• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare tar över P platser...

I

Iveco 35

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Å andra sidan behöver man väl inte tömma varje gång man har stannat 3 övernattningar klarar i alla fall min behållare har man sen en extra så har man nog hittat något ställe att tömma på så vad är igentligen problemet.
Olle.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Jag tror inte att någon P-vakt hänger upp sig på vad det är för typ av bil som är parkerad så länge fordonet ryms inom rutan. Det krävs förmodligen en tilläggstavla om vissa grupper skall utestängas. Jag har en Chevavan (lätt lastbil) som precis går in på en plats, har aldrig fått P-böter för den.
Åke:)

Gör inte det om Du kommer till Varberg, fel fordon i rutan lappas obönhörligen om den upptäcks och det är något som kontrolleras.
En husbil kan dock parkeras på en vanlig parkering så länge det inte finns någon tilläggsskylt med Pb1 men det gör det tyvärr på de flesta parkeringar här.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Står just nu på en parkering i Trosa som är alldeles full med husbilar.
På "min" parkering intill V Hamnplan står just nu 10 husbilar. Mellan två av dem är en lucka på ca två platser där man byggt en hage för ett flertal hundar. Dessutom är den belamrad med bord och stolar mm.
Inte undra på att folk som bor här reagerar, grannen var ute och spände blicken i "parkeringen", gissar att det inte är långt borta med en anmodan till kommunen om att inte tillåta husbilar.
Man verkar se ganska mycket mellan fingrarna i Trosa med parkeringar, det hedrar dem. Många bilar står på platser som reserverats för pb1, men står inte alls i vägen, men man kunde ju ge tusan i att bygga allt möjligt på parkeringsplatser.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Campare tar över P platser...

Jag är rädd för att det här är bara början på eländet. Antalet husbilar ökar väldigt fort och antalet dumskallar ökar antagligen också snabbt. Vi kommer att bli pest överallt. Inget exklusivt längre med husbil. Tur att jag har en billig hembyggd. Vill snart inte vara ute med den.

:cool:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Kan ju lägga till att på nästa p-lucka har man ställt en grill plus möbler. Just nu förpestas luften på hela platsen av os från tändvätska och grill. En del har heller ingen aning om vindriktning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Det som grillas är ju köpt någonstans och den affären är kanske nöjd över att ha fått köpa något. Eller menar du att det är fel att förädla råvarorna själv och att det därför är restaurang som gäller. I så fall skall vi väl inte köra husbil heller för då är det något resebolag som går miste om en intäkt och tvätta bilen gör vi inte heller för då blir det en bilreconditionerare som blir utan ett jobb och inte handlar vi väl själva nu när andra kan göra det åt oss via nätet och ..... Nä, det är svårt att vara alla till lags. Jag ger upp!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Kan ju lägga till att på nästa p-lucka har man ställt en grill plus möbler. Just nu förpestas luften på hela platsen av os från tändvätska och grill. En del har heller ingen aning om vindriktning.

Jag får väl ta tillbaka lite av det jag skrev förut. Han som grillade för hela parkeringen och lite till bad om ursäkt, han hade råkat stjälpa ned fisken direkt på kolen och detta förorsakade rökutvecklingen. Han hade också flyttat ut grillen till gräsmattan bakom bilen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Campare tar över P platser...

Ett argument för fler ställplatser är ju, att vi husbilsägare är en köpstark målgrupp och att de lokala näringsidkarna skulle främjas av våra besök.

Då äter man väl på restaurang, och inte på en P-plats?

Har hört många gånger att vi är en köpstark grupp men lika ofta klagar man på avgifterna för ställplatser etc. Låter som vi är en köpsvag grupp. Varför har vi en husbil med kök och kylskåp om vi ändå äter på de lyckliga kommunernas restauranger??

Har vi verkligen råd att investera i dyra husbilar och dessutom äta på restaurang??

:confused:
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Mäts köpstarkhet i restaurangbesök..?:confused:
För oss finns det också andra saker att köpa i städer vi besöker såsom kläder, blommor, någon gång prydnad till hemmet, gasol etc.
Inte sagt att vi inte går ut på restaurang, vilket vi gärna unnar oss men drar inte likhetstecken mellan köpstark och restaurang
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Jag är rädd för att det här är bara början på eländet. Antalet husbilar ökar väldigt fort och antalet dumskallar ökar antagligen också snabbt. Vi kommer att bli pest överallt. Inget exklusivt längre med husbil. Tur att jag har en billig hembyggd. Vill snart inte vara ute med den.

:cool:

I sommar har den känslan ibland smugit sig på hos mig också. Såg ett inlägg på Facebook där någon myntat epitetet "husbilsterrorister"...

/TommyQ
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

De enda ni erfarna kan göra åt detta är att vara ett föredöme,
samt hjälpa nybörjarna med tips, t.ex. att man campar inte på en parkeringsplats.

Vill vi campa så finns det campingar för det.
Uttrycket "fricamping" kommer att få en annan innebörd i framtiden.

Att förfasas och gnälla här kommer INTE att påverka nämnvärt, tyvärr.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Tänk om fier gjorde som Ölands Köpstad upplåta en del av sin parkering som övernattningsplats för husbilar där har i sommar stått mellan 30 till 40 husbilar varje natt och var tror ni dom har handlat sina förnödenheter inte bara mat, säkert gör dom de på köpstaden.Men ett stort MEN är att vissa inte anammar att man får stå bara ett dygn, jag har sett de som stått där veckovis genom att bara flytta plats tyvärr gör detta att några inte får plats att sova över när kvällen kommer.
Olle.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Kan ju bero på att platsen ligger centralt och vackert med närhet till bad och promenadstigar vid stranden och med utsikt över Kalmarsund och Ölandsbron.
Olle.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Vi har blivit inbjudna till en träff (med 20-30 bilar) som ska hållas på en vanlig badplatsparkering... I juli....

Det känns inte som om sådant gynnar folks uppfattning om oss husbilister! :-(

/Jessika
 
Toppen