• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

F

F.d. 24554

Guest
Vi är eventuella förstagångsköpare och har efter att ha tittat på många olika modeller nu landat i vad vi tror är den typ av husbil vi eftersöker.

-Halvintegrerad

-Sittgrupp med L-soffa, sidosoffa och vändbara förar/passagerar -stolar.

-Nerfällbar dubbelsäng över sittgrupp

-Långbäddar bak som går att bädda ihop till dubbelsäng på 2x2m

-Separat toalett och dusch.

-Möjlighet att stänga dörr till bakre bädden (oftast toalettdörr som går att använda dubbelt).

Bilar som har denna typ av layout är exempelvis:

Sunlight T68
Carado T447
Weinsberg 700MEH
Rimor Europeo 95 och 98plus


Ett räkneexempel:

Sunlight T68 i basutförande har en tjänstevikt på 2930kg (maxvikt 3495kg), detta inkluderar (enligt dem själva):

-Förare på 75kg
-Full bränsletank
-En full Gasolflaska
-Vattentanken fylld med 20L vatten (gråvattentanken tom)

I Sverige är i princip alla Sunlight utrustade med "Masterpaket" som enligt Sunlight adderar 208kg.

2930kg
208kg
100kg (fylld vattentank, är på 125liter)
100kg (fru och barn)

Detta lämnar 157kg över till:

Kläder
Mat
Dryck
Cyklar
Grill
Stolar/bord
Gasolflaska #2
Etc.

Har inte räknat detaljerat på de andra alternativen ännu men har svårt att tro att de andra är bättre (lättare) byggda med samma utrustning.

Vi har inga ambitioner att släpa med oss halva bohaget och tror vi kommer ha mindre med oss än många andra men det känns ändå lite snålt med lastvikt.

Är det omöjligt för en familj med två små barn att semestra i husbil relativt bekvämt under 3500kg? Frun har körkort taget innan -96, inte jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Personligen tycker jag inte om lösningen med nedsänkbar säng över sittgruppen, kan även vara svårt att snabbt utrymma bilen när sängen är nere.
Ja, en mycket korkad lösning som sätter det mesta i husbilen "ur bruk" när den sänkts ner

Även helintegrerad med nedsänkbar säng fram stänger av utrymmen.
Jag skulle nog leta efter en alkovbil <3500kg's hb.
Tror faktiskt de flesta barnfamiljer väljer alkovmodell, som nog får ses som en av de mest praktiska lösningar på en husbil.

Angående att resa lätt, så skulle jag absolut försöka få med cyklar i ekvationen.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi hade en sådan (adria matrix med långbäddar) innan argosen (alkov). Den hade bättre sängar bak men det var inte bra att sönka sängen då man skulle sova. Den nedsänkbara sängen var ganska obekväm och får mer ses som en nödsäng... De 3500 kilona klarade vi utan vatten men inte med m a o blev det övervikt. Dock är det mycket billigare med 3500 kg. Broar, vägavgifter, besiktning mm
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Det är inte så svårt eller dyrt att ta ett C1 kort. Du får betydligt bättre urval av bilar. Bilarna är ofta bättre och ni behöver inte jaga kilo utan får med cyklar mm. En större alkovbil är nog optimal för en barnfamilj.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Personligen tycker jag inte om lösningen med nedsänkbar säng över sittgruppen, kan även vara svårt att snabbt utrymma bilen när sängen är nere.
Ja, en mycket korkad lösning som sätter det mesta i husbilen "ur bruk" när den sänkts ner

Även helintegrerad med nedsänkbar säng fram stänger av utrymmen.
Jag skulle nog leta efter en alkovbil <3500kg's hb.
Tror faktiskt de flesta barnfamiljer väljer alkovmodell, som nog får ses som en av de mest praktiska lösningar på en husbil.

Angående att resa lätt, så skulle jag absolut försöka få med cyklar i ekvationen.

Fördelarna med halvintegrerad jämfört med alkov är väl egentligen bara lägre luftmotstånd och lite lägre höjd. I övrigt håller jag helt med dig, hade hellre haft en alkovbil förutsatt att den hade motsvarande planlösning som de halvintegrerade vi tittar på, men alkov istället för nerfällbar säng. Jag har hittills inte hittat någon, och de som närmar sig (Rimor Superbrig) är definitivt över 3500kg.

De flesta alkoverna verkar vara med motriktade soffor och sedan våningssängar eller tvärgående dubbelsäng ca 200x150cm bak. Vi har ingen erfarenhet av husbilslivet men tycker betydligt bättre om layouten jag beskrivit ovan (bortsett från den nersänkbara sängen).

