• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bacontest

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bacontest

Svensk Bacon har ungefär samma kvalite som konsums falukorv under 70 talet. Ister, mjöl och lite köttbiprodukter. Urk.
Vad jag tror är felet - utan att veta, bristande intresse - skivorna är för tunna. När jag är i UK, så njuter jag av deras frukost med den osannolika blandningen av Bacon, blodbudning, konserverade tomater, och scrambled ägg, stekta korv, vinäger doppade potatis och sur servitris.
Men deras Bacon skivor är tjockare än här hemma. Tjockleken kanske dubbelt upp mot här. De blir inte grispiga skorpor, utan har en lagom tuggmotstånd och man kan mycket väl avgöra köttets kvalite både på Baconet och servitören, den senare okulärt......
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Jodå det går att hitta riktigt bra bacon som är Svenskt. Tyvärr brukar man inte hitta något sådant hos de större livsmedelskedjorna.
För det första beror det en hel del på hur grisen är uppfödd. En gris som har växt långsamt och rört sig under uppväxten blir fastare i hullet och vad den äter påverkar i hög grad hur den sen smakar.
Baconskivorna skall som BS skriver vara ungefär dubbelt så tjocka som det gängse baconet i handeln, det skall heller inte vara tillsatt något socker ( vilket det är i handelsbaconet) som gör att det fastnar i stekpannan.
Sådant här bacon finns att köpa lokalt, givetvis till ett högre pris då det är högre produktionskostnader på det men kvalitetsskillnaden är så stor att vi tycker att det är värt det högre priset.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Lidls bacon var helsvenskt sist jag köpte det.
Svenskt kött producerat i sverige.
Det är inte många som är det.
kan vara svenskt kött i mycket men inte prodeucerat dvs rimmat rökt o skivat i S.
Kolla den lilla ovalen med tillverkarens nummer i sstår inte ofta S där utan PL NL D mm , även på ICAS o coops varor.
brukar bli dyrare att handla på Lidl för mig.....de har alltid en massa spännande delikatesser....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bacontest

Är det någon som testat att tillaga bacon i micron?

En fördel är att det garanterat inte fastnar i stekpannan!
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Bacontest

Är det någon som testat att tillaga bacon i micron?

En fördel är att det garanterat inte fastnar i stekpannan!

Japp!

Blir kanon varvar ett lager hushållspapper i botten/bacon/papper/bacon osv, toppa med ett lager papper.

Frasigt och fint, pappret suger även en hel del fett vilket kan vara bra eller dåligt beroende på vad man gillar :)

Godast är dock att nyttja fettet till resten av rätten...

/Tommy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Är det någon som testat att tillaga bacon i micron?

En fördel är att det garanterat inte fastnar i stekpannan!

En fördel med att steka bacon i stekpanna är att sockerinnehållet i baconet tydligt redovisas. Att socker är tillsatt tyder på att djuren plågats. Sockret tillsätts för att dölja den obehagliga smak som uppstår i köttet hos misshandlade djur.

ao2ZnL2lps-SANe_vVqqBtV-JLu7ZuaDiHoMmDBSjXZLNDx2oyPCHw9LBta8rpvo-nXWTbMC3IPEyh_EBv1xsLRMTtGAowfayM9O_OewATGL9hb9rr3zx-FQpIodDWBXZlyTgDGFzmCYdGw2vArGLFFi2dgnvy30Uen4RgeH=s0-d-e1-ft


A Disturbing Look Inside a British Pig Farm | PETA UK

Är det bättre i Sverige?

Jag tyckte att Lidls bacon var bättre (mindre sockerinnehåll än i konkurrenternas bacon) men det var bara vid ett par tillfällen. De senaste gångerna jag har använt Lidls bacon har sockermängden i pannan varit stor. Där försvann den illusionen.

Nu ger jag upp och slutar äta grisfläsk helt!

Jappe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bacontest

ICA:s bacon är enligt förpackningen bokspånsrökt. Vi köper alltid det. (Har dessutom bara ICA-butik i Ödeshög). Många andra fabrikat stoltserar med "rökarom". Vad är det för nåt?

:)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bacontest

När jag ser din bild på den lyckliga grisen Jappe skäms jag för att jag äter Bacon. Jag har sett bilder på tjocka baconskivor där spenar och mjölkkörtlar finns kvar i Djurens rätt. Men man är väl för gammal att bli vegetarian.
Köper bara ekologiskt, så lite lidande så länge som möjligt.
Åke
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bacontest

ICA:s bacon är enligt förpackningen bokspånsrökt. Vi köper alltid det. (Har dessutom bara ICA-butik i Ödeshög). Många andra fabrikat stoltserar med "rökarom". Vad är det för nåt?

:)
Jag tror att det är flytande röksurrogat (typ Liquid smoke) som man doppar produkten i, i stället för att röka. Tvärvägrar om det står rökarom bland ingridienserna.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Väldigt svårt att hitta bra bacon i svenska butiker. Någonstans har jag sett bacon utan den förföriska röda färgen (nitrit) men jag minns inte var. Översaltningen med nitrit, rökarom, tillsatt socker m.m. gör dagens bacon föga aptitligt.

