• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

F

F.d. 30870

Guest
Denna fråga vänder sig i första hand till ägare och tidigare ägare av mogna husbilar. Jag har en Ducato från 1988.
Har du några tankar eller tips kring hur man kan förbättra inbrottsskyddet i äldre husbilar?
Dörren i min är ju väldigt lätt att bara bända upp med en eller två skruvmejslar.
Rutorna är lätta att ta sig in genom då det finns den äldre lilla triangelrutan på framdörrarna som är lätt att ta sönder.
Jag vill i första hand förbättra skyddet då jag ska sova i den. Det har jag fortfarande inte gjort.
Larm?
Tar gärna emot idéer.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

Jag satte i ett extra lås på nedre delen av dörren på insidan så höll den ihop mycket bättre då den var delad.

Sen satte jag ett bättre lås som höll ihop dörrarna samt en tjockare alulist på utsidan som satt fast i den övre halvan och gick ned över den undre halva.

Sen installade jag en backvarnare vid dörren som pep om någon gick för nära, det hördes både inne och ute.

Detta var mest för att ingen skulle kunna ta sig in utan att göra oväsen, lämnar man bilen tom så går det ändå ganska lätt att komma in men det är ju svårare att hindra. Är ju bara att sparka hål i väggen om man verkligen ville in så la ingen tid på det.
 
F

F.d. 30870

Guest
Tack, det var sådana här tips som jag ville få. Inbrott då bilen stod parkerad har jag tyvärr redan haft,( de bröt upp bodelsdörren hur lätt som helst ) men jag funderar kring hur jag kan förbättra inbrottsskyddet då man är i bilen. Det finns färdiga extralås att köpa till husbilar men dessa är oftast till lite nyare årsmodeller? Jag har inte hittat något speciellt till äldre bilar, vet någon nåt om detta?
Det här med att det piper? Backvarnare? Hur fixade du detta? Tacksam för mera info.
Finns det något till framdörrarna förutom att sätta t ex ett spännband eller en kätting mellan dem?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

Inbrottsskydd när man är själv inne i bilen? Då behövs ju inget!
Man skall däremot inte dölja att man är inne i bilen, ha ljuset tänt eller dy. Ingen försöker göra inbrott om du är i bilen....
 
F

F.d. 30870

Guest
Big Spender är ju en kul typ. Jag brukar gilla det du skriver. Men detta förstår jag inte ? Det är väl inte kul att sova i husbilen och så försöker någon ta sig in? O lätt är det i en gammal husbil. Bräck lite i bodelsdörren o den ger lätt efter eller bräck i de små sidorutorna i framdörrarna. De öppnar man lätt. I varje fall en tjuv. Så tipset att man inte behöver tänka på att förstärka inbrottsskyddet när man är inne i husbilen, njaa det verkar konstigt? Det förstår jag inte. Jag skulle vilja ha min husbil säkrare. Göra så att den blir svårare att ta sig in i. Det var det jag tänkte fråga om. Finns det någon som gjort detta eller någon som har funderingar kring hur man kan göra? Det är det jag undrar kring.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

Hej, jag håller nog delvis med BigSpender.
Det är nog olika klientel som bryter sig in i en tom parkerad husbil, och de som bryter sig in på natten när folk troligen sover i bilen.

När man sover i bilen och vill undvika att någon försöker så är det nog bara att satsa på blinkande larmdioder m.m.
Om de struntar i blinkandet och ändå går vidare så gäller det nog att det blir så mycket oljud som möjligt.
Några extra låsbyglar eller kolvar så det bjuder lite motstånd och knakar i skalet när dörren bryts upp.
När dörren är lite öppen skall ett förfärligt oljud sätta igång, antingen ett seriöst larm med skalskydd eller också bara fejkade blinkdioder i rutorna och separata varnare i alla dörrar och luckor. De små med magnetbrytare som för ett dj.... oljud duger, och funkar troligen lika bra som ett dyrt larm med skalskydd.

Sedan har man ju de som bryter sig in i en parkerad tom husbil.
Både blinkande dioder och tjutande dörrlarm gör kanske lite för att de skall välja en annan bil eller sticka när det börjar tjuta.
I en bil med plåthytt kan man väl spärra framdörrarna med nattlåsbyglarna.
På bodelsdörren kan man montera en bygel, modell kombinerad låsbygel/ ledstång, också detta för att få det att se lite besvärligt ut så de kanske väljer en annan bil utan extralås.

