• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

och sen har du 90 eller 120 liter bränsletank, du måste inte fylla fullt när du vet att du är på gränsen, man kommer faktiskt ganska långt på 50-60 liter diesel...

Precis, det är nog sällan det sammanfaller att man blir stannad för vägning precis då man fyllt alla tankar så det kanske är fel att räkna så?


Kolla in en 747-2 burstner alkov
Lastvikt 1 ton
Tex min fd står hos Campea Malmö... Mycket hb för pengarna

Ser ut som en trevlig och rymlig bil! Tror dock vi får börja med en 3500kg-bil så får vi uppgradera till större senare och vi fastnar för husbilslivet.


Brutalt, men Jeg hadde droppet alle de modeller som nevnt!
Delintegrert er trangt. Barna bak får meget dårlig utsyn på turen.

Se heller f.eks på en brukt Hel Integrert Itineo SB720. Svært barne og familie vennlig, barna ser masse ut gjennom de store vindus arealene, genial for familie på 4, google den og se planløsningen. Se sittegruppe og all plass man har der.
Itineo bygger lette og gode bobiler. Den Itineo jeg hadde var en 740, og hadde oppgitt egenvekt på 3060. Vår bil ble veiet inn hos biltilsynet ved registering. Vekten kom på 2913 egenvekt.
:)

Detta var ett intressant tips! Vi hade räknad bort helintegrerad på grund av det högre priset, men Itineo verkar kombinera trevliga planlösningar (framför allt 740) med ett betydligt lägre pris än motsvarande helintegrerade bilar, dock fortfarande mer än en halvintegrerad Sunlight... Hoppas de finns på Mässan i Jönköping så man kan titta lite närmre.


Vi valgte T 67 og sparte ca 50 kg på kombi toa og dusj i forhold til T 68. Senkesengen stenger ikke for utgangen. Vi er to voksne og kan ha med to barnebarn og det går for eksempel for helgetur. Tror ikke vi ville klart å reise på tur i to uker og ikke veid over 3500 med fire aktive personer i bilen. Med to voksne, 30 l vann, tømmer gråvann, toa når vi kan, en alugas og en 5 kg komposittflaske....... har vi ca 100 kg fri vekt. Det eneste jeg fyller fult er diesel. Forhandleren veide bilen før underskrift, så vi viste faktisk vekt med alt tillegg. Kan "tjene" 30 kg på sjåføren:twitcy: men det tar nok litt tid. Jeg ville svart JA på navnet på tråden.

Härligt att du svarar ja! :) och intressant med ytterligare en "rapport från verkligheten" om var vikten landar när man semestrar i en Sunlight. Låter som att det borde gå om man tänker sig för lite. Har redan skalat av 10kg på den tilltänkta chauffören under året så det är bara något kilo ytterligare att hämta där :)

Det är uppenbart att man inte skall titta för mycket i kataloger. På Weinsbergs egna layoutbilder ser det ut som att 700MEH har en nerfällbar säng som faktiskt blockerar dörren, är bara Weinsberg 650MFH som inte blockerar dörren. Har dom ändrat på 700MEH eller är det skisserna som är fel? Gällande Sunlight verkar det stämma att det endast är T67 som inte har en säng som täcker dörren (tror jag varit inne i alla modeller).
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi är en familj. Köpte en elnagh baron 22. Under 3,5 ton med alkov och våningssängar. 592 kg lastvikt. Har inte hämtat den ännu men vi har letat ett tag. Alkov är smidigt man kan sitta vid borden. Våningssängar om man vill ligga ensam.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi är en familj. Köpte en elnagh baron 22. Under 3,5 ton med alkov och våningssängar. 592 kg lastvikt. Har inte hämtat den ännu men vi har letat ett tag. Alkov är smidigt man kan sitta vid borden. Våningssängar om man vill ligga ensam.

