• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mätning av gasolnivå

F

F.d. 55488

Guest
Vi bestämde oss för att skaffa en Truma Level Check. Detta för att vi enbart har en LPG-flaska och vill inte köra den tom och därmed bli utan gasol när man som bäst behöver.

Har ju läst om andra som använder Truma Level Check och som anser att den är bäst. Därmed inget ont sagt om andra fabrikat som kanske också funkar.

Nåväl, fick hem den i fredags. Gick direkt ut till husbilen och satte mätaren till flaskan. Jag visste på ett ungefär att flaskan skulle vara kring halvfull. Jag mätte uppifrån o ner och nerifrån och upp. På alla mätpunkter markerade mätaren rött, vilket skulle betyda att flaskan var tom.

Åkte direkt till fyllaren som endast fick på 11 liter. Alltså var flaskan mer än halvfull innan fyllningen.

Jag bad att få mäta på några av deras stålflaskor och det visade sig att mätaren funkade till 100%.

Killen på "fylleriet" trodde att det ev. kunde bero på luft i flaskan. När den nästa gång är tom tyckte han att jag skulle släppa ut luften.

Är det någon som vet om detta kan stämma. Eller någon som annars vet varför det inte går att mäta på just min flaska?

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Mätning av gasolnivå

Det kan ha med färgen på flaskan att gör. ( är den silverfärgad)
Jag har samma mätare och har 6 st p11 flaskor och mätaren fungerar perfekt
På de 5 men den sista är målad med extra silvrig färg. och där visar det bara rött. Mins jag inte fel så är LPG flaskorna rätt silvriga.
Så luft är det inte utan det har med färgen att göra..
Ingmar
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Tack Ingmar! Men flaskan är inte silvrig, utan grön. Så därför har jag svårt att tro att det beror på detta. Men tack ändå! Får se om det kommer fler svar. / Fy & Bi:):)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mätning av gasolnivå

Det finns massor med "ursäkter" från tillverkaren för att den inte funkar eller visar rätt, men sista delen i den här meningen kanske förklarar missarna på din flaska.
__________
Mätning är inte möjlig på plastflaskor (då signalen inte reflekteras), på gastankar eller påfyllningsbara tankar/gasflaskor (genom att det finns delar inuti dem som avleder signalen).



Här är hela listan för missvisning.
__________
Viktigt! För en tillförlitlig mätning måste mätkroppen rengöras regelbundet med en fuktig trasa (utan rengöringsmedel). En smutsig mätkropp kan leda till felmätningar.
Speciellt på aluminiumflaskor fastnar ofta dammpartiklar som kan störa det känsliga mätningsförloppet.

Det är normalt svårt att mäta smutsiga eller rostiga gasflaskor.
Försämringar uppstår t.ex.

genom ett rostställe som inte syns inuti gasflaskan,
genom en mycket tjock färgpåstrykning på gasflaskans utsida,
genom etiketter på gasflaskans utsida,
genom (fruset) kondensvatten på gasflaskans utsida,
på buckliga eller mycket repiga gasflaskor.

Vid rengöring resp. mätning på ett annat ställe på gasflaskan får man oftast ett önskat resultat.

Mätning är inte möjlig på plastflaskor (då signalen inte reflekteras), på gastankar eller påfyllningsbara tankar/gasflaskor (genom att det finns delar inuti dem som avleder signalen).

Hur vet jag om det är en tillförlitlig mätning? Ett tecken är en relativt kort mättid, bara 1 - 2 sekunder.
Vid så kort mättid identifierar apparaten en entydig signal och visningen (grön) för det fyllda området eller (röd) för det tomma området är nästan säker.
En längre mättid, mellan 3 till 10 sekunder, visar att signalerna inte är entydiga och kvitteras därmed också med röd visning (felmätning).

Vidare anvisning: Vid mätning på helt fyllda gasflaskor kan felmätningar oftare förekomma i det nedre området. Detta beror på en begränsad reflektion av ekon på den bortre gasolytan.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Tack Jankro! Min flaska är en ren, ett år gammal stålflaska fri från rost. Hur tjockt färglagret är kan jag i nuläget inte svara på.

Kom att tänka på att väggarna i gasolutrymmet är byggda i aluminium. Kan detta möjligen vara orsaken till mätarens felvisning? Kan tyvärr inte enkelt plocka ut flaskan eftersom det är ett fast montage, helt enl. reglerna för LPG-flaskor.

Inväntar ytterligare tankar kring detta. / Fy & Bi :):)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mätning av gasolnivå

Jag hade också svårt att få fram grön signal men upptäckte att det var noga med att man höll instrumentet vinlelrätt mot ytan på flaskan. Då fungerade det.
EssoJ
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mätning av gasolnivå

Tack Jankro!

Kan tyvärr inte enkelt plocka ut flaskan eftersom det är ett fast montage, helt enl. reglerna för LPG-flaskor.

Inväntar ytterligare tankar kring detta. / Fy & Bi :):)

----------------------------------------------
Att det inte funkar beror ju just på att det är en LPG flaska som har metalldelar inne i flaskan som hindrar avläsning.

"Mätning är inte möjlig ........., på gastankar eller påfyllningsbara tankar/gasflaskor (genom att det finns delar inuti dem som avleder signalen)."

