• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svart på vitt! Bra tips.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Härlig frukost i morse med ICA:s torrsaltade, alspånsrökta fina bacon!

116080d1471594231t-bac.jpg


Resten av det dyra "engelska baconet" förpassades till soppåsen där det hör hemma. Väldigt svårt för mig som var med i andra världskriget att slänga mat men här var det oundvikligt.

Jappe

Psst! Skänk en tanke åt grisen även! Lågt sockerinnehåll i fläsket tyder (kan tyda) på att grisen hanterades väl under sin livstid.

grismugg.jpg
 
Senast ändrad:

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Ericssons brukar vi köpa om vi ska ha bacon, alspån från Ica blir ett test. Ljungabacon har jag inte sett i nån disk. Grön Ko i Värmlandsbro om ni har vägarna förbi säljer charkvaror från omkringliggande gårdar.
>Blasse
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

@Jappe,
Du skriver om socker i bacon.

Ifall det nu skulle vara tillsatt socker så måste väl det deklareras i både innehållsförteckning
och i näringsinnehållet = kolhydrater.
Kan ju gå riktigt illa annars för diabetiker.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

När man steker bacon så avslöjas sockerinnehållet obarmhärtigt i pannan. Brun eller t.o.m. svart gegga som gör att äggen fastnar i sörjan. ICA:s torrsaltade bacon är det enda som jag har provat hittills som inte innehåller socker. Det brukar stå <0,5 g kolhydrater per 100 gram vilket låter bra och tycks vara någon slags norm i branschen. Jag misstänker att sockerinnehållet kan vara högre men jag har inte tillräckligt fina mätinstrument för att kolla detta så jag nöjer mig med det.

Diabetikernas uppgift här i världen tycks vara att göda läkemedelsföretagen genom att konsumera mediciner för att minska blodsockerhalten. Detta gäller diabetes 2 som tidigare hette sockersjuka. På den tiden visste alla att högt sockerintag orsakade fetma och ibland sockersjuka. Den kunskapen tycks ha försvunnit i fettskräckens tidevarv. På senare tid har emellertid nygamla kunskaper kommit fram igen och många diabetiker (typ 2) har blivit mycket friskare genom att minska sockerintaget eller t.o.m. så besvärsfria att de kunnat sluta medicinera.

Kostdoktorn har länge beskrivit kopplingen mellan högt kolhydratintag och diabetes 2.

Mycket läsvärt: Snabbkurs i diabetes Kostdoktorn
Läs alltihop!

Jappe

Psst 1. Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter, i det här fallet läkemedelsföretagen och Livsmedelverket (!).

Psst 2. En annan gammal sanning som på senare tid har uppmärksammats av forskningen: http://www.husbilsklubben.se/forums/ Socker göder cancer!

Psst 3. "Knowledge is power!"
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Socker skall ju enligt lag deklareras som tillsats/ingrediens. Det år ju bara att läsa på paketet & välja bort bacon med sockertillsats. Däremot finns det i allt kött & även fisk äggviteämnen som fälls ut om man steker på för låg värme innan det blivit stekyta. Detta äggviteämne bränner fast i stekpannan.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Meningen med den här tråden var att försöka hitta ett bacon som inte innehöll socker så att det blev lätt att steka de efterföljande äggen utan att de fastnade i pannan. Den lilla sockermängd som finns i bacon påverkar knappast blodsockernivån hos diabetiker. Det gör däremot kolhydratstinn mat som potatis, ris, pasta och bröd! Frukostflingor och dagens sockersötade Youghurt höjer också blodsockret dramatiskt!!

En frukost bestående av ägg och bacon (ICA:s torrsaltade) är en utmärkt början på dagen! (Snart får jag väl reklampengar från ICA.) :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Jag har använt ICA:s torrsaltade bacon ett tag nu men på senare tid har även det släppt ifrån sig någon brun sörja som jag uppfattar som socker. Arg som bara den mailade jag ICA och undrade vad den bruna geggan innehöll. Dom slog ifrån sig på vanligt handelsmannamanér och menade att de inte tillsatt något socker. Det var ju heller inte frågan. Produktansvaret tycks flyta fritt mellan griskulting och färdigt bacon.

Efter tidigare duster med livsmedelsindustrin så vet jag att raka svar inte finns i deras värld så jag insåg det meningslösa med att fortsätta.

Men, vad är den bruna geggan som dagens nitritsaltade bacon släpper ifrån sig vid stekning om det inte är socker? Är det bajs?

Efter att ha kollat på BBC Earth och läst en del på olika sajter så har jag bestämt mig: inget mer bacon för min del! Alldeles för farligt att äta!

Nitritsaltningen är tillkommen för att underlätta för livsmedelsindustrin. Vid en sådan behandling så kan baconet ligga länge i livsmedelsladorna utan bakterietilllväxt. Nitritsaltningen är en konserveringsmetod med allvarliga biverkningar och jag har tröttnat nu, gett upp.

Jag minns när jag växte upp på 40- och 50-talet och hur maten var då. I kvarteret fanns speceriaffär (handlaren hette Flink), mjölkaffär, charkuteri, fiskaffär, tobak- pappershandel och ännu en livsmedelsaffär. Bara färska varor i stället för dagens mer eller mindre giftiga "konserver"!

Vad ska man äta till frukost i fortsättningen tro?

