• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Askersund 13 -14 Augusti !!

F

F.d. 29954

Guest
Ville bara påminna om en hundutställning i Askersund nu till helgen mellan Lördag - Söndag den 13 -14 Augusti. De flesta anländer redan på Fredag.

Massor av husbilar varje år. Man behöver inte ha hund för att vara där. Räcker att man tycker om hundar. Alla sorter finns att beskåda.
Ligger rätt centralt i södra Sverige, om man tänker att Stockholm är Ultima Thule, och Malmö är södern. Precis på toppen av Vättern.

Priserna är rätt så humana, eller har åtminstone tidigare varit det, och stan har ju gamla anor med hamn och allting. Faktiskt bra restauranger och fin fina hämt pizzor alldeles nära utställningen...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Askersund 13 -14 Augusti !!

Denna helg bjuder något så ovanligt som två intressanta tillställningar alldeles nära på varandra. Dels har vi klassiska engelska bilar i Karlsborg och sedan hundutställningen i Askersund, kanske fem mil norrut.

Vädret är en joker i leken. SMHI:s prognoser är inte mycket att räkna med eller göra planer efter. Bättre då titta hur verkligheten ser ut, vindriktningen, hastigheten och tempen. Även molnets utseende hjälper en gammal seglare att avgöra de närmaste dygnets tillstånd. Men ni som är på sin höjd "sötvattens pirater" begriper ju inte sådant, lika bra det. Nu säger min spåkula att bättre ta Karlsborg först på lördan. Risken för skurar är minst 50%. Men det gör inte så mycket där. Gott om regnskydd och fast mark som inte förvanlas till velling. Det skall vara gott om Jaguarer och några riktiga godbitar från femtiotalet.

I sådana här sammanhang är publiken minst lika viktigt som utställningsobjekten. Det lärde jag mig på en kattutställning. Frugan frågade mig på pausen om jag sett den och den katten? Vilka katter? Jag såg bara alla dessa otroligt originella utställare. Man trodde knappt man var i Sverige! Varifrån kom de? Mest kvinnor och ofta en handrej i hasorna. Visst, många hade sådana katt glasögon med lite glitter och häftiga naglar. I automobile utställningar spelar kvinnor ofta andra fiolen om de nu inte bereder sig lättklädda på motorhuvuden, händer numera bara i södra Europa? Fast allt ändras ju lite sagteliga. Numera är outfitten så viktigt. Många klär sig i tidstypiska plagg och går i rollen som gällde då det bekav sig. Festligt. Karsborg är dock i hjärtat av Skaraborg och där finns det gott om äkta gubbar. Sådana med bara en sak i huvudet åt gången, nu bilar. Jag kommer att gardera mig med en paraply av den större sorten, den ger förrutom torka också lite livsrum.

Sent på eftermiddag eller på kvällen kan man åka till Askersund, möjligen övernatta några mil före alldeles gratis och garanterat piratfritt i någon av de närstående rastplatserna där ingen blir störd av övernattande husbilar. Tidigt på söndagen landar man då till Askersund och då skall vädret vara bra, fast det är hundutställning. Hundväder ni vet. Varifrån kommer det uttrycket? Mina hundar gillar inte sk hundväder alls. Det skall vara 20 grader och vindstilla. Varjefall, det speciella i hundutställningar är utställare. Missa inte detta. Skit i jyckarna, de finns i alla sorter och storlekar, fokusera på människor. Sällan ser man en samling folk som tar en utställning på så stort allvar. Det kammas och borstas, trimmas också fast det är förbjudet egentligen, och annat hys hys för att förbättra chanserna att vinna en liten löjlig rosett som ser ut som en jätte maj blomma färgsatt av en fyraåring. Man kan sedan tapetsera hemma hela hallen med dessa meriter. Många har kanske fyra fem hundar och en ny husbil köpt för ändamålet och det kuskas runt i hela Europa. Ja men, det är det miljöälskande folket, som har svårt att se helheten. Jag vet inte varifrån de får sina pengar, och eftersom jag inte är en grek, kan jag inte med och fråga sådant. Varjefall är det en kostsam heltids syssla. Bara att ta in hundarna i den nya husbilen går väl på kring 200.000 kr? Har sett tom en Concorde i tre miljoners klassen med åtta schäfrar. Undras vad restvärdet var på den? Alltså vi har att göra med kompromisslösa personer som löper linan ut.

Nehej, det finns inga inkomster, fast allmogen inbillar sig att valpförsäljningen ger kulor och det är det hela allt går ut på. Det är en illusion. De betraktar sina hundar som något mycket speciellt, och deras avkomma kan ju inte placeras var som helst. Möjligen hos andra hundälskare kan man tycka? Kruxet är ju bara att de flesta är osams med de andra utställare, då dessa har inte vunnit rättvist, någon gång i forntiden. Dessutom finns det speciella valputställningar där man kan ställa ut smycken och bli återigen djupt sårad då domaren är mutad eller gift med en annan utställare. Integrierna är många. Med dessa nya insikter är även hundutställningar en givande tillställning för den totalt hundointresserade besökaren. Det gäller bara att ha de rätta linserna för att kunna observera det mänskliga spelet. Tjuv knep? Finns många. En av de mest avancerade vad jag hört, är att ta dofter av en löptik och "störa" de rivaliserande hannarnas presentation. Det går åt pipan totalt. Hannarna glömmer allt annat om de får vittring av en löptik som de kan känna på flera kilometers avstånd. Så roligt man kan ha....

Själv ställer jag inte ut mina hundar av flera anledningar, men jag besöker gärna och ofta utställningar. Mina hundar tycker att det roligt, och själv får jag lite distraktion från vardagen. En liten samvetsfråga har jag dock inför helgen, en av mina tikar löper just nu. Jag vet att man får inte föra en sådan tik på området, vilket jag inte ämnar göra, men jag undrar om inte doften sitter i mina kläder också? Kanske blir man populär och betraktas som "han som talar med hundar" gubben?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Askersund 13 -14 Augusti !!

:yes:
Träffsäkert!
Har jobbat med utställningar i Västra Pudelklubben och känner igen det mesta, men visst är det kul med hundutställningar!
Pudeln är ju en pälsras och där är det om möjligt ännu mera fokus på trimning i sista sekunden. Och var det inte någon som sprayade något otillåtet där borta???:twitcy:
 
Toppen