Om någon vill in så kommer de in i båda fallen. Om de slår sönder ett fönster fram eller rycker upp ett bodelsfönster kan man nog inte skydda sig mot, utan allt handlar nog om att först få det att se lite besvärligt ut. Sedan att det blir lite extra motstånd när de besegrat originallåset. Och till sist, att det blir oljud om de går ännu längre.

Om man är orolig så måste man inse att risken att bli drabbad är väldigt liten, och den risken minskar ännu mer om man hela tiden tänker sig för när man nattparkerar.

Motorburen ungdom och berusade yngre är nästan aldrig någon fara vid nattparkering. De vill oftast inget ont utan är bara som vi själva var i den åldern :p:. Men undantag från den teorin börjar visst tyvärr bli allt vanligare.

Att fixa så det börjar att pipa och blinka med hjälp av backvarnare och lite elektronik kan skrämma bort bovar innan de börjar, men både ärligt folk som passerar, hundar med långt koppel, katter och vilda djur kan lätt få både bilägaren och grannar att tröttna på avkänning utomhus vilken avkänningshöjd man än väljer. Det är en mycket bra variant på rätt ställe dock, men jag tycker att de ställen man vill ha det inkopplat på gör sådan avkänning lite begränsad.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

Kanske är jag något hemma blind? Det blir ju lätt så.
Jag har två stora hundar med mycket väl utvecklade vaktegenskaper. Det gör ju att man liksom kopplar av. De har helt och hållet tagit över "spaningsverksamheten". Jag borde lagt i den informationen i svaret, vilket jag nu gör. Alltså, kan du, så skaffa hund. Den vaktar, om du väljer rätt sort, och berikar livet annars också på ett sätt som är svårt få orden att räcka till...
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

Är inge avancerat med backvarnare, det är en enkel backvarnare som sitter bak på de flesta nyare bilar som piper när man kommer nära något när man backar, skillnaden är bara att man monterar en givare på var sida om dörren i stället för bakstötfångaren.

Finns att köpa ganska billigt på tex. Biltema.
 
F

F.d. 30870

Guest
Jodå en hund skulle man förmodligen ha...... men men men jag är liksom livrädd för hundar...... vi är ganska många som är rädda för hundar... det tänker inte hundägare på,,,,,,, jag blev biten som mycket liten o detta sitter verkligen i, så hund blir det inte, håll dem kopplade o borta från mig....
men det är förmodligen det bästa tipset, en "vakthund",,,,, men jag ska kolla det här med backvarnare. Tack för tipset.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

Det är trist och totalt onödigt att vara hundrädd. Du verkar ju vara en tänkande person och därför vet du också att fobier botas bäst med konfrontation. En hund är en hund. Om du skaffar en hund av den rätta sorten, så är hunden så funtad att den ser dig som gud. Den gör vad som helst för att behaga dig och skydda dig. Att bita sin husse är fullständigt främmande för en sund hund. Du får däremot behandla den nästan hur illa som helst utan protester. Hunden är framavlad för att tjäna människan. Tyvärr missbrukas dessa egenskaper av många olämpliga hundägare, det är så vi får problemhundar som i sin tur skapar hundrädda människor.
Du borde träffa och umgås med någon med en normal hund så du kommer ifrån din rädsla, livet blir då roligare.....
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

Fejka hund. Sätt ett hundmärke vid dörren, låt en vattenskål stå untanför och sätt en länk med en GBG hake i markisfästet. Tror det är ganska effektivt.

/M
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

Vi träffade en HBK-medlem i Spanien som säkert känner igen detta. :)

De hade en stor svart hund och stannade vid ett köpcenter för att handla. De kände sig trygga efter att ha låst husbilen och lämnat hunden kvar väl synlig utifrån.

När de handlat färdigt och gick mot husbilen möter hunden dem viftande på svansen.

Förardörren var uppbruten och husbilen länsad på all elektronik och värdesaker.:confused:

Det gäller tydligen att välja rätt typ av hund om man skall vara säker!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lås i mogna husbilar? Tips och råd önskas.

Apropå vakthund, så hade en bekant en shellmack ödsligt efter E18 på 70-talet.
Inga larm hjälpte där, han hade istället Sveriges då läskigaste Schäfer där på nätterna.
Den var dock inget hinder för alla, buset kom på att ifall man tömmer 1 till 2 pulversläckare i den galna Schäferns tryne så blev även den utslagen.:(

Stackars vakthundar, idag finns väl inte ens vakthundar på bilskrotar längre
 
Toppen