• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp första gången

F

F.d. 21622

Guest
Hej! Vi är ett par som har varit ute en vecka i lånad husbil
Kabe TM -02 och är nu helt sålda på husbilslivet!:) Nu vill vi köpa en egen bil för max 400000kr, vi vill ha dubbelbädd och gärna aldepanna samt dusch. Vi gillade Kaben och har kikat lite på dem men förstår inte vad förkortningarna står
för tex.Kabe Travelmaster WL, vad är då WL?
Vi vill helst ha en bil som är max 6,50 lång med plats för 4 bältade samt 4
sovplatser så att tonårsbarnen kan följa med på en tripp om de skulle vilja det. Vi vill ha Fiatmotor.
Tips ang förstagångsköp på alla sätt och vis mottages tacksamt!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21622

Guest
Sv: Husbilsköp första gången

Finns det ingen som kan ge oss lite tips? :confused:
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp första gången

Det ni måste tänka på, om ni ska åka 4 pers är att ni hittar en bil med bra lastvikt. Använd sökfunktinen i den blå listen högst upp eller titta under ämneskategorier i listen till höger. Där finns rubriken Husbilsköp o import. Bl. a denna tråd.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/814384
Lycka till
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsköp första gången

Hej! Vi är ett par som har varit ute en vecka i lånad husbil
Kabe TM -02 och är nu helt sålda på husbilslivet!:) Nu vill vi köpa en egen bil för max 400000kr, vi vill ha dubbelbädd och gärna aldepanna samt dusch. Vi gillade Kaben och har kikat lite på dem men förstår inte vad förkortningarna står
för tex.Kabe Travelmaster WL, vad är då WL?
Vi vill helst ha en bil som är max 6,50 lång med plats för 4 bältade samt 4
sovplatser så att tonårsbarnen kan följa med på en tripp om de skulle vilja det. Vi vill ha Fiatmotor.
Tips ang förstagångsköp på alla sätt och vis mottages tacksamt!

Om du går in på Kabes hemsida hittar du säljkataloger för åren bakåt i tiden där du kan se vad t ex WL står för och hur de olika modellerna är inredda. Vi kör Kabe TM -08 och det som avgjorde vårt val var liggkomforten i sängarna, sittkomforten i dinetten, samt takkonstuktionen med bara en skarv. Vi hade takläckage på vår första bil.
ERIKPER
 

lasse&lotta

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3322
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp första gången

Hej!tänk på vikten många husbilar väger mer än det står i regbeviset så väg alltid husbilen innan köp räkna med att du behöver ca 500 kg i lastvikt .Har du tagit körkort före 1996 får du köra husbil över 3500 kg på det annars är det totalvikt 3500kg som gäller
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsköp första gången

Planlösningen är en bra början. Dubbelbädd finns ju i olika varianter, dels queenbed (vanlig dubbelsäng), tvärbaddad tvärs över, och fransk bädd, som är längs efter på ena sidan av husbilen. Alla planlösningar, liksom husbilar i sig, har vanligen sina plus och minus. Tvärbäddade brukar ha stort lastutrymme och kan bli lite kortare än dess släktingar. Dock tycker många att de är jobbiga att bädda och att måsta kliva över varandra om man vill gå upp. Fransk bädd kan ge en öppen o trevlig planlösning, men ofta är sängen något smalare. Lastutrymmet kan också vara mindre. Queenbädd-lösningen tycker jag själv är trevlig. Brukar gr bra lastutrymme och man slipper kliva över varandra. Dock blir ju ofta bilarna längre än tvärbäddade. Ja det finns mkt att säga om detta och annat. Läs alla gamla trådar, det är det bästa till att börja med.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsköp första gången

Det ni måste tänka på, om ni ska åka 4 pers är att ni hittar en bil med bra lastvikt. Använd sökfunktinen i den blå listen högst upp eller titta under ämneskategorier i listen till höger. Där finns rubriken Husbilsköp o import. Bl. a denna tråd.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/814384
Lycka till

Går det att använda sökfunktionen om man inte är medlem? Annars väl använda kronor att bli medlem ju.....
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsköp första gången

Hej på er, det är ingen dum bil att börja med Kaben har mycket som inga andra har ni har inte fått många råd på detta forum, här skall ju vara kunskap, men jag har inte märkt av någon sådan, inte när det gäller Kabe det verkar vara ett hat-objekt på detta forum, om du harvarit med en tid så har du kanske märkt när drevet börjar, Kabe tillverkas i smäland i Tenhult men likväl så är det ingen svensk tillverkad bil det fick jag erfara när jag började förklara vad Kabe står för, men jag har varit med så länge så dom kunde inte skrämma mig med alla duma påstående men nog om detta,


du undrade vad betecningarna betydde för det första, Travelmaster övrsatt med min engelska så skulle det betyda Resmästaren, skall du anvnda bilen på vintern så fins dr ingen bättre vad gäller varme o ventillation, dessa båda sakerna hörihop, på en bra vinterbil, tro inget annat även om, föståsigpåaarna hävdar något annat, alla Kabe har vattenburen golvvärme, jag kan inte alla betickningarna men vt betyder att bilen har tvär stäld totoalätt längst bak,med duchkabin och golvärme även där, bilen är inte felfri men därär inte såilla som hatarna vill göra gällande,det förstår man när man ser fösllnings siffrorna.
 
