• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

byta vattenpump och slangar efter diesel i vattentanken?

F

F.d. 30701

Guest
Håller på att installera en ny vattentank efter att den förra fylldes av diesel av misstag av min syster.
Har tagit bort plastkåpan till filtret och upptäckt att även där luktar det diesel.
Min syster spolade kanske en sekund i kökskranen efter hon fyllt vattentanken med diesel. Men vattenpumpen gick aldrig igång då. Kan det vara så att även om vattenpumpen aldrig gick igång den korta stund hon spolade kan det ha kommit diesel förbi vattenpumpen och en bit genom slangarna?

Min fråga är om jag måste byta ut vattenpumpen också eftersom det luktar diesel precis vid vattenpumpen? Och även byta ut slangarna?
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Sv: byta vattenpump och slangar efter diesel i vattentanken?

Själv hade jag inte chansat byt både pump och slangar du förlåter inte dig själv om du känner diesel lukt efter bara tank byte det handlar inte om några stora pengar extra!;)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: byta vattenpump och slangar efter diesel i vattentanken?

Innan du ansluter nya tanken borde du kunna med trädgådsslangen och ett lagom tryck spola igenom hela systemet med öppen gråvattentank. Alla kranar öppna.

Eftersom dieseln är så giftig måste du vara mycket noga med att få rent.

Hoppas det går bra!
 
Toppen