• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkyl

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Skulle gärna höra ert omdöme om kompressorkyl ( helst i Plåtis).
Kylkapacitet ?
Effektbehovet ?
Behov av dubbla bodelsbatteri/ solcell ?
Är inte nöjd med mitt absorptionskyl när det verkligen behövs.
Mvh
Callee
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kompressorkyl

Vi har 90 liters Waeco's kompressorkyl (inkl.10l frys) i vår plåtis och är nöjda med den. Den har tillgång till 2 x 100A AGM batterier som laddas med 2 x 100 Watt solceller. På vissa resor har vi även en 32 liters kompressorfrys (- 22 grader). Om vädret sviktar så att solcellerna inte räcker, då kan det bli komplettering med el från en "stolpe" på någon ställplats. Vi har gasol bara för matlagning.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl

Rekommenderas! Välj bara kompressorkyl, inte gammal gasoldrivet i plåtis.
När det är mer än +30 (som idag), så märks energiåtgången, men inte annars.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Kompressorkyl

:)Hei!
Vi er også meget godt fornøyd med vårt Waeco's 90l skap. 1x100w solpanel
og 100A Lithiumsbatteri med innebygget batterivakt, (13,4kg:))

Starter skapet når vi drar hjemmefra, og tenker ikke mer på det før vi er tilbake.

Kjølig anbefalt.

Lykke til hilsen Regent.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl

Jag köpte en ny kompressorkyl i fredags och är mycket nöjd. Den väldigt gamla tömde batteriet på 6 timmar. Den nya gick i nästan ett dygn utan laddning. 0,8 Ah ska den dra i snitt. Köpte den på Erlandssons brygga. 85 liter, 6990:-
KYLSKÃ…P 85L CRUISE
Jag har bara ett 95 Ah batteri.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl

Har en waeco mdc 90 är mycket nöjd. Har 2st Biltemas 95 A samt en solcell på 150w. Men är