• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolkning tilläggstavlor

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tolkning tilläggstavlor

De två högra verkar inte stämma.

Finns ingen tilläggskylt "Övrig tid, parkering förbjuden" gäller 24 timmars regeln.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Tolkning tilläggstavlor

Stämmer verkligen dessa skyltar.
Skylt två tex är väl avgift dygnet runt men mellan 8-22 så är parkeringstiden max 30 minuter.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Tolkning tilläggstavlor

Jag har svårt och tro att någon av dessa kombo finns.
 
S

stenoulla

Guest
Sv: Tolkning tilläggstavlor

Fel
Blå/vit P-skylt innebär parkering 24 tim om inte tilläggsskylt upplyser om andra tider, p-förbud alltid gul med röd ram
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Tolkning tilläggstavlor

Vem ar rätt stenoulla eller Master?
Är det inte så att varje enskild tilläggsskylt skall uppfyllas?
Lite logic
[Är tiden mellan 7-17] X(Och) [Max 1 timma]=Om sant tillåten parkering?
(Båda vilkoren skall uppfyllas för att parkera)
//Arne B
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Tolkning tilläggstavlor

Jag har fått rådet att läsa tilläggstavlorna i ordning uppifrån och ned, observera att det är två tilläggstavlor med varsitt villkor. Första tilläggstavlan säger "parkering är tillåten mellan 7 till 17" och andra tilläggstavlan säger "max 1 timma".

Som en jämförelse kan man ta skyltningen som är ovanför Arnes inramning som med ett sammanvävt villkor säger att det är "parkering tillåten hela dygnet men 7 till 17 max 1 timma".
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Tolkning tilläggstavlor

Jag har fått rådet att läsa tilläggstavlorna i ordning uppifrån och ned, observera att det är två tilläggstavlor med varsitt villkor. Första tilläggstavlan säger "parkering är tillåten mellan 7 till 17" och andra tilläggstavlan säger "max 1 timma".

Som en jämförelse kan man ta skyltningen som är ovanför Arnes inramning som med ett sammanvävt villkor säger att det är "parkering tillåten hela dygnet men 7 till 17 max 1 timma".

"parkering tillåten hela dygnet men 7 till 17 max 1 timma
Krulle. Beskriver inte du skylten övre vänstra?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tolkning tilläggstavlor

P-skyltning.PNG

Denna skyltning (och de andra i inlägget längre upp) förutsätter väl att det finns en zonparkeringsförbudsskylt. I annat fall skulle ju 24-timmarsregeln gälla de tider som inte är angivna i tilläggsskyltarna.

Funderat lite till:
Kanske bara under lördag-söndag och helgdagar. Skylten på bilden beskriver ju bara tider helgfria måndag till fredag.
 
Senast ändrad:
Toppen