• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pris på SCR- kort

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Besökte i helgen en SCR- camping tillsammans med ett barnbarn och jag tänker inte gnälla om att det var dyrt. Kan bara inte förstå varför man ska betala för SCR- camingkort för att få komma in och betala för en plats. De flesta andra handlare delar ut dessa kort för att locka oss att handla, typ Siba, Coop,claes olson osv, men inte SCR. Undrar bara hur dom tänker, för kortet är ju inte värt ett smack. Ok vissa tänker"välj en annan plats". Visst men det kan väl inte va det som är deras mening med kortet.
/sören
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Pris på SCR- kort

Svaret är mycket enkelt. Om man vill betala deras dyra campingavgifter så har dom skaffat sig ytterligare en inkomstkälla, nämligen SCR-kortet. Jag tycker det är beundransvärt, att komma på ett sätt att lugga sina gäster på ytterligare ett belopp. Därav orsaken till att jag ALDRIG kommer att gynna dom. Så länge det finns ställplatser med moderata avgifter, gratis eller fricamping så kommer jag att utnyttja dessa. När det är slut kommer jag inte att spendera en enda natt i Sverige eller sälja HB'n & köpa båt eller åka på charterresor även om det inte är jämförelsebart med friheten i HB. Jag vill påpeka att detta är min & min hustruns åsikt, sedan får andra tycka vad dom vill.

Bennie
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Pris på SCR- kort

Så länge barnbarnen är små så finns det oftast inte något bra alternativ till SCR-campingar under sommaren som vi har hittat.
Vi är sedan många år medlemmar i CC så då ser man inte SCR avgiften och man får väl sätta denna kostnad på frihetskontot för små barn brukar inte gilla parkeringar o ställplatser.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Pris på SCR- kort

Jovisst Håkan,i det fallet har du helt rätt, ungarna skall ju också ha utbyte av HB-livet, inte bara pappa, mamma, farfar, farmor, morfar eller mormor. Hoppas ingen är glömd:).

Bennie
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Pris på SCR- kort

Så länge barnbarnen är små så finns det oftast inte något bra alternativ till SCR-campingar under sommaren som vi har hittat.
Vi är sedan många år medlemmar i CC så då ser man inte SCR avgiften och man får väl sätta denna kostnad på frihetskontot för små barn brukar inte gilla parkeringar o ställplatser.

Har också varit CC medlem i många år, har aldrig fattat va det ska va bra för. Tyckte att dom inte brydde sig om husbilar så jag kastade in handduken. Man kan ju inte va med där för att få SCR kortet, förresten vad har dom båda gemensamt eftersom den ena bjuder på den andres kort. Nä dela ut kortet som ett lockbete till sina campingtomter
 
4

4 JO

Guest
Sv: Pris på SCR- kort

Huvudargumentet för att man ska köpa SCR-kortet är att man är försäkrad på campingen. Har inte riktigt koll på vad den försäkringen täcker som inte den egna försäkringen har.

Finns också ett stort missnöje med campingägarna som tvingas sälja korten. Generellt ska campingen sälja två kort per plats och år som campingen har.
För kort man inte säljer faktureras campingen mellanskillnaden. Det är åtskilliga campingar som inte kommer upp till sin kvot, i många fall handlar det om 10-tusentals kronor som de får betala in till SCR förutom den höga avgiften de redan betalar samt kostnaden för att annonsera i deras katalog.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Pris på SCR- kort

Oj jag trodde att SCR gick campingägarnas intresse, verkar ju som SCR är ett påhäng för campingägarna. De borde ju bli F- campingar då, kanske skulle tjäna på det, eller tvinga SCR att dela ut korten gratis.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Pris på SCR- kort

