• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fönsterbyte

F

F.d. 53172

Guest
Hej!
Jag har en Burstner 747 och har ett läckande fönster fram i sovalkoven. Vad jag kan se så läcker det in vatten mellan kaross och fönsterram.
Har skruvat borta ramen på insidan men vet inte har jag ska få loss ramen/fönstret på utsidan som förmodligen sitter fast med fogmassa.

Har sökt på nätet men inte hittat hur man skall göra. En vän påstod att det fanns ett värmeverktyg likt en spackel som man använder för att värma loss fönstret.

Är det någon som vet hur jag skall göra:confused:

Tacksam för tips!!!


Lazzeman
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fönsterbyte

Är det ett öppningsbart fönster? I så fall är det bara att lossa sidostagen så att fönstret kan öppnas mera och sedan lyfta ut rutan. Därefter kan du använda en skruvtving och spänna mellan karm och bilens utsida med en rejäl bit plyfa eller liknande som fördelar ut lasten på karossen. Ta det långsamt och stick in kilar i springan. Fortsätt runt om och öka springan mellan karm och kaross allt eftersom. Glöm inte kilar annars går karmen ihop igen där man just varit.

År det inte öppningsbart måste karmen tryckas ut från insidan med någon sorts expander som en domkraft ken jag tänka mig. Det svåra är ju då att få till ett mothåll.
 
F

F.d. 53172

Guest
Sv: Fönsterbyte

Det blir ett sent tack men nu är det fixat och jag gjorde så att jag skar runt karmen med tunt blad för att få kladdet att släppa.
Fick långsamt pressa med handkraft ut rammen bit för bit och skära när man kom åt.
Hade naturligtvis tagit bort den öppningsbara rutan först.

Tvättade och rengjorde mycket noggrant.

Åkte till en glasmästaren och köpte Butyl tätningsband.

Funkade perfekt!!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen