förbaskat viktigt att se fullt ut längre.

Kanske en syn och hörsel test vid besiktningen syntavlan finns i hallarna.
Bilen godkänd (men föraren underkänd)???
Ja nu blir det ett herrans liv på seende och halvblinda.
Så håll i hatten.:twitcy::twitcy::yes::wub::wideeyed::spinny:
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Alla ansvarstagande körkortsinnehavare går väl på häslokontroll regelbundet ?

Jag blir kallad vart 5:e år, för att få behålla mina behörigheter, tycker det är bra och borde gälla alla behörigheter:)
 
Toppen