• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lång framgaffel på en motorcykel

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lång framgaffel på en motorcykel

För att ytterligare spreta till tråden vill jag passa på att fråga LasseG hur det fungerar med en så lång framgaffel på en motorcykel och meningen med en sådan. Jag har aldrig vågat fråga någon innehavare av en sådan motorcykel tidigare eftersom det verkar som om dessa herrar försöker se så farliga ut som möjligt och kanske är det också. Jag passar alltså på här och nu och frågar LasseG, på betryggande avstånd.

En sådan lång framgaffel i den vinkeln måste ju bli utsatt för stora påfrestningar. Kör man ner i ett gupp så är väl risken stor att gaffeln viker sig eller går av vid övre fästet.

Detta har jag undrat länge över och skulle bli glad för ett svar!

Jappe
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

För att ytterligare spreta till tråden vill jag passa på att fråga LasseG .................................

Och där spårade vi ur totalt. Man är inte farlig för att man kör med sk långgaffel. Och hojen ifråga är med största sannolikhet besiktigad och godkänd.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

För att ytterligare spreta till tråden vill jag passa på att fråga LasseG...............................

Hehe, den stora merparten av oss som håller på med choppers är garanterat väldigt fredliga typer! :) Eftersom de flesta av oss bygger våra egna hojar så är det alltid bara kul när någon kommer fram och är intresserad!

Nån praktisk mening finns det inte, det är nog bara en fråga om tycke och smak och att bygga en hoj som är extrem och sticker ut från mängden. Huruvida man håller med om att det är snyggt är en annan sak. ;)

Bygger man rätt så är det ingen som helst fara för haverier. Det är klart att gaffellutningen gör att påfrestningarna blir större, men å andra sidan utsätter man sällan en hoj av den är typen för samma påfrestningar som tex en "vägracer" eller en endurohoj. Man puttrar mer fram i lagom hastighet på fina småvägar. :) Man måste se till att ha rätt "försprång", dvs förhållandet mellan vinkeln på gaffelbenen, styrhuvudet och gaffelkronan. Är det rätt så känns det som att köra vilken mc som helst. Man måste ju även förstärka konstruktionen runt styrhuvudet eftersom påfrestningen som sagt ökar med gaffelns längd och lutning. Har man uppfyllt dessa kriterier och använder för gaffeltypen avsedda underben, fjädrar och hydrauler så fungerar en sån här gaffel lika bra som en vanlig kort gaffel!

Men som sagt, själva utseendet, "stuket", är bara en fråga om tycke och smak! :) Den hoj jag åker på idag är väl lite snällare i fråga om gaffellängd mm!

484352_10151219426723692_346916588_n.jpg
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Hur blir köpenskaperna med en sådan extrem Castervinkel på framvagnen?
Man kanske inte ens behöver hålla händerna på styret? Något för bilar kanske det finns ju casterjuteringsplttor, men så stor vinkel som MC:en går det aldrig tt få på en bil.
Hur beter sig MC vid rengöring dvs inkörning parkeringsficka???

Bara några frågor....

de

Roy
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

Jag gissar att det motsvarar det vi brukar kalla "försprång", dvs framaxelns placering i längd i förhållande till den tänkta förlängningen av styrhuvudets vinkel mot marken. Ser man till att det avsåndet är ca 12-14cm nånstans så blir köregenskaperna rätt, dvs inget "överslag" i låg fart och inget "wobbel" i hög fart.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lång framgaffel på en motorcykel

Kul tråd Lasse.

Försprång trodde jag va när man drar iväg allt vad det går o står o väntar vid nästa stoppljus:D:D:D

Alltid lär man sig något nytt;)
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Lång framgaffel på en motorcykel

Det är mycket man inte förstår om MC-livet. Varför tillåts t ex så många att åka runt utan ljuddämning ?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Lång framgaffel på en motorcykel

Det är mycket man inte förstår om MC-livet. Varför tillåts t ex så många att åka runt utan ljuddämning ?

Inte så säkert man åker utan ljuddämpare, ibland är motorcyklarna typade och godkända trots att de låter en del.
Ducatin som var min senaste var t ex typgodkänd med 104 db, det är inte direkt tyst.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Fötterna på instrumentbrädan - hur tänker ni

.......................Man måste se till att ha rätt "försprång", dvs förhållandet mellan vinkeln på gaffelbenen, styrhuvudet och gaffelkronan.................

Minns bilprovningens triangel för att se vinkeln på gaffeln :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lång framgaffel på en motorcykel

Det är mycket man inte förstår om MC-livet. Varför tillåts t ex så många att åka runt utan ljuddämning ?

Håller med!
Idag är det inte mopedister i femtonårsåldern som väsnas mest utan HD-åkare i brådmogen ålder som sätter en ära i att göra livet surt för oss andra längs vägar och gator!
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Lång framgaffel på en motorcykel

Enbart för och reta dig

Det retar mig inte, men jag tror inte jag hade kunnat åka så långt med husbilen eller min V70 utan ljuddämpare även om dessa ljud är väl så häftig som från en v2-motor. Så varför accepteras det ?
ERIKPER
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Lång framgaffel på en motorcykel

Lång framgaffel för mig = Peter Fonda och Easy rider som satte pricken över det trevliga 60-talet. Själv åkte jag 1972 Europa runt med 12 cm förlängd OCH i Kristianstad besiktigad framgaffel. Gud vad man kände sig lycklig & stolt, vilka minnen... Inga problem alls med körningen då vinkeln var densamma.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lång framgaffel på en motorcykel

Dom hära choppers killarna är väl lite romantiker allesammans, lite vildboys, fast bara lagom. Inom seglingen finns också romantiker som drömmer om Clipperstäv, vissa förverkligar iden också. Sedan är det västindien nästa. Segla lär man sig under resan och navigering? Behövs det på öppet vatten? Räcker la me en vanlig transistorradio. Om det hörs för mycket Samba girar man norrut. Blir det rock and roll så girar man söderut tills man hör Steelband/galypso toner.

Min frus bror var en chopperåkare med en äkta oljespruta, delar från samtliga engelska och USA hojar, mest från en Indian. Utstyrseln var mycket viktigt för honom, det var liksom halva vitsen. Fransar lite här och var, lagom skrikig näsduk runt halsen mm.
På ett besök hos oss, tvättade frugan hans jeans inte midre än tregånger i koktvätt för de var så skitiga och oljiga att inte ens mina motorbytaoveraller kunde matcha dem. Det skulle hon inte ha gjort. Han hade preppat byxsorna under flera år för att få det rätta stuket. Nu var allt försört.
Själva har vi åkt hoj, japanska Kawasaki, Suzuki och sådana street maskiner med tvåtaktsmotorer som lätt lyfter framhjulet vid tex 100km/h. Vi brukade vurpa en gång per säsong, men klarade oss alltid med skrupsår, stukningar och sabbade skinnklädsel. Slutade med sådana nöjen när barnet kom. Tur det. För vi hade inte överlevt i längden. Vi körde fort, riktigt fort, och marginalerna är så små i högre farter så man ryser fortfarande när man täker på hur galen man var.

Men jag minns många nattfika ställen där knuttar träffades från olika grenar. Det var aldrig något käppel eller osämja. Alla var teknisk intresserade om nya detaljer som kom på löpande band. Man fick tex föreläsningar om varför choppers skall inte ha någon jävla fjädring i bakgaffeln, och att draget skall kännas i njurarna så man pissar blod. Det var pojkar det, med bestämda åsikter. Men vi Road racing killarna var mer poppis bland spättorna, grasy girls...;)
 
Toppen