Nu handlar tråden om SCR, men jag vill nog fram häva C C, som delar SCR värderingar i stort men ändå skiljer sig avsevärt. Har varit medlem i C C sedan vi köpte husbilen. Får SCR-campingkort som en "medlemsförmån" varje år. Fått rabatt utomlands för att jag haft det kortet.
Varit på ett 10-talet olika C C anläggningar och först och främst betalat ett klart lägre belopp än vad vanliga SCR campingar tar. Alltid välorganiserat och trivsamt på C C.
Brukar också få någon frinatt ibland. Ska tilläggas att vi försöker att i första hand välja Caravan Club campingar och andra hand icke anslutna campingar när vi känner behov av att stå på camping.
Måste motvilligt berätta att vi ska ta in på Trängbo camping i Nora kommande helg. Det enbart för att min bror är säsongare där. Annars hade vi valt annat alternativ. Inte värt de pengar (över 850:) för tre nätter. En C C camping hade kostat runt 690:- för medlemmar.
Tur man har Campingkortet annars hade man åkt på ytterligare 150:-
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Pris på SCR- kort

Huvudargumentet för att man ska köpa SCR-kortet är att man är försäkrad på campingen. Har inte riktigt koll på vad den försäkringen täcker som inte den egna försäkringen har.

Finns också ett stort missnöje med campingägarna som tvingas sälja korten. Generellt ska campingen sälja två kort per plats och år som campingen har.
För kort man inte säljer faktureras campingen mellanskillnaden. Det är åtskilliga campingar som inte kommer upp till sin kvot, i många fall handlar det om 10-tusentals kronor som de får betala in till SCR förutom den höga avgiften de redan betalar samt kostnaden för att annonsera i deras katalog.

Intressanta uppgifter, låter som höga kostnader att vara medlem i SCR.

Men eftersom det trots allt är en frivillig medlemsorganisation, som alltså ägs och styrs av sina egna medlemmar, så måste väl medlemmarna ändå tycka att det är värt pengarna i slutet av räkenskapsåret.

Ett intressant frånsteg som jag noterat tidigare i år är att Ge-Kå´s camping i Ullared är (var) medlem i SCR, men där kräver man INTE SCR´s kort.

Det här skrev jag om för några veckor sedan i en annan tråd här på HBK och det var i samband med en övernattning på Ge-Kå´s camping.

Då hade man SCR´s flagga hissad vid incheckningen och på frågan om man var medlemmar fick jag JA till svar och behovet av SCR-kortet så var svaret NEJ.

Blev faktiskt förvånad eftersom det var ett väldigt stort frånsteg från grundbulten i finansieringen av sin centrala organisation, som SCR är.

Nu har jag inte deras katalog här, den finns i husbilen, men visst finns väl Ge-Kå´s camping i Ullared med i SCR´s katalog?

Däremot finns inte Ge-Kå´s camping längre med när jag kollar deras medlemmar på hemsidan och det går inte heller att boka campingen i Ullared via SCR´s hemsida.

Kan tänka mig att om Ullared fick medlemskap i egenskap av att vara Sveriges största camping och samtidigt slippa kravet på kortet. Sedan kom säkert resten av medlemmarna med samma krav på befrielse. Men det här sista är bara mina egna funderingar.

Tommy
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Pris på SCR- kort

Intressanta uppgifter, låter som höga kostnader att vara medlem i SCR.

Nu har jag inte deras katalog här, den finns i husbilen, men visst finns väl Ge-Kå´s camping i Ullared med i SCR´s katalog?

Däremot finns inte Ge-Kå´s camping längre med när jag kollar deras medlemmar på hemsidan och det går inte heller att boka campingen i Ullared via SCR´s hemsida.

Tommy

Kolla noggrannare...:)

Gekåsbyn Ullared - SCR Svensk Camping
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Pris på SCR- kort


Sagt och gjort .....

Stämmer, de finns fortsatt med på listan, men är inte bokningsbart via SCR, vilket bekräftar att de är en specialare bara för GeKå's.

Tack Ralph.


Den centrala bokningen är en annan grundbult i frivilliga bokningsorganisationer som just SCR, Sweden Hotels och Best Western. Det är där man till stor del finansierar den centrala organisation och viktigast av allt, man kan visa att man betyder något för medlemmens business, genom konkreta bokningar.