F

F.d. 21622

Guest
Sv: Husbilsköp första gången

Tack för alla svar! Nu är vi inne på bil med alkov max 6 meter. Vi har kollat på Knaus sport 500.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp första gången

Tack för alla svar! Nu är vi inne på bil med alkov max 6 meter. Vi har kollat på Knaus sport 500.

Nu kan det bli problem, låter som en bil för 2
skulle ni inte åka 4pers.
Vägning av denna bil ett MÅSTE, och se till att det finns rejält med lastvikt kvar
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Husbilsköp första gången

Tack för alla svar! Nu är vi inne på bil med alkov max 6 meter. Vi har kollat på Knaus sport 500.

Med två tonåringar är det inte en bil jag skulle rekommendera. Två av bäddarna är ju i den nedbäddbara dinetten, och det är jobbigt att behöva bädda upp och ner varje dag (om man ska äta inne eller köra med bilen) Dessutom finns det ingenstans att sitta om en eller båda som ska sova i dinetten sover. Jag hittar inte bäddmåtten på dinetten, men jag tror att den är både smal och kort. Är det ni vuxna eller de båda tonåringarna som ska ligga i dinetten? Tänk igenom olika situationer under dygnet, och hur de hade fungerat med olika val av placeringar. Kanske kommer ni fram till att det är helt rätt planlösning för er! :)

Den modellen har nästan ingen förvaring utifrån. För oss hade det inte funkat, men det beror ju på vad man vill ha med sig.

Vi har två tonåringar. I tre år hade vi en bil med planlösning som denna :
Challenger Mageo 129 als Alkoven in Lieser
(under 6 m. tvärställd våningssäng bak, vändbara stolar
Den var jättebra, förutom att den hade litet garage.

Nu har vi en Hymer Exis 674, en integrerad bil med höga långbäddar. Vi har den nedsänkbara sängen, barnen har varsin säng med sina egna skåp därbak (viktigt för våra tonåringar). Det är ett stort garage med plats för 4 cyklar, bord med 4 bekväma stolar, 2 solstolar, 2 pallar, utematta, grill, skateboard, bollar, verktyg, sladdar, nivåklossar, vattenkanna, osv. I år fick vi också plats med en uppblåsbar kajak! :)

Hur tänker ni använda bilen? (Vart/vilken packning/hur länge/årstid/hur många och stora personer/typ av resor?)

/Jessika
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Sv: Husbilsköp första gången

Hej, mitt första inlägg här och jag hoppar rakt in och lånar tråden om det går bra. Även vi är förstagångsköpare av husbil men har åkt husvagn sedan Hedenhös.

Även vi har två tonåringar som kommer att åka med då och då, förmodligen mer på längre resor typ Europa. De har god resevana från Europaresor i bil men vårt problem är att de är storväxta, dvs långa typ 1.90 samt mycket axelbreda. Vi (och de själva) tror inte att de kan sitta komfortabelt i en soffa för två i dinetten utan det blir mycket trångt på bredden för dem.

Hur har ni andra löst detta?

Funderar på någon modell med tre "pilotstolar" men den marknaden är ju något begränsad.
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsköp första gången

I ert fall kan ju en bil med "dubbeldinett" vara ett alternativ - då kan de ju sitta mittemot varandra när ni kör (vilket våra barn föredrar att göra).

//Ika
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Husbilsköp första gången

Vi har en 5-sits så kan man dela barnen så att dom sitter bakom framstolarna på var sin sida om man bara är 4. Har två grabbar 16, 18 år funkar bra.
 

NCC-1031

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32567
Medlemskap
2027
Sv: Husbilsköp första gången

Vi har funderat på dinett med dubbla soffor men hur är det med bältena för de som åker baklänges. Trepunkts- eller midjebälte?

Har även ett krav på långbäddar, stor kyl/frys mm vilket gör att urvalet minskar... :confused:
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Husbilsköp första gången

Vi har funderat på dinett med dubbla soffor men hur är det med bältena för de som åker baklänges. Trepunkts- eller midjebälte?

Har även ett krav på långbäddar, stor kyl/frys mm vilket gör att urvalet minskar... :confused:

Är det tonåringarna som ska ha långbäddarna? Kolla i så fall hur långa de är! Ofta är den ena sängen kortare, typ 185 cm...
Tvärställda våningssängar och alkover är långa, typ 210, annars är många sängar lite kortare.
/Jessika
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsköp första gången

Vi har funderat på dinett med dubbla soffor men hur är det med bältena för de som åker baklänges. Trepunkts- eller midjebälte?

Har även ett krav på långbäddar, stor kyl/frys mm vilket gör att urvalet minskar... :confused:

För dem som åker baklänges är det midjebälte.

//Ika
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp första gången

Är väl olika på olika bilar..
Vi har 6st trepunktsbälten i vår bil, även för dom som åker baklänges.
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Husbilsköp första gången

Vi är familj med två barn 7 och 9 år och två vuxna. Första gångsköpare som funderar på en elnagh baron 22. Någon som har erfarenhet av den?

Sen är det detta med lastvikten som är klurig. Lastvikten är 500 kg. Klarar man vatten, grill, grillkol, fyra cyklar, tv och bord plus stolar då?
 
Toppen