• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnad på solceller ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Skall köpa solcell till bilen
Vad är skillnaden på 36 celler,18 V mellan
72 celler och 36 V ?
Frågar varför om Ctec Dual solcellsregulator är av typ MPPT ?
 
Senast ändrad:

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Skillnad på solceller ?

Du kan prova att köra in 36 V men var beredd på att få köpa en annan regulator. Köpte en BlueSolarMPPT 75/15 laddningsregulator från Hjertmans 1238:- inklusive frakt. Den har fungerat bra. Jag har en solcell på 260 Watt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på solceller ?

Den stora skillnaden mellan 36 o 72 celler är den fysiska storleken, sen är det förstås 12 resp 24 volts anslutning till regulator (som de flesta mppt-regulatorer klarar).
Har du fysisk plats på taket, välj 72-cellers (24 volt)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Skillnad på solceller ?

En solcell med 72 celler kan ge upp till 36-37 volt vid optimala förhållanden. Jag inser att det inte inträffar på dessa breddgrader, men risken att komma över 23-24V finns absolut, så jag vågade inte köpa regulator från Cetek.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skillnad på solceller ?

Ctec hänvisar bara till återförsäljare om man vill ha råd.
Men i vilket fall är Dualen en MPPT regulator enligt bruksanvisningen

Nejdå inte alls, jag har ringt ett antal gånger & fått råd & hjälp. Jag talade om att jag var privatperson & att återförsäljaren inte kunde svara på mina frågor. Jag sa också att Ctek var såpass dyra grejer & att jag inte ville chansa & köpa. Dom var väldigt tillmötesgående & jag fick all den information jag behövde.

Cetek tel: 0225-351 80


Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på solceller ?

En solcell med 72 celler kan ge upp till 36-37 volt vid optimala förhållanden. Jag inser att det inte inträffar på dessa breddgrader, men risken att komma över 23-24V finns absolut, så jag vågade inte köpa regulator från Cetek.

Spänningen påverkas inte av solens infallsvinkel, däremot strömstyrkan.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Skillnad på solceller ?

Spänningen påverkas inte av solens infallsvinkel, däremot strömstyrkan.


Kan säkert stämma. Jag läste om cetek och solceller för ett antal år sedan och har nog blandat ihop begreppen.
Om det är så ger 72 serikopplade celler ca 34 volt oavsett var. I så fall borde det vara ännu mer olämpligt att testa en 72 cellers panel med en cetek.
:oops:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på solceller ?

Nejdå inte alls, jag har ringt ett antal gånger & fått råd & hjälp. Jag talade om att jag var privatperson & att återförsäljaren inte kunde svara på mina frågor. Jag sa också att Ctek var såpass dyra grejer & att jag inte ville chansa & köpa. Dom var väldigt tillmötesgående & jag fick all den information jag behövde.

Cetek tel: 0225-351 80



Bennie

Får väl försöka igen då.
När jag ringde till växeln så valde jag privatperson och fick till svar av telefonsvararen att kontakta en återförsäljare. Gick inte att prata med en människa bara en knapptelefon ??
Men nu vet jag ju att den tål bara 20V så en 72 cellers panel är inte lämpligt.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på solceller ?

Får väl försöka igen då.
När jag ringde till växeln så valde jag privatperson och fick till svar av telefonsvararen att kontakta en återförsäljare. Gick inte att prata med en människa bara en knapptelefon ??

Generellt vid knappval: gör inget val alls, många gånger kopplas du då till en levande människa :D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skillnad på solceller ?

Får väl försöka igen då.
När jag ringde till växeln så valde jag privatperson och fick till svar av telefonsvararen att kontakta en återförsäljare. Gick inte att prata med en människa bara en knapptelefon ??
Men nu vet jag ju att den tål bara 20V så en 72 cellers panel är inte lämpligt.

Det står ingenting om vad den tål utan att den har kapaciteten att ladda upp till 20A. Se nedan.

Volt 12V
Laddspänning 14,4 V vid 25°C, temperaturkompenserad
Laddström 20A
Backström <1Ah/månad
Rippel <4%
Omgivningstemp -20°C till +50°C, uteffekten reduceras automatiskt vid högre temperaturer
Laddartyp 5-stegs helautomatisk laddning
Batterityper Alla typer av 12V bly-syrabatterier (WET, MF, AGM och GEL)
Batterikapacitet 40–300Ah

När du kontaktar Ctek så välj inte privatperson utan återförsäljare. Fråga vilken maxspänning & vilken maxström man kan mata med.

Bennie
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Skillnad på solceller ?

Det står ingenting om vad den tål utan att den har kapaciteten att ladda upp till 20A. Se nedan.

Volt 12V
Laddspänning 14,4 V vid 25°C, temperaturkompenserad
Laddström 20A
Backström <1Ah/månad
Rippel <4%
Omgivningstemp -20°C till +50°C, uteffekten reduceras automatiskt vid högre temperaturer
Laddartyp 5-stegs helautomatisk laddning
Batterityper Alla typer av 12V bly-syrabatterier (WET, MF, AGM och GEL)
Batterikapacitet 40–300Ah

När du kontaktar Ctek så välj inte privatperson utan återförsäljare. Fråga vilken maxspänning & vilken maxström man kan mata med.

Bennie

Fick följande svar från Ctek:

"11 dec 2015 kl. 07:57 skrev Info på ctek <info@ctek.com>:

Hej

Det som är viktigt när det gäller storleken på solpanelerna är att spänningen inte får överstiga 22V och de bör vara minst 40W.
Är de överdimensionerade, kommer D250S DUAL bara att ladda med max 20A i alla fall.

Med vänlig hälsning
Best Regards

Åsa Johansson"

Hälsar Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skillnad på solceller ?

Hej. Högsta spänning den tål har ändrats lite med åren, 21V, 22V och 23V har det stått i olika broschyrer.
Men det är strunt samma egentligen, den är ju bara gjord för så kallade 12V solceller som ger ca. 21V ut om man mäter dem helt obelastatde, och med lite belastning inkopplade i en solcellsregulator så ger de ca. 17V in till solcellsladdaren. Det är skillnaden mellan 17V och laddspänningen på ca. 14,4V som gör att man får nytta av MPPT funktionen som utnyttjar de 17Volten och får upp Amp. lite när den tar ner spänningen.

I den här broschyren står det 23V, och i pappersbroschyren som jag håller i står det 22V.
Skärmklippinv.JPG
Det står ju 23V in, vilket är nära 24V, men en 24V solcell ger ofta över 30V in i regulatorn och funkar alltså inte.

Sedan finns det ju MPPT laddare som kan ta hand om spänning från 24V solceller eller också seriekopplade 12V eller t.o.m. seriekopplade 24V till 48V. Med lite högre spänning än det så börjar spänningen inte längre att kallas "svagström" (fast rätta ordet egentligen är svagspänning :p:) så då skall det till fastare installationer kanske.
Vid 24 eller 48V så måste man ha en bra MPPT laddare för spänningen skall ju även där ner till ca. 14,4 Volt men Amp. skall då upp massor för att få nytta av den höga inspänningen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen