• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för "fulfyllare" av Gasol!

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
I tråden om Fast Gasoltank har jag nämnt "fulfyllare" och någon har nämnt "svartfyllare". Vill göra ett förtydligande om detta.

Att få en svensk tub fylld av personal på en gasolstation i Europa, betraktas som säkert. Kan vara bra att ha adaptrar med sig.

Att fylla en fast tank/LPG tub på ett LPG försäljningsställe är säkert.

LPG fyllning är enkelt o billigt, det har tyvärr fört en del problem med sig, Fulfyllare. Vi ser dom regelbundet. Dom fyller vanliga gasolflaskor med LPG, det är fullständigt livsfarligt. Personalen blir hysteriskt arga när det upptäcks. Vi anmäler ingen, vi sticker direkt, minst en kilometer.

Fulfyllaren känns igen, på en LPG Station bl.a. på något av följande sätt: Lösa tuber får inte fyllas. Så fort någon sätter tuben på en badrumsvåg, stick direkt! Dom som öppnar kranen o pyser ut det sista, innan dom räknar fyllda liter, stick direkt!

LPG Tankflaska är en fantastisk lösning. Europa ligger ljusår före Sverige men nu verkar antalet fyllstationer öka. Jättebra!

Tyvärr finns det även missbruk - stor varning för "Fulfyllare" hälsar Björn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Varning för "fulfyllare" av Gasol!

Att fylla en flaska som du beskriver är precis det som sker på vanliga fyllningstationer dvs. man väger flaskan och fyller därefter.
Det är inte tillåtet att fylla själv, men vet man vad man gör är det riskfritt,
något man inte kan räkna med att alla klarar av!
 
Toppen