• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbil på snål budget < 200k

F

F.d. 54567

Guest
Hej!

Är på jakt efter min första husbil*. Den är tänkt att användas året om, surfing, vindsurfing och skidåkning och snowboard.
Liksom "JandersB" vill jag kunna dra iväg till platser med rikligt med snö.

Efter flitigt läsande har jag förstått att det finns en del saker som är extra viktiga. Dubbelgolv, värmeväxlare, vattenburen värme och bakhjulsdrift.

Frågan är om det är möjligt att hitta en vinterbil för under 200 000 kr?
Med noll erfarenhet vill jag ha följande funktioner:
Garage - Smidigt att lasta skidor och surfbrädor. (Extra isolerad vintertid?)
Takräcke - Alla vindsurfinggrejer ryms inte inne i bilen.
Plats för två vuxna stadigt, ibland fyra.
Möjlighet att duscha
Kylskåp och spis etc.

Har alla Nordic dubbelgolv?
Vilka äldre chassin är typiskt bakhjulsdrivna?
Ja, jag vet att man kan bo i ett tält på vintern. :)


* Om man inte räknar de otaliga bilar jag bott i under de senaste 30 årens vindsurfingresor landet runt. Allt från Volvo Express till Audi A2.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Dubbelgolven är främst för att tankarna ska vara frostfria. Golven blir varmare.
Att bygga om och skydda går ju men det kostar och tar sin tid. Bättre att leta efter en som är för vinter och klarar av sträng kyla. /Bernt
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Jo, att det är så har jag förstått. Har sökt av blocket ett par månader nu och det verkar finnas begränsat med objekt. :(
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.816
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Om vinter och utrymme är det primära så får du nog släppa bakhjulsdrift och titta på en Niesman Flair på Fiat från mitten av 90-talet för att hamna inom din budget och ändå få en välbyggd bil.
mobile.de – Gebrauchtwagen und Neuwagen – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt är en bra site om du kan tänka dig att handla i Tyskland.
Gamla Nordic i den prisklassen är nog betydligt mindre för pengarna och de saknar dessutom oftast dubbelgolv.
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Om man inte fokuserar lika mycket på utrymmena och vill ha bakhjulsdrift vad hamnar man på för vinterbilar då?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.816
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Du hamnar på Mercedeschassie och då får du offra dubbelgolvet vilket gör att du får mer problem på vintern. Mercedes ökar kostnaden utan att ge något mervärde som vinterhusbil.
Vi har åkt året runt på 17 året och framhjulsdrift har inte varit något problem om man har AutoSocks o snökedjor.
Dubbla eller tredubbla budgeten så kan du börja tänka på bakhjusdrift.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Om man inte fokuserar lika mycket RIKPERpå utrymmena och vill ha bakhjulsdrift vad hamnar man på för vinterbilar då?
,

Du ska nog inte lägga för stor vikt vid bakhjulsdrift. För personbilar är en framhjulsdriven helt överlägsen när det gäller framkomlighet. För husbilar har jag haft en Ford med bakhjulsdrift och två Fiat med framhjulsdrift. Jag har aldrig fastnat med framhjulsdriften, men kört fast på blött gräs med bakhjulsdriften. Har du inte antispin och ett hjul hamnar på en hal fläck kommer du inte loss. Med framhjulsdrift kan man alltid lirka lite i sidled med ratten. Överlägsenheten med bakhjulsdrift gäller bara om du har en väldigt tung bil med högt axeltryck bak.
Mvh
ERIKPER
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Ok. Då får det bli sockor och kedjor mao. :)
Dubbelgolv och Alde...
 
L

linde

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Det finns Mercedes med dubbelgolv, ex Concorde. Tycker den 5 cylindriga motorn är toppen. Bakhjulsdriften är bäst både vinter o sommar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Väg?
Tjänstevikt?
Nybörjare? Ja!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Väg husbilen och kolla skillnaden upp till totalvikten så ser du ifall du kan ta med dej din packning, glöm inte att lägga på vikten för tankar vatten bränsle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

En kul sak om du finner en Flair 6700 i din prisklasse. Den har et nesten 4 meter langt lasterom langs midten av dobbeltgulvet spesiellt laget for sportsutstyr. Longboard surfbrett lastes enkelt inn i kjelleren! 30 cm høyt og drøyt 60 cm bredt om jeg husker rett fra den 1999 modellen jeg hadde i 8 år.
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Låter som ett litet plus. :)
 
F

F.d. 54567

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Kan man eftermontera en värmeväxlare så att motorn levererar värme till bodelen under färd. Om ja, vad handlar det om för pengar på ett ungefär?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Kan man eftermontera en värmeväxlare så att motorn levererar värme till bodelen under färd. Om ja, vad handlar det om för pengar på ett ungefär?

Ja, om du har vattenburen värme. Prylarna några tusen men en del slabbjobb. Du behöver ju även en cirkulationspump på motorsidan för motorförvärmning.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Det går att fixa en värmeväxlare till bodelen även om du har luftburen värme, klart enklare att lösa! :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil på snål budget < 200k

Tror att du får ha rätt låga komfortkrav om du skall hitta en bra vinterbil för 200k.
Det går att överleva i en papplåda på nordpolen om man tillför nog med energi men det blir dyrt och jobbigt. Hävdar att det behövs betydligt mera pengar för att få en bra bil för bekvämt vinterbruk. 3-4 ggr mera pengar. Där låg kostnaden för den du hänvisade tills bilar.
 
Toppen