• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika gasolblandningar?

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Har nu haft husbil ett år och det är dags att köpa ny gasol.
Tidigare har vi mest idkat friluftsliv där gasolanvändningen inskränkt sig till små engångsflaskor av diverse olika fabrikat. Det man märkte då är att det är stor skillnad på gasol och gasol. En del leverantörer har mest butan i blandningen med dåligt värmevärde som följd, andra har mest propan och det blir en helt annan fart på lågan.
Novisen frågar sig nu om det är samma sak för gasol för husbilar. Skiljer sig gasolblandningen åt mellan olika leverantörer?
Eller det kanske inte ens finns flera tillverkare av gas i Sverige. Har AGA total dominans?
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Sv: Olika gasolblandningar?

jag märkte skillnad på gasolen när jag köpte en från rusta
och jag har hört att man kan få "dålig" gasol. jag vet inte men den på rusta gav riktigt dålig värme, så illa att indikatorn för lågan gick knappt upp till grönt, efter jag bytte flaska så va allt som det skulle igen
 

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Sv: Olika gasolblandningar?

Nja, propan har 46.35 Mj/kg och butan 45,75 Mj/kg i effektivt värmevärde. Måste dock medge att det var mindre skillnad än vad jag har upplevt det som.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Olika gasolblandningar?

Byter man gasflaska & får en från AGA så kan man vara säker på att få propan. Men man kan ju också låta fylla sin flaska & då gör man klokt i att fråga om det är propan eller butan.

Gasol är...
ett handelsnamn på en petroleumprodukt som främst består av propan(C3H8) eller butan (C4H10). Propan har en kokpunkt på - 42° C, kan därför användas i mycket sträng kyla. Propan levereras i stål-, komposit- och aluminiumflaskor. Läs mer om hur gasol utvinns.

Butan har en kokpunkt på 0°C och kan därför endast användas över denna temperatur. Butan levereras i engångsbehållare. På senare år har vissa flaskor en blandning av propan och butan (30-70) för att man skall kunna använda dom ner till ca. -10° C.

Bennie
 
Senast ändrad:
Toppen