Men om man inte vill ligga ensam då?
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Det finns en dubbelsäng som är 220 cm lång. Ytterligare en liten dubbelsäng dör små barn. Utöver våningssängarna. Dessutom en minisäng för barn under 8 år. Totalt sju bäddar. Många husbilar faller bort eftersom jag inte kan ligga raklång. Är 193 cm. Dubbelsängen i alkoven plus våningssängarna är 220 cm långa.
 

Sågbacken

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
16827
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi har en Sunlight T64 med taksäng (som inte blockerar dörren).
Vi är tre personer som åker i den, två vuxna och ett barn (8 år). Med Masterpaket, dubbla batterier, ugn, solceller, fulla tankar, 2 st P11, 2 tjocka bäddmadrasser och full semesterpackning så brukar vi precis klara 3500 kg. Dock utan marginal.

Vi köpte bilen ny förra våren och är väldigt nöjda. Inte ett enda fel, allt har fungerat precis som det ska.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Hej
Nej det är inte alls omöjligt att åka på semester under 3500kg! Vi är alltid 4 i vår bil som är mkt lätt i basmodellen. En helintegrerad Hymer exsis 414, är under 6 meter och som startar på 2700kg. Med extrautrustning på den nu (cykelställ, parabol, större däck, glasfibertak, markis) så väger den 2860 med en gasflaska och diesel. Alltså 640kg kvar för folk, vatten, mat och packning vilket vi klarar lätt i dagsläget. Har med bord, stolar, cyklar, kajak, AC utan problem.

Detta med vatten är också en grej alla talar om och ja ska man ha fullt med sig blir det tungt men varför? Tänker ni vildcampa utan tillgång till vatten ok, men är det campingar med några dagars mellanrum behövs inte 100 liter alls. Vi har sällan haft mer än 50 om ens det.

Sen detta med maxvikten. Många platser begränsar tillgänglighet för bilar över 3,5 ton vilket vi inte vill behöva tänka på. Vi vill åka dit vi vill och inte dit vi kan eller får nöja oss med.

Funkar mkt bra för oss med att fälla ner säng fram. Kommer ju bara ner just när man ska sova. Alkoven tyckte vi var jobbig: lågt till taket, varmaste stället i bilen! Bilen var inte direkt smidig på vägen i vind etc.

Vi insåg efter att haft en alkov att vi vill ha en smidigare bil (höjd är visst begränsande där vi varit/är. Fick en superplats i somras bara för att vi var små och låga nog att komma till!) lätt och bekväm bil att åka i. Vår Hymer smyger lätt fram i 110 med farthållaren på när det behövs. Vi vill också ha et rejält garage med dörr på båda sidor annars är garaget meningslöst snudd på.

Vi är galet nöjda men det är också för att vi testat och vet nu vad vi vill ha och behöver. Vi har tex insett att massa utrymmen inne är ganska meningslöst eftersom vi är ute mest hela tiden. Vi sover mest inne helt enkelt och ser bilen mer som en bil och bekvämare tält :) Till saken hör att vi inte ser oss använda bilen särskilt mycket på vintern.

Är nog klokt att testa någons eller hyra. Det finns idag många mindre bilar med låg vikt men jag tror Hymer och Pilote är de lättaste.

N.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Om man ska råda någon annan till något ska man inte då försöka vara konkret i det man snackar om, "många" platser begränsar för 3,5 T, jag har kört husbil över stora delar utav Europa inkl Svergie från Nord till Syd och aldrig behövt göra en omkalkylering pga 3,5 t regel nånstans, så rent ....snack...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Instämmer,
under de 3år vi nu åkt tung husbil har vi råkat ut för hinder 3,5ton
en gång i Danmark 2014 på en liten bro, höll andan när jag åkte över vi väger 5,5ton, gick bra.
En gång i år i Tyskland samma sak där en liten klen träbro strax före en ställplats, där fegade jag ur.

Jag tror en del blandar ihop förbudskylten för tung lastbil över 3,5ton som brukar sitta lite varstans i samhällen, den gäller inte husbilar.

Höjden har gått bet på en gång på en parkeringsplats i Danmark, låga träd tog i taket vi är 3,3m höga.

