• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svajig och ormig HB

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Hej, Jag har sedan ca 5-6 veckor sedan bytt från en lågbyggd 720 LMC Liberty till en Eura Mobil 2011 700 IS. Nu efter en resa till Tyskland och Moseldalen ca 300 mil har jag konstaterat att denna Eura är totalt trafikfarlig,enormt svajig vid minsta vind och så spårkänslig att lyfta blicken från vägen är = Livsfara.
Bilen har luftfjädring bak, har provat med massa olika tryck från max-min, ökat tryck i däcken till 4,5 fram och 5,0 bak. Däcken är CP Coneintial 225X75X16. Alla tester har har jag gjort med last och utan last. Utan vind så får man sitta och parera med ratten, likt en gammal Amerikanare (Jag vet jag har en) Resultat har blivit detsamma anser att bilen är trafikfarlig. Vad göra åt problemet? Är mycket nöjd med bilen dess planlösning och inte minst last och lastvikt (1230kg).
//Anders
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Kan också vara stötdämparna, framförallt bak. Men framvagnsinställningen är aldrig fel att kolla
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Svajig och ormig HB

Instämmer med föregående inlägg. Är framvagnen kollad och den slingrar sig i alla fall eller??
Om inte så står nog toe in/ut fel om det inte är glappt någonstans.
Jag antar att det sitter ett Fiatchassi under skalet och alla generationer av Ducato blir rätt oroliga om framvagnen står fel.
Om framvagnen står mycket fel så borde man kanske redan kunna se att däcken är mer slitna på ut eller insidan.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Svajig och ormig HB

Håller med Jankro och de andra. Framvagnen. Däcken verkar vara av premium vara, så det är osannolikt att felen är där.
Jag har själv haft liknade sympton i en bil och där visade det sig vara nedre kullederna som var glappa och även stort spel i hjullagren. Det som egentligen orsakade vinkligheten var hjulsinställningen som var precis noll. Rullar lätt, men... Liten lagerspel skall inte orska något vinglighet, men om hjulen står precis rakt utan varken toe in eller out, så söker hjulen hela tiden riktning. Har man lite toe in dvs. hjulen kanar så spänns all glapp bort och gången blir stabil. Det måste ju vara lite glapp i styrsystemet ifall man har vändbara framhjul....;) Du kan ta en snabb titt på framdäcken och se hur de är slitna, mät om det behövs. Du kan också kolla ifall ratten står precis rakt, allt ovan är viktiga indikationer.... För säkerhets skull, kolla även bakdäcken....
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Svajig och ormig HB

Kolla även krängningshämmarna, köpte ny bil en 2016 tyckte den svajade efter ett tag, kröp under och kollade, låsbultarna hade släppt på en sida så staget hängde fritt och gängorna förstörda, det gjorde bilen mycket svajig.

/Pelle
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Svajig och ormig HB

hej!

Lastvikt 1230 kg!. Väg bilen innan du gör ngt annat. Din beskrivning tyder på övervikt.
BBa.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Förutsätter att dina däck är godkända med belastningskod 114/116.
Bilen väger väl 4,5 ton i fullastat skick ?

Har en motsvarande bil som din men inga utmaningar.
Kör på Michelin Agilis Camping.
3 kg i luftkuddarna på bakaxeln.
5,5 kg i däcken för maximal bärighet.

Bilen gått lång ?
Då kan det givetvis handla om stötdämpare som är slut.
 

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Hej, ja bilen har totalvikt på 4500 är av 2011-årsmodell och har rullat 2500mil vore konstigt om dämparna tog slut efter så få mil. Har nu kollat och nog ser det som om framhjulen pekar utåt och visst slitage på insidan av däcken, men såg oxå att tre av däcken helt saknar datummärkning hur är detta möjligt? och det fjärde har märkning 2510
//anders
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Svajig och ormig HB

Hej, ja bilen har totalvikt på 4500 är av 2011-årsmodell och har rullat 2500mil vore konstigt om dämparna tog slut efter så få mil. Har nu kollat och nog ser det som om framhjulen pekar utåt och visst slitage på insidan av däcken, men såg oxå att tre av däcken helt saknar datummärkning hur är detta möjligt? och det fjärde har märkning 2510
//anders

Låter märkligt med toe-ut på en framhjulsdriven bil...
Låt en en bra Gummimoj få kolla upp detta....
 

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Leja4 Tjänstevikten är 3270kg lastvikt 1230kg och totalvikten 4500kg och jag kör naturligtvis inte omkring med en last på 1230kg utan menar att marginalen till totalvikten är stor
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Svajig och ormig HB

Hej!
Jag trodde att jag hade en lastvikt på 700kg. Tjänstevikt enligt bilens handlinar var 3500kg och totalvikten 4200kg. Bilen var vinglig och mycket vindkänslig,det var också otrevligt att köra om långtradare och bussar. Vid kontrollvägning med i stort sett tom bil visade sig att jag hade en marginal på mindre än 200kg.
Vilket innebar att när moppe,vatten,mat ,passagerare och övrigt var lastat hade jag en ansenlig överlast.Därav det otrevliga beteendet. Jag har löst problemet genom viktprioritering samt finska heavy duty stötdämpare.Bilen känns nu helt normal trots lite överlast.
BBa.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Hej, ja bilen har totalvikt på 4500 är av 2011-årsmodell och har rullat 2500mil vore konstigt om dämparna tog slut efter så få mil. Har nu kollat och nog ser det som om framhjulen pekar utåt och visst slitage på insidan av däcken, men såg oxå att tre av däcken helt saknar datummärkning hur är detta möjligt? och det fjärde har märkning 2510
//anders

Att däcken pekar litet utåt (toe-in positiv) tillhör den Ducato modell du har men det klart att ser du slitage på däckens insida så låter det som att något spökar.
I dina kläder hade jag satsat på en hjulinställningskontroll.

Verkar vara hög tid att byta däcken om det är som du säger. Tillverkade vecka 25_2010. Går inte att köra omkring med annat än verkligt högklassiga däck med tunga chassiet.
Dessutom olagligt att köra i tyskland med däck som passerat 6 år.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Att däcken pekar litet utåt (toe-in positiv) tillhör den Ducato modell du har men det klart att ser du slitage på däckens insida så låter det som att något spökar.
I dina kläder hade jag satsat på en hjulinställningskontroll.

Verkar vara hög tid att byta däcken om det är som du säger. Tillverkade vecka 25_2010. Går inte att köra omkring med annat än verkligt högklassiga däck med tunga chassiet.
Dessutom olagligt att köra i tyskland med däck som passerat 6 år.


Kan det verkligen vara så att däcken inte får vara mer än 6 år gamla ? var kommer den uppgiften ifrån, tänk på att ett påstående på detta forum oavsett om det är riktigt eller ej tenderar till att bli en sanning efter en tid....bevis eller dementi.
mvh Fritidsbonden
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Kan det verkligen vara så att däcken inte får vara mer än 6 år gamla ? var kommer den uppgiften ifrån, tänk på att ett påstående på detta forum oavsett om det är riktigt eller ej tenderar till att bli en sanning efter en tid....bevis eller dementi.
mvh Fritidsbonden

Helt korrekt som Fritisbonden uttrycker. Jag drog en alltför hastig slutsats av en gammal artikel.
Det finns inget regelverk avseende husbilsdäckens ålder i Tyskland. Jag dementerar och ber samtidigt om ursäkt.
Rätt skall vara rätt.

I övrigt var dock faktainnehållet korrekt.
 
Toppen