M.v.h. JANKRO.

Ps. såg nu att Per redan hade klargjort anledningen i inlägget ovan.
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Sv: Mätning av gasolnivå

Hej, jag har två stålflaskor LPG. Brukar mäta underfrån och upp, kan ta lite tid, men fungerar alltid. Håll ut, det var lite knepigt i början. Lycka till, hälsningar, Thomas
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

"Lite knepigt i början" säger du. Men vad gör du nu, mer detaljerat för att få mätningen att fungera. Måste returnera mätaren om jag inte får det att funka. Kostade 800:-. Hoppades mycket på denna eftersom jag enbart har en flaska och inte vill bli utan gasol. / Fy & Bi :):)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mätning av gasolnivå

Jag har också fasta flaskor med fjärravläsning. Funkar perfekt.

1423511339.jpg


Artikel nr 360
Fjärravläsning för en tankflaska med
Multiventil

Artikel nr 361
Fjärravläsning för två tankflaskor med
Multiventil

En givare monteras på tankflaskan och nivån kan
avläsas på en display inne i bilen

Alugas Sverige
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Sv: Mätning av gasolnivå

Ja, det var lite knepigt i början. Den är känslig för vågrätt, och man kan vara tvungen att låta den ta lite tid. Har två gröna LPG, köpta av Folke Krambler. Prova en gång till på en annan sida av gastuben. Hälsningar, Thomas
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Nu har jag provat igen på alla flaskans fria sidor, med ungefär samma resultat, dvs. lampan lyser rött. Någon enstaka gång lyste den grönt, men nästa gång på samma ställe blev det rött igen.

Eftersom du Thomas, har köpt dina flaskor hos Folke Kambler precis som jag, borde det väl i rättvisans namn fungera för mig såväl som för dig???

Du säger vidare att den kan ta tid på sig. Men signalen kommer ju nästan omgående efter att jag tryckt den mot flaskan. Ska jag fortsätta hålla den mot flaskan efter att den markerat rött, eller? Tacksam för dina svar, hälsningar Per
 

jorrim

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2024
Sv: Mätning av gasolnivå

Hej !
Det säkraste sättet att mäta gasolmängden i en flaska vid aktuell tid är att väga densamma och jämföra med taravikten.
Vore intressant att höra om det fanns någon våg som rymmes under en P11 kg.gasoltub med minimald höjd?.
jorrim
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Lite svårt med en LPG som sitter fast monterad i bilen. Även en vanlig flaska kan bli svår att väga med slanganslutningen kopplad till bilen. Och kopplar man bort den kan man lika gärna plocka ut den och väga den på vilken våg som helst. Bökigt! /Fy & Bi :):)
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Sv: Mätning av gasolnivå

Ja, håll kvar mätaren några sekunder. Jag köpte först en billigare variant, men fick reklamera den. Prova din mätare mot andra stålflaskor. Det kan ju vara fel på den, men min kom igång riktigt bra när jag provat en stund, men som ssgt lite strul i början. Ha det bra! Hälsningar, Thomas
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Ja, det var lite knepigt i början. Den är känslig för vågrätt, och man kan vara tvungen att låta den ta lite tid. Har två gröna LPG, köpta av Folke Krambler. Prova en gång till på en annan sida av gastuben. Hälsningar, Thomas
Jo nu, Thomas, börjar jag få kläm på det.

Jag började med att plocka bort plastnätet som Folke lät sitta kvar vid monteringen. Började sen mäta där nere där flaskans bottenrundning tar slut uppåt.

Fick grön markering och fortsatte uppåt och mätte med cirka 1 cm mellan mätpunkterna. Fick grönt på varje mätpunkt tills jag var ca. 1 dm. från toppen där det blev rött. Förmodar att det är där nivån är.

Det är tack vare dig jag nu inte kommer att skicka tillbaka mätaren, utan är mycket glad för den hjälp jag fått. Tack än en gång! Hälsningar, Fy & Bi :):)
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Sv: Mätning av gasolnivå

Ja, nivån är ju inte hela vägen upp, det skall ju finnas ett utrymme ovanför. Jag har mitt nät kvar, men drar undan det när jag mäter. Bra att det löste sig. Ha det bra! Hälsningar, Thomas
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mätning av gasolnivå

Finns det någon som har Witkamp LPG-flaska med den lilla vita mätaren i plast klämd om flaskhalsen? Den har en röd visare och en skala med Hi och Lo. Är där någon som vet om den funkar?

Jag hittade en liten filmsnutt från Witkamp där de visade schematiskt vad som sker i flaskan vid fyllning. Inuti i övre halvan sitter en flottör som stänger flaskan när den är fylld till 80%. I nedre halvan sitter en annan flottör som, om jag förstått det rätt, på något sätt skickar signal till den lilla mätaren på flaskhalsen. Vete f-n hur det går till, magnetism kanske?

Funkar den så är det fantastiskt. Det verkar då finnas nåt kilo kvar när mätaren står på Lo, eftersom flottören inte sitter ända nere vid flaskbotten. Dags att tanka alltså. / Fy & Bi :):)

Filmsnutten finns på Youtube: "LPG cylinder filling, lpg Gasflasche Tanken"
 
Toppen