Jag skulle inte välja bort en alkovbil p.g.a höjden.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Kul. Nej nej det finns aldrig några problem med långa och tunga fordon, inga viktbegränsningar i några städer, på några broar. Det finns inte heller särskilda hastighetsregler för tunga fordon över 3,5 ton (särskilt i länder som Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien,Polen,Tjeckien,Kroatien som man aldrig behöver korsa eller åka till) som skiljer sig från land till land utan de får alltid köra så fort de vill. Inte heller är det någon skillnad på vägavgifter och broar och inte heller smidigheten i att betala skatter och avgifter. Campingar, parkeringar och EUs vägnät i stort har inga höjdbegränsingar som liksom berör husbilar. Träd och buskage brukar snällt flytta på sig när man vill komma till. Flertalet städer tycker det är bra med långa bilar som tar upp minst två platser och dessa parkeringar brukar alltid vara lätta att hitta och alltid vara lediga.

De platser i centrala Prag, vägar runt Cinque Terre, vägarna i bergen i Slovenien eller i Österrike vi varit på är inte på riktigt och de har inte heller några viktbegränsningar eller är så små att storlek på bil inte spelar någon roll. Tänk inte heller på att fler och fler inte har körkort för dessa tyngre bilar om du tänker sälja bilen nån gång. Ta nytt körkort och köp en rejäl bil på runt 4,5 ton så klarar ni er troligen fint med lastvikten helt klart.

Men som svar på vad trådskaparen undrade: det går utmärkt att resa med familjen i bilar under 3500kg.

n.
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Hej på Er!
Ja Du, det är ett jätteproblem med husbilar under 3500 kg. Jag har under några försökt att påtala problemet, dels med husbilsförsäljare på Elmia och även med kompisar som står i begrepp att skaffa husbil. På något konstigt sätt så förstår man inte problemet.

Man kan inte lita på de uppgifter som står i reg bevis, utan man måsta nog kontrollväga, därför att mycket av extrautrustning finns inte med t ex cykelställ, tv, antenn - parabol, markis och kanske ett litet möblemang-utemöbel.

Vad händer om man kör med överlast?
Föraren blir rapporterad och får en överlastavgift och färden kanske inte kan fortsätta utan att lasta av "överlasten".
Har man riktig otur, att man har lite gamla "synder" fortkörning t ex, så kan körkortet vara i fara.
Det är nog billigare att höja sin behörighet så att man kan köra en Hb på 3800 eller 4200 kg totalvikt. Det finns flera bra enkelaxlade bilar i den klassen.
Hälsningar och lycka till
Lydde
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi är en familj. Köpte en elnagh baron 22. Under 3,5 ton med alkov och våningssängar. 592 kg lastvikt. Har inte hämtat den ännu men vi har letat ett tag. Alkov är smidigt man kan sitta vid borden. Våningssängar om man vill ligga ensam.

Den ser trevlig ut och jag tror på sikt att det kommer vara smidigast att våra barn ligger i våningssäng. I dagsläget är det lite små och vi kommer behöva dela upp dem eller sova tillsammans allihop i en bred dubbelsäng.

När är det leverans av nya bilen?
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Vi har en Sunlight T64 med taksäng (som inte blockerar dörren).
Vi är tre personer som åker i den, två vuxna och ett barn (8 år). Med Masterpaket, dubbla batterier, ugn, solceller, fulla tankar, 2 st P11, 2 tjocka bäddmadrasser och full semesterpackning så brukar vi precis klara 3500 kg. Dock utan marginal.

Vi köpte bilen ny förra våren och är väldigt nöjda. Inte ett enda fel, allt har fungerat precis som det ska.

