• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

F

F.d. 19491

Guest
Hej!
Vi är en familj, 2 vuxna, 3 barn och en stor hund, som är i uppstarten av att köpa husbil och ge oss ut på de svenska vägarna (till att börja med).
De flesta husbilar som ligger i den prisklass vi tittar mot (max 300 000kr) verkar ha varit importerade. De som jag har fastnat för är 06:eek:r som gått 5500 mil respektive 3900 mil. Kan man verkligen lita på det? Det ser lite ut mot andra med samma årsmodell.
Vad är riskerna med att köpa en importerad husbil?
 
Lösning
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Alla husbilar är importerade. Läs lite trådar på HBK och informera dig om vad du behöver titta på, vikt, fukt osv

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Alla husbilar är importerade. Läs lite trådar på HBK och informera dig om vad du behöver titta på, vikt, fukt osv
 
Lösning
F

F.d. 19491

Guest
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Men det jag syftar på är husbilar som är importerade begagnade, inte direkt som ny.
Har försökt leta mig fram i olika trådar här men eftersom det är en djungel av inlägg så kändes det lättare om någon erfaren husbilsköpare kunde ge mig bra tips på hur och vad jag ska tänka på.
 
F

F.d. 19491

Guest
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Tack för trådarna!
Ska kolla igenom dem.
Har du koll på om jag köper en begagnad importerad genom handlare i Sverige. Måste handlaren informera att husbilen är importerad eller är det min uppgift att kolla upp allt sådant?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Vad jag förstått från tidigare trådar i samma ämne så är tyska myndigheter hårda vad gäller "skruvade" mätare. Sedan kan ju allt ha hänt. Du kan kanske kolla med bilprovningan med ursprungs mätarställning och framåt. Många bilar går inte så mycket vinteravställda och körda i 7-8 månader. Det är säkert någon här som kan mer om hur man kollar mätarna, bildatorn?

En annan sak är att vissa handlare inte vill serva privatimporterade bilar. Men jag tror det har bättrat sig, de flesta är inte lika dumma längre. Men visst det finns de som inte ser längre än näsan och struntar i framtida äffärer. Bildelen oftast Fiat är det inga problem att få service på.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 19491

Guest
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Tack KalleiViken!
Jag har också förstått att det har varit hårt med "skruvade" mätare. Vet att det trots samma hårda regler på personbilar så smiter dom förbi. Har haft bekanta som köpt bilar som varit "skrotade" utomlands, tillfixade och sedan sålda i Sverige. Är mest osäker på om det är det samma med husbilar.
Var hittar man sådana uppgifter?
Att hitta mätarställning vid import på bilprovningen borde inte vara några problem :)
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Tips: titta efter på "www.mobile.de" det är nästan bara handlare som annonserar där. Men.. bestämmer ni er för en husbil så kollar att den modellen redan finns i Sverige. Om inte så åker ni på en typbesiktning som inte är särskild billig. Vi gjorde den tabben 2001 och det kostade oss 16000.- extra.
:yes:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Idag har typbesiktningen ersatts av registreringsbesiktningen när det gäller fordon som varit registrerade inom EU eller är EU-godkända. Reg.besiktning kostar ca. 2500:-

Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Som sagt att skruva mätare är straffbart i Tyskland men är inte ovanligt här hemma.
Sålde en Renault för en del år sedan men vid nästa besiktning var mätarställningen c:a 10.000 mil lägre. :-(
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Att köpa en importerad bil är samma som att köpa en svensksåld. Samma bilar och samma kvalitet. Enda skillnaden är att det kan vara svårare att få koll på bilens historik som t.ex. hur många ägare det har varit, hur långt den har gått och hur pass välservad den är.
Då är alla gamla papper otroligt viktiga.
Besiktningspapper, servicekvitton, verkstadskvitton, servicebok mm från tiden i Tyskland och i Sverige. Ofta står datum och miltal vilket gör det lätt att kolla om mätarställningen verkligen stämmer. Är det någon som skruvat mätaren på bilen så har det troligen skett vid importen och då kan ju gamla papper från Tysklandstiden ha råkat ”slarvats bort”.

Om det inte finns några papper kvar från tiden i Tyskland så skulle jag stå över om inte priset är otroligt ruskigt bra.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Risker med att köpa importerad husbil som första husbil

Köper du begagnat hos handlare så spelar det ingen roll om den är privatimporterad eller inte. Du får antagligen inga bruksanvisningar på Svenska...

Det finns även firmor som"förmedlar" importbilar i olika varianter, dvs du står som privatimportör, handlaren tar bra betalt för "tjänsten" men du har inte samma skydd som om du köper en beg husbil hos en handlare (med Svenska ägare innan dig).

Det finns även massor av trådar här om Ni åker till Tyskland o köper hem en husbil.
 
Toppen