Jappe
 
F

F.d. 50661

Guest
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Jag bygger en kallrök vid min stuga i Sälen där skall jag röka mitt kött köpt av bönder i trakten och jägare. Hoppas på gott kött samt fisk, prov eldade eldstaden i går kväll verkar fungera
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Rött kött varnas det för överallt numera. Vad menas då med rött kött? Allt kött i livsmedelshandeln är ju rött. Det betyder alltså kött som är injicerat med nitrit. Bönder och jägare har ju faktiskt tillgång till färskt kött som är nitritfritt och slipper därmed förhöjd cancerrisk.

Rökt kött påstås också vara hälsovådligt. Senast igår läste jag att den rök som används innehåller ungefär samma gifter som röken från en cigarett. Ju mer jag läser om detta desto mer avtar lusten att äta kött. Amerikanarna har ju hittat på en variant; i stället för rökning tillsätts rökarom i fläsk m.m. Frågan är vilka effekter den tillsatsen har. Än har jag inte hört något negativt vad gäller hälsoeffekterna. Det kanske kommer om något år.

Totalt sett var maten mycket nyttigare på 50-talet än vad den är idag. Det säljs mycket skräp idag i livsmedelshandeln. Ett problem är mängden tillsatt socker i mängder av produkter.

Ett fantastiskt exempel på dagens bristande känsla för moral och vett är TV-reklamen, riktad direkt till barnen, om ett smörgåspålägg med stort chokladinnehåll. Sådan reklam hade varit helt omöjlig på 50-talet. Folk hade blivit förbannade och stoppat det.

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Hmm...

Kan minnet sviktar en aning kanske?, det var på "the 40's and 50's" som eländet startade.

Här har du ett litet potpurri :swoon:

https://www.youtube.com/watch?v=PFbCGT_AWBI&list=PL0E86EEFBEDA96F51

Min favorit är när läkare rekommenderar cigaretter :D:D
Men även att husmor sprejar hemmet fullt med DDT :cool:
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Det kallar jag reklam! Rolig och underhållande. Dagens reklambombardemang kommer inte i närheten av dåtidens reklamfilmer.
Dessutom gjordes det reklam för en chokladprodukt med riktig choklad i utan en massa mer eller mindre skumma tillsatser.

Marabou ägs numera av Mondelez International som säljer via reklam och inte kvalitet. Innehållet i dagens Aladdin tilltalar endast folk som i stort sett saknar smaklökar eller inte har lärt sig att använda dem eller som gillar smaken av malda sågspån. En liten folkstorm utbröt faktiskt när Mondelez tog bort trillingnöten på grund av att nötterna var dyra!!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Färdigtestat! Jag har köpt IKEA:s teflonpanna "Trovärdig" för 249 spänn och den pannan klarar all mat utan att krångla.

Bacon i storpack från Lidl blir gott i den pannan. Hädanefter äter jag dagens mat och håller käften! Orkar inte bråka längre! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Vaaa? Duger inte gjutjärnspannan längre?
:D
Den IKEA-pannan du köpt är suveränt bra. Fungerar precis lika bra efter två år. Vi köpte en till husbilen också.
Vi har slängt ut de andra stekpannorna.

Prova Lidls bacon i den blå paketen (tyskt), lite tjockare skivor och godare tycker jag.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Kolstålspannan fungerar till nästan allt utom bacon av någon anledning. Jag antar att det är tillsatt socker i baconet som åstadkommer detta.

Jag trodde jag skulle slippa teflonpannor men det verkar svårt. Keramiska pannor håller inte kvalitén särskilt länge men den här IKEA-pannan verkar riktigt bra.

Läser man tester på stekpannor så blir man bara förvirrad.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Ägg och bacon tillhör ju livets hörnstenar så jag vill gärna meddela att morgonens frukost gav mig lite vibbar tillbaka till den tiden då bacon var bacon och ägg var ägg. Jättegott! Oscar Mayer levererade verkligen den här gången. Köpt på Aldi i Santa Pola. Noteras bör dock att kvalitén växlar även hos Oscar Mayer men den gången var fläsket riktigt riktigt gott! Närmast behaglig sälta och inte någon tillstymmelse till bränt socker i pannan. Det smakade tamefan som bacon!!

Jappe

Psst. Jag har tidigare skrivit att det billigaste baconet var bäst på Aldi men det stämmer inte alltid. Dessutom: bäst behöver inte heller betyda bra!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Skulle du tröttna på bacon eller ha svårt att hitta rätt sort, då vill jag föreslå något ännu häftigare till frukost.
Efter att ha handlat i 5 månader på Lidl, Aldi, Mercadona, Carrefour m.m., det var ganska kul idag att besöka den stora och ganska välsorterade saluhallen i Göteborg. Och vad hittar man då så här års i proteinvägen? Färsk kalvbräss från traktens kalvar, yippiiii, det är inte ofta man får se något sådant...

Här kommer ett gammalt recept som du säkert känner igen Jappe. Jag vill gärna knapersteka kalvbrässet (helst kolgrilla) med bara lite flingsalt på och förtär den gärna med ett glas god Amarone.

Elisabeth Östman's recept:
kalvbräss.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svart på vitt! Bra tips.

Mig veterligen har jag aldrig ätit kalvbräss. Möjligen kan det bero på att det kan vara farligt att äta.
Jag har hört att man kan få THX av det. :D

Jappe
 
Toppen