• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registreringsbesiktning vid uppvägning

Lena & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Jag ska höja maxvikten på husbilen från 4250 till 4500 kg. Alla papper från tillverkaren (Dethleffs) är klara, jag väntar nu bara på registreringsbesiktning som ska göras om en vecka.
En fråga. Hur mycket måste man plocka ur bilen för den ska tydligen vägas vid besiktningen? Och är det någon som vet varför den ska vägas?
Mvh
Ulf
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Registreringsbesiktning vid uppvägning

Hej! Töm så mycket som möjligt för att få en lägre tjänstevikt

Med vänlig hälsning, Sanddammaren
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Registreringsbesiktning vid uppvägning

Jag registrera om min Hymer från 4000 till 4250 kg förra året och det dom gjorde var att kolla chassinr samt typskylten med nya vikten och tog pappret från tillverkaren sen var det klar, ingen vägning för mig i varje fall..
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Registreringsbesiktning vid uppvägning

Vore lite intressant att veta vad det är som gör att du kan höja maxvikten till 4500 kg och hur du gått till väga för att få "alla papper" från Dethleffs. Tog Dethleffs betalt? Har själv en Dethleffs Magic Edition från 2014 med maxvikten 4250 kg.

Hälsar Kjell
 

Gert och Margareta

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
212
Medlemskap
2024
Sv: Registreringsbesiktning vid uppvägning

Hej
Besiktades om min Hymer från 4250 kg till 4500 på Bisikta i Göteborg 2015 ingen vägning,kollade dokument och nya typskylten betalade 1200 för besiktningen samt 2900 för dokumenten från Hymer.
Gert
 
Senast ändrad:

Lena & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Registreringsbesiktning vid uppvägning

jag kontaktade försäljningsstället där jag köpte hb'n och dom kontaktade generalagenten i Danmark (för norden) som kollade upp om min hb om möjlighet fanns och det skulle gå enl. dom. Efter accepterande från mig beställdes nya papper från tillverkaren i tyskland och 14 dagar senare hämtade jag dessa hos försäljaren. kostnad 7000kr. för papperen. Dyrt javisst men dyrare om man åker fast i exvis tyskland. Nu återstår bara reg.besiktningen och kostnad för den.:)
 
Toppen