Tack Sågbacken, intressant info! T68 väger i grundutförande 220kg mer än T64 enligt Sunlight själva, så i ert fall hade detta blivit överlast och då är vi ett barn till... Enligt tidigare kommentarer i tråden verkar man få tänka till på hur mycket man fyller tankar etc om man skall en bil som är större.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Hej
Nej det är inte alls omöjligt att åka på semester under 3500kg! Vi är alltid 4 i vår bil som är mkt lätt i basmodellen. En helintegrerad Hymer exsis 414, är under 6 meter och som startar på 2700kg. Med extrautrustning på den nu (cykelställ, parabol, större däck, glasfibertak, markis) så väger den 2860 med en gasflaska och diesel. Alltså 640kg kvar för folk, vatten, mat och packning vilket vi klarar lätt i dagsläget. Har med bord, stolar, cyklar, kajak, AC utan problem.

Detta med vatten är också en grej alla talar om och ja ska man ha fullt med sig blir det tungt men varför? Tänker ni vildcampa utan tillgång till vatten ok, men är det campingar med några dagars mellanrum behövs inte 100 liter alls. Vi har sällan haft mer än 50 om ens det.

Sen detta med maxvikten. Många platser begränsar tillgänglighet för bilar över 3,5 ton vilket vi inte vill behöva tänka på. Vi vill åka dit vi vill och inte dit vi kan eller får nöja oss med.

Funkar mkt bra för oss med att fälla ner säng fram. Kommer ju bara ner just när man ska sova. Alkoven tyckte vi var jobbig: lågt till taket, varmaste stället i bilen! Bilen var inte direkt smidig på vägen i vind etc.

Vi insåg efter att haft en alkov att vi vill ha en smidigare bil (höjd är visst begränsande där vi varit/är. Fick en superplats i somras bara för att vi var små och låga nog att komma till!) lätt och bekväm bil att åka i. Vår Hymer smyger lätt fram i 110 med farthållaren på när det behövs. Vi vill också ha et rejält garage med dörr på båda sidor annars är garaget meningslöst snudd på.

Vi är galet nöjda men det är också för att vi testat och vet nu vad vi vill ha och behöver. Vi har tex insett att massa utrymmen inne är ganska meningslöst eftersom vi är ute mest hela tiden. Vi sover mest inne helt enkelt och ser bilen mer som en bil och bekvämare tält :) Till saken hör att vi inte ser oss använda bilen särskilt mycket på vintern.

Är nog klokt att testa någons eller hyra. Det finns idag många mindre bilar med låg vikt men jag tror Hymer och Pilote är de lättaste.

N.

Tack för tipset! Helintegrerat är trevligt på många sätt, det är oftast bara priset och lastvikten (på 3500kg bilar) som är negativt.

Precis som du beskriver är problemet att man förmodligen inte vet vad man trivs med för än man haft husbil ett tag, vilket gör det svårt att köpa en första bil. Då vi inte har tidigare erfarenhet av husbil/husvagn (dock av båt), har vi hela tiden varit inställda på att köpa så stor husbil som möjligt med totalvikt på 3500kg med "tillräcklig" lastvikt.

Tittade på Hymer Exixs-i 678 som motsvarar den layout vi siktat in oss på, denna verkar ha en tjänstevikt på 2960kg i grundutförande vilket gissningsvis är utan utrustningspaket och med minimalt med vatten i tankarna (precis som andra tyska tillverkare uppger sina vikter). Detta ger förmodligen ger en verklig lastvikt på runt 300kg.

Denna bil kanske är för stor för oss, det kanske visar sig att vi också bara sover i bilen och är ute större delen av tiden. Är dock orolig att man blir tvungen att sitta inne pga. dåligt väder och då känner sig instängd i en mindre bil. Som sagt omöjligt att veta innan man testat.

Vi skall förhoppningsvis testa en kollegas husbil snart för att försöka få en bättre känsla för vad vi vill ha.

Skönt att höra dock det går att semestra med familjen på rätt sida 3500kg!
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

tror den lösningen är perfekt! Låna nåns bil. Behövs inte många timmar i bilen innan man ser, hör,känner både det ena och andra, ibland smått och ibland deal breakers! I mitt fall tex detta med garage och dörrar på båda sidor! Höll på att bli galen på allt som alltid låg längst in som ungarna ALLTID skulle ha :)

N.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Av flera skäl försöker vi hålla oss under 3500kg med vår första husbil (jag har idag bland annat inte körkort som tillåter tyngre fordon). Fastnar vi för husbilslivet är jag dock inte främmande för att skaffa större bil.

