• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

F

F.d. 53277

Guest
Hej!

Jag parkerade min plåtis i en parkeringsruta i Göteborg i närheten av Liseberg (inte Lisebergs egen parkering) och betalade i automaten som alla andra. Alla fyra hjul innanför rutan, allt ser bra ut. När vi sedan börjar rulla hemåt så ser jag en bot som fladdrar i framrutan. Tydligen så var parkeringen endast ämnad för fordon av klass 1 och inte 2 (husbilar är ju av klass 2). Frågan är ju var jag missade den informationen? Om det står en vanlig P-skylt och "avgift" så är det väl bara att parkera och se glad ut. Eller? Något jag behöver lära mig här...?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Kolla skyltningen en gång till. Om det bara finns en P-skylt + tilläggsskylt om avgift så gäller parkeringen för ALLA personbilar både klass 1 & klass 2. Det är inte säkert att P-nissen vet vad personbil klass 1 & klass 2 är. I vilket fall som helst bör du kontakta GBG's gatukontor & bestrida böterna med hänvisning till at du har en personbil klass 2 & stod med hjulen inom rutan.

Bennie
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Det finns P-platser runt Liseberg, bl.a. på andra sidan ån, som är skyltat P-plats Klass 1 pch avgift. Trist men korrekt, kanske var det där du parkerade?
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Det finns P-platser runt Liseberg, bl.a. på andra sidan ån, som är skyltat P-plats Klass 1 pch avgift. Trist men korrekt, kanske var det där du parkerade?

Ja kanske det. Det var i alla fall på andra sidan av en liten å. Men det stod fler husbilar där också. Jag kollade inte skyltningen så noga och det är alldeles för långt för att åka tillbaka. Jag får ringa och dubbelkolla med instansen.

Tack för hjälpen!

För övrigt en löjlig regel. Får hjulen plats innanför rutan så spelar det väl ingen roll om jag så har en rullande bastu, slakteri eller mopedbil... ;-)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Klass 1 är väl en lättöl? Hur många vet vad Klass 2 är för nåt?
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Kolla skyltningen en gång till. Om det bara finns en P-skylt + tilläggsskylt om avgift så gäller parkeringen för ALLA personbilar både klass 1 & klass 2. Det är inte säkert att P-nissen vet vad personbil klass 1 & klass 2 är. I vilket fall som helst bör du kontakta GBG's gatukontor & bestrida böterna med hänvisning till at du har en personbil klass 2 & stod med hjulen inom rutan.

Bennie

Parkeringsbolaget är rätt instans i Göteborg.

//Janne
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Tack så mycket!
Här är en screenshot över exakt parkering vid den släppta nålen. Söder om Liseberg.
Visa bilaga 115619

Ja, där har funnits en tilläggsskylt "Klass 1" för hela det parkeringsområdet, i minst två år. Tyvärr så sitter den även där på vintern, hälsar Björn.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Ja man är kreativ för tvinga in husbilar på dom svindyra kommun ägda camping och ställplatser fast man kanske bara vill stå några timmar för att gå på Liseberg titta på fotboll eller liknande.
Kanske dags att ha priset Sveriges husbils ovänligaste stad i så fall nominerar jag gärna Göteborg.
/Lars
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Ja man är kreativ för tvinga in husbilar på dom svindyra kommun ägda camping och ställplatser fast man kanske bara vill stå några timmar för att gå på Liseberg titta på fotboll eller liknande.
Kanske dags att ha priset Sveriges husbils ovänligaste stad i så fall nominerar jag gärna Göteborg.
/Lars

Göteborg är väl en av Europas rörigaste städer att köra bil i. Ska väl vara glad över att jag bara dragit på mig en parkeringsbot, haha
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Ja man är kreativ för tvinga in husbilar på dom svindyra kommun ägda camping och ställplatser fast man kanske bara vill stå några timmar för att gå på Liseberg titta på fotboll eller liknande.
Kanske dags att ha priset Sveriges husbils ovänligaste stad i så fall nominerar jag gärna Göteborg.
/Lars

Kan det inte vara så att skyltarna kommit upp av den enkla anledningen att man vill förhindra husbilar från att ockupera parkeringsplatsen och använda den som Lisebergsnära "ställplats/camping" ?
Tror inte tanken är att hindra någon från att bara stå ett par timmar för att gå på Liseberg. Snarare tvärt om.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

På den stora parkeringen på andra sidan ån står det också husbilar. Har man en hög bil måste man köra in från Lisebergssidan då det är höjbegränsning på de andra ingångarna. Vet inte vad det kostar
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Då fick jag anledning att åka lite MC i det fina vädret.
Nu skall vi reda ut begreppen.

Jag befinner mig på denna plats vid den blå punkten.
2016-08-05 15.06.16.png

Där står denna skylt.
Den är ingen tvekan om att parkeringsplatsen gäller för personbil klass 1.
Det stod en norskregistrerad husbil där som hade fått P-böter. Den hade hjulen i två P-rutor och stod dessutom med ett hjul utanför markeringen.
En fråga: hur vet våra utländska gäster vad som avses med personbil klass 1 eller 2?
2016-08-05 15.01.03.jpg

På andra sidan om ån finns höjdbegränsning till 2.35m och skylt med personbils-parkering.
2016-08-05 15.09.45.jpg

Vid infarten från Lisebergshållet finns även där en höjdbegränsning men den är öppningsbar, styrs från personal i kiosken.
2016-08-05 15.13.41.jpg

Informationsskylt för den bevakade parkeringen.
2016-08-05 15.14.45.jpg

Inhägnad parkering, trångt och fullbelagt denna fredag em. Det står både personbilar, husbilar och en husvagn där.
2016-08-05 15.17.18.jpg

Alternativ:
Pusterviksplatsen, det utom-Göteborgare kallar Fiskekörkan.
Lediga platser med möjlighet att backa in med överhängen över stenkanten och gräsmattan.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/218646
2016-08-05 15.33.52.jpg

Bästa alternativet (enligt min åsikt)
Klippan.
Där har Göteborgs Stad ställt iordning 6 platser.
Du kan åka på de stora lederna till platsen, slipper Göteborgs-trafik i innerstaden. Tag spårvagnen in till centrala staden, Svenska Mässan, Liseberg, Universeum, Ullevi........
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/801101
2016-08-05 15.42.38.jpg


Ta en promenad ut mot Röda Sten - Älvsborgsbron.
2016-08-05 15.43.00.jpg


Platsen ligger vid Kiel-terminalen.
2016-08-05 15.43.11.jpg
 
F

F.d. 50157

Guest
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

160 kr per ruta betalade vi på säkerhetsparkeringen, som är precis utanför ingången till Liseberg vi behövde 2st rutor pga Husbil+släp dvs 320kr.
Med vänlig hälsning Anders
 
F

F.d. 21174

Guest
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Vad skiljer klass 1 och 2? Trodde det var vikten (3,5 ton), en husbil på max 3,5 ton trodde jag var klass 1.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

O.T

En undran, detta står på mitt körkort:
AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C/D1E/D/DE

(kortet är taget före 1990 och har inte varit indraget)

Får jag köra en pb2 >3500kg med ett tungt släp tillkopplat?
och isåfall, vilken behörighet går det då under?

Inte helt solklart på länken ovan från trp.styrelsen:confused:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsböter i Göteborg - fordonsklass 2

Hahaha... det tror inte jag :rolleyes:

Som jag tolkar texten så för att få köra en tung pb2 (>3500kg) med tillkopplat släp, så krävs behörighet C1E eller CE.

Alltså jag får inte dra ett släp efter min husbil :confused:
 
Toppen