Kravmärkt bacon får tydligen innehålla både nitrit och socker vilket gör den märkningen opålitlig och vilseledande. Så kallat ekologiskt bacon är i verkligheten inte ett dugg ekologisk. Så länge grisen plågas i trånga stallar och aldrig får leva ett någorlunda värdigt och naturligt liv, så länge kommer i varje fall jag att undvika den sortens mat.

Det lär finnas ätligt bacon i Danmark som är torrsaltat och rökt på gammaldags vis men jag tänker inte flytta till Danmark bara för att kunna njuta av gott bacon till frukost.

Man får lätt för sig att dagens grisbönder är några råa och giriga sällar som gör allt för att göra baconfläsket så billigt som möjligt. Sanningen tycks vara att bönderna helt är i händerna på storföretagen som kräver billigt, billigt fläsk för att kunna konkurrera framgångsrikt med de värsta djurplågarna i hela EU. En allvarlig baksida med den fria handeln över gränserna i dagens Europa.

Jag har hört talas om att finnarna inte är lika lättmanipulerade och kravlösa som svenska konsumenter och att det finns högkvaiitativt bacon där. Men - jag har inte heller lust att flytta till Finland för baconets skull.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Lidl har två sorters bacon. En svensk som är något dyrare och en tysk som har något tjockare skivor.
Den svenska verkar ha mer socker och vätska så vi köper den tyska. Jappe som är väldigt patriotisk har väl köpt den svenska varianten?:):)
 

motoen

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Härryda
HBK-Nr
16585
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Är det någon annan som har smakat Gödebergs gårds bacon?Den godaste jag har smakat .Gården ligger i Lindome.
 
H

hianders

Guest
Sv: Bacontest

Håller med om Björks i Färila, toppkvalitet. Däremot verkar inte Siljans chark vara något att gynna. Siljans Chark anmält för halalslakt där djur fÃ¥tt lida

Denna halalslakt som reportaget handlar om är ju på lamm, inte gris.

Personligen har jag svårt att ta till mig det där med halalslakt - tänker mest på djuren. Äter inte sådant kött.

Nu handlar tråden om bacon test och Siljans Chark har mycket bra bacon.

Inger
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Denna halalslakt som reportaget handlar om är ju på lamm, inte gris.

Personligen har jag svårt att ta till mig det där med halalslakt - tänker mest på djuren. Äter inte sådant kött.

Nu handlar tråden om bacon test och Siljans Chark har mycket bra bacon.

Inger

Väl medveten om att halalbacon är sällsynt, tycker bara att man kanske inte ska gynna ett företag som låter sådant ske innanför sina väggar överhuvudtaget.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bacontest

Denna halalslakt som reportaget handlar om är ju på lamm, inte gris.

Personligen har jag svårt att ta till mig det där med halalslakt - tänker mest på djuren. Äter inte sådant kött.

Nu handlar tråden om bacon test och Siljans Chark har mycket bra bacon.

Inger

Ja till grisens sanna lycka är att den är "haram", dvs förbjuden för de som som har den obeskrivligt grymma slaktmetoden "halal" som krav.

Nu för tiden måsta man kolla slaktmetoden om man t.ex. köper lamm. Senast vi köpte lamm, upptäckte vi vid kassan att det var halalslaktad.... Det blev inget lamm den middagen. Aldrig!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Alla de fina djur som till slut hamnar på våra middagsbord och som bereder oss sådan njutning ska behandlas på ett värdigt sätt hela tiden fram till slakten! Allt annat är barbari och inte värdigt ett land som Sverige! Djur är inte själlös boskap; det är kännande och intelligenta varelser som ska behandlas med respekt!

Här finns mycket att göra - även i Sverige där vi betraktar oss själva som ett föredöme när det gäller djurrättsfrågor. Så är det icke!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bacontest

Jag hade hört att Konsum säljer bra bacon och knallade in på deras jätteaffär i Alingsås. Änglagård eller något liknande skulle vara namnet på baconet men det hittade jag inget. Däremot Gudruns bacon som jag också hade hört talas om och som skulle ha bra kvalitet.

När jag snabbläste texten på förpackningen så blev jag glad men det skulle senare visa sig att jag blev utsatt för ett bedrägeri!

gudr.jpg

Läser man snabbt på förpackningen så står det faktiskt: Svenskt sidfläsk utan brosk och svål, koksalt, druvsocker, antioxidationsmedel o.s.v.

Bra tänkte jag; inget socker tillsatt. Lopp hem och provstekte en halv förpackning. Fullt med socker i pannan och dessutom blev det socker som var kvar på fläsket bränt. Det smakade inte ens bacon utan mest tillsatt extrakt. Sämre än Eldorado! Var det möjligt?

Texten på förpackningen är synnerligen bedräglig. Jag tror nog att de som är ansvariga för texten kan skilja på punkt och komma, stor och liten bokstav!

Jappe
 
Toppen