Utan att veta misstänker jag att vi är lite bekvämare/latare av oss än den genomsnittliga husbilsägaren:

Vi vill gärna kunna sitta bekvämt (nästan som hemma i soffan) på kvällen och mysa hela familjen.​

Vi vill kunna duscha samtidigt som någon är på toaletten.​

Vi vill ha liknande närhet till de som åker där bak som när vi åker bil, så man enkelt kan föra ett samtal.​

Vi ser inte framför oss att någonsin besöka en servicestation (heter det så?) på en camping för att använda offentliga toaletter/duschar/grillar...​

Som vi ser det nu (i teorin) blir det primärt ställplatser med några enstaka dagars camping ibland. Vi bor lantligt och är vana vi lugn och ro samt plats omkring oss. Detta är givetvis inte alltid möjligt med husbil, men är något vi kommer försöka uppnå där det går.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

tror den lösningen är perfekt! Låna nåns bil. Behövs inte många timmar i bilen innan man ser, hör,känner både det ena och andra, ibland smått och ibland deal breakers! I mitt fall tex detta med garage och dörrar på båda sidor! Höll på att bli galen på allt som alltid låg längst in som ungarna ALLTID skulle ha :)

N.

Härligt att höra, skall försöka boka ett datum så vi får till detta. Dubbla luckor till garaget är ett bra tips, tror jag skulle tröttna på att alltid lasta ur och in allt för att nå det man vill ha också :)
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Hej på Er!
Ja Du, det är ett jätteproblem med husbilar under 3500 kg. Jag har under några försökt att påtala problemet, dels med husbilsförsäljare på Elmia och även med kompisar som står i begrepp att skaffa husbil. På något konstigt sätt så förstår man inte problemet.

Man kan inte lita på de uppgifter som står i reg bevis, utan man måsta nog kontrollväga, därför att mycket av extrautrustning finns inte med t ex cykelställ, tv, antenn - parabol, markis och kanske ett litet möblemang-utemöbel.

Vad händer om man kör med överlast?
Föraren blir rapporterad och får en överlastavgift och färden kanske inte kan fortsätta utan att lasta av "överlasten".
Har man riktig otur, att man har lite gamla "synder" fortkörning t ex, så kan körkortet vara i fara.
Det är nog billigare att höja sin behörighet så att man kan köra en Hb på 3800 eller 4200 kg totalvikt. Det finns flera bra enkelaxlade bilar i den klassen.
Hälsningar och lycka till
Lydde

Har försökt prata med några husbilsförsäljare om lastvikter med varierande resultat. Forsbergs i Hyssna (vilka jag uppfattar som seriösa) säger att de ogärna säljer en ny bil på 7+ meter och 3500kg (oavsett typ) då de helt enkelt får lasta för lite. Vissa bilar är självklart lite lättare och är man ett par som reser lätt fungerar det säkert, men deras grundinställning var att man bör titta på mindre eller tyngre bil. Andra försäljare är snabba på att nämna vikten i basutförande med nästan tomma tankar och säga att det inte är några problem.

Av denna anledning kände jag det nödvändigt att sätta mig in i saken lite mera. Att endast lita på uppgifter från någon som har intresse av att sälja brukar sällan vara ett framgångsrecept...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Omöjligt med familjesemester i husbil under 3500kg?

Eftersom man inte kan få allt på ett begränsat utrymme måste man prioritera!
Rymlig toa/dusch, stor sittgrupp, lättåtkomliga sängar, stort lastutrymme och framför allt lastvikt med marginal.

Med en bil på 7-7,5 meter och max 3500 kg måste man prioritera.
Den vanliga är att prioriteringen ändras med tiden, man blir aldrig helt nöjd.
 
Toppen