Tommy
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Sv: Pris på SCR- kort

I sommar vid vår Frankrikeresa såg vi att fler och fler franska campingar har anslutit till Camping Key Europe och har också kopplat rabatt till det.
Camping Château de l'Epervière som tidigare accepterade både Camping Cheques och ACSI-kortet kör nu rabatten vi Camping Key Europe i stället.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Pris på SCR- kort

Fick Acsi pris på några campingar med det nere på Sicilien nu i början på Juli.. Och inte sjutton skulle jag åka runt och leta andra campingar i Sverige när jag väl ska in på någon som inte är anslutna till Scr för 150 kr per års skull..
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Pris på SCR- kort

Att de försäkringar och rabattet mm. som Scr-kortet ska ge har jag inget negativt att säga om.
Men varför man ska ta ut en kostnad för kortet med förklaringen "registreringskostnader".
Alla andra företag har exakt samma kostnader men ingen lösryckt kostnad för det.

Jag vägrar betala separat för kortet sedan flera år tillbaka.
Vissa säger säkert att det inte spelar någon roll, men för mig har det blivit en principsak. Jag känner mig lurad om jag köper kortet och det vill jag inte bli/känna.

Åkte på den tiden en veckas camping med MC varje sommar. Campingavgiften för dessa 5-6 nätter ökade med ca 20% på grund av kortköp.

Likadant nu med husbil om jag skulle ta in på Scr-camping några nätter om året.
Samtidigt så står väldigt många långliggare med samma pris för kortet hundratals nätter om året.

Scr, gör om gör rätt.
Baka in "kortkostnaden" i dygnsavgiften.
Tills det sker använder jag bara FC campingar om jag vill in på sådana.

/Leif
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Pris på SCR- kort

Vi brukar köpa SCR / Camping Key Europe och tycker inte att summan är något att bråka om. Vi tycker att deras campingar ofta fyller våra behov - vi vill bo nära vissa ställen, med plats att grilla med vänner och duka långbord mm.
Eftersom vi åker till Kroatien varje sommar och där får 5-10% rabatt med kortet så tjänar vi ekonomiskt på att ha det.

Sedan kan man ju tycka att det borde finnas ett alternativ att betala typ 50:- extra på deras campingar om man inte är medlem, ungefär som STF har på vandrarhemmen. Om man inte åker utomlands till campingar där man får rabatt, och annars bara står på ställplatser mm i Sverige så förstår jag att man tycker att det känns onödigt att köpa kortet för en enda natt...

/Jessika
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Pris på SCR- kort

Har fått rabatt på camping i Tyskland vid något tillfälle med det kortet. Dessutom är det användbart om man på en camping utomlands skall uppge namn och adress. Då är det enklare om de läser själva på kortet än att jag skall bokstavera.
Men SCR tjänar "bara" i avgiften.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Pris på SCR- kort

För oss som bara åker högsäsong och tar in på camping en eller två nätter per år, så blir kostnaden för campngkortet horribel. Och utländska campingar kan läsa mitt körkort lika bra som det kortet. På högsäsong blir det inte heller mycket till rabatt.

CC gick jag för övrigt ur när de började driva att skylten för husvagn och husbil skulle vara likadan samt att principen skulle vara att husvagnar skulle få stå på ställplatserna. Jag har inget emot det om de som innehar platsen tillåter det, men att ha det som princip är tokigt. Den enda fördelelen ett husvagnsekipage har mot husbil (från min synvinkel) är att de lätt kan stå ett par mil utanför händelsernas centrum och ta bilen dit de vill.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Pris på SCR- kort

Kolla F kamping katalogen.
Många alternativ till SCR.

Det är sant och många s.k. "Fria" campingar i campingkatalogen stämmer bättre in som produkt för en stor grupp husbilsåkare, eftersom de är enklare. Det är inga exklusiva familjeresorts med pooler, hoppborgar och lekledare.

Man kan därför oftast också erbjuda oss ett lägre pris.

Men bör ta i beaktande att det faktiskt kostar 90 kronor att få deras katalog, skall jämföras med SCR som inte tar betalt för sin katalog, men tar istället betalt för sitt förbaskade kort med 150 kr.

Då blir skillnaden 60 kr och lite är väl SCR's kort värt med rabatterna utomlands.
Däremot värdera jag inte deras försäkring till något värde alls för oss normalfössäkrade svenska husbilsägare.
 
Toppen