Våra barn är 5 och 2 år, sängen bak i de bilarna jag listade blir ca 2x2meter då man lägger igen mellan långbäddarna. Vi har inte sällan båda barnen i sängen hemma (de kommer in på natten), så vi överväger att sova hela familjen bak och då slipper vi fälla ner taksängen.

Cyklar skall definitivt vara med i beräkningen, missade jag dem i listan?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi hade en sådan (adria matrix med långbäddar) innan argosen (alkov). Den hade bättre sängar bak men det var inte bra att sönka sängen då man skulle sova. Den nedsänkbara sängen var ganska obekväm och får mer ses som en nödsäng... De 3500 kilona klarade vi utan vatten men inte med m a o blev det övervikt. Dock är det mycket billigare med 3500 kg. Broar, vägavgifter, besiktning mm

Adrias Matrix-serie är också trevlig, intressant att höra att vikten var ett problem där med. Jag förstår att det är bekvämare med en stor Alkov! Är det Argos 747 ni har?
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Det är inte så svårt eller dyrt att ta ett C1 kort. Du får betydligt bättre urval av bilar. Bilarna är ofta bättre och ni behöver inte jaga kilo utan får med cyklar mm. En större alkovbil är nog optimal för en barnfamilj.

Om vi fastnar för Husbilslivet är det högst troligt att det blir C1-kort framöver och större bil (Din Concorde ser ganska bekväm ut!). I dagsläget tror jag vi får börja med något mindre/billigare/smidigare för att känna på lite.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Omöjligt är det inte.

Vi åkte i början av 80 talet 4 personers familj med tält i Europa och bra gick det men kunde ju inte ha allvärdens lullul med. Men fin semester blev det de 5 åren med tält sen blev det olika hembyggen före större fabriks bilar.
Men nog var alla nöjda med semester resorna, och man använde campingar inga ställplatser fanns då.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Det är inte omöjligt om husbilen har en bra vikt som tom innan ni packar in grejer. Kasta ut reservhjulet och ersätt med ett däcklagningskit, fyll bara upp vattentanken till hälften och byt gasolflaska till 1 st PC10 så har du några kg till godo.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

I din beräkning av vad de 157 resterande kg ska innehålla så hittar jag inte vikten på din fru och barnen samt dina ev kg över 75
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Fördelarna med halvintegrerad jämfört med alkov är väl egentligen bara lägre luftmotstånd och lite lägre höjd. I övrigt håller jag helt med dig, hade hellre haft en alkovbil förutsatt att den hade motsvarande planlösning som de halvintegrerade vi tittar på, men alkov istället för nerfällbar säng. Jag har hittills inte hittat någon, och de som närmar sig (Rimor Superbrig) är definitivt över 3500kg.

De flesta alkoverna verkar vara med motriktade soffor och sedan våningssängar eller tvärgående dubbelsäng ca 200x150cm bak. Vi har ingen erfarenhet av husbilslivet men tycker betydligt bättre om layouten jag beskrivit ovan (bortsett från den nersänkbara sängen).

Våra barn är 5 och 2 år, sängen bak i de bilarna jag listade blir ca 2x2meter då man lägger igen mellan långbäddarna. Vi har inte sällan båda barnen i sängen hemma (de kommer in på natten), så vi överväger att sova hela familjen bak och då slipper vi fälla ner taksängen.

Cyklar skall definitivt vara med i beräkningen, missade jag dem i listan?


De 2 fördelarna väger lätt i sammanhanget, tycker jag.

- Lägre luftmotstånd tror jag inte ni kommer att värdera högt.
Det är semester och allt måste få ta sin tid, tror ni kommer att hamna på hastigheter runt 80-90km/h, där är det behagligast buller, komfort m.m.

-Höjden, det är mycket sällan man blir hindrad höjdmässigt i husbil,
alltså en klen fördel i mina ögon, kontra alkovens fördelar, för en barnfamilj.

Att sova hela familjen i stora 2x2m sängen lär bara bli jättemysigt, ett tag iallafall. Så det funkar säker bra i en så stor säng, och du har ju alltid "nödsängen" att ta till.

Vikten ÄR ett problem, och med tiden kommer ni troligen på att ni saknar t.ex solceller, extra batteri, tv, kanske en extra kylbox, kanske en markis m.m.

20L vatten i körklart läge känns för MIG som en mycket tuff kompromiss.

Prova kanske att hyra husbil först, och testa dina tankar.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Hej,

Vi har en T68 och varit ute med 4 vuxna. 2 cyklar med 2 gasolflaskor kläder, mat etc.

Fungerade men fick balansera av med ren vattentanken, ~30-40 liter kvar.

Vägde på E4 vid Helsingborg och klarade 3500kg precis.

kräver kanske lite planering men det fungerar, har också stött på många ställen som begränsar för 3,5 ton i Sverige.

// Per
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi lever på "gränsen" med vår 3,5t plåtis < 6m som bara har 2 bältade platser (våra egna) och trångt är det också. Rekommenderas ej för barnfamiljer!

Fördelarna (vikt, längd, luftmotstånd & bränsleförbrukning) tror jag inte fungerar i ert fall. Ni behöver t.ex. mer vatten och utrymme för barnens behov och kanske inte en massa solceller och batterier då det finns campingar & ställplatser. Där finns el som ger både värme och oberoende av "för mycket" tung teknik.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi har haft en Weinsberg 700MEH 2014. Tror den hade 700 kg lastvikt. En husbil som jag gärna rekommenderar till andra.

Främre sängen som sänks ner blockerar inte utgången som t.ex Sunlights gör. De bilarna som har sängar som blockerar dörren plockade vi bort ur säkerhets synpunkt. Vill komma ut utan att behöva krångla med att ta upp sängen.

Vi reste 4 vuxna personer till kroatien förra året. Vägde oss på hemresan och vi hade 40kg övervikt så med 2 barn istället för 2 tonåringar på 90 kg stycket så klarar ni er med den.
Weinsberg är Knaus instegsmärke, men när vi jämförde den med Sunlight och Carado så kändes kvaliteten på materialen bättre.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Tack alla för riktigt bra feedback!

Det är tydligt att det är ett vågspel (haha) med dessa bilar. Verkar som man får tänka sig för om man skall klara 3500kg oavsett bil om man vill ha en av de större bilarna som fortfarande ligger på 3,5 ton i totalvikt.

Tack Per och Smålänningen för direktrapport om hur det fungerar att semestra med några av bilarna i listan, verkar som det skulle fungera för oss om vi inte körde full vattentank. Vi tänkte försöka gå på Husbilsmässan i Jönköping om några veckor och jämföra bland annat Sunlight T68 mot Weinsberg 700MEH och andra motsvarande. Håller med om att det är bra att slippa säng som täcker dörren om det går.

Baserat på feedbacken här kommer jag även ge Alkoven en chans till på mässan, hoppas vi hittar något med bra layout. Tittade lite på plåtisar igår men får nog konstatera att de blir lite väl små för en familj.

Peter: Jag hoppas kunna hålla lite högre fart, därav funderingar på luftmotstånd, vindfång etc. men jag tackar för tipsen på hur det fungerar med husbil i verkligheten. Vi borde nog hyra först för att få en uppfattning av vad som är viktigt, problemet är att vi då skulle vilja hyra någon av de bilar vi är intresserad av med rätt planlösning en helg i Göteborgsområdet, men det verkar inte riktigt fungera så i uthyrningsbranschen.

Lättare gasolflaska, och punkaspray istället för reservhjul är också bra tips för att komma ner i vikt, även om jag kan tycka att det är lite av en nödlösning att plocka ut reservhjulet ur en ny bil för att jaga vikt.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

och sen har du 90 eller 120 liter bränsletank, du måste inte fylla fullt när du vet att du är på gränsen, man kommer faktiskt ganska långt på 50-60 liter diesel...
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Kolla in en 747-2 burstner alkov
Lastvikt 1 ton
Tex min fd står hos Campea Malmö... Mycket hb för pengarna
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    2,1 MB · Visningar: 54

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Brutalt, men Jeg hadde droppet alle de modeller som nevnt!
Delintegrert er trangt. Barna bak får meget dårlig utsyn på turen.

Se heller f.eks på en brukt Hel Integrert Itineo SB720. Svært barne og familie vennlig, barna ser masse ut gjennom de store vindus arealene, genial for familie på 4, google den og se planløsningen. Se sittegruppe og all plass man har der.
Itineo bygger lette og gode bobiler. Den Itineo jeg hadde var en 740, og hadde oppgitt egenvekt på 3060. Vår bil ble veiet inn hos biltilsynet ved registering. Vekten kom på 2913 egenvekt.
:)
 
Senast ändrad:

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi valgte T 67 og sparte ca 50 kg på kombi toa og dusj i forhold til T 68. Senkesengen stenger ikke for utgangen. Vi er to voksne og kan ha med to barnebarn og det går for eksempel for helgetur. Tror ikke vi ville klart å reise på tur i to uker og ikke veid over 3500 med fire aktive personer i bilen. Med to voksne, 30 l vann, tømmer gråvann, toa når vi kan, en alugas og en 5 kg komposittflaske....... har vi ca 100 kg fri vekt. Det eneste jeg fyller fult er diesel. Forhandleren veide bilen før underskrift, så vi viste faktisk vekt med alt tillegg. Kan "tjene" 30 kg på sjåføren:twitcy: men det tar nok litt tid. Jeg ville svart JA på navnet på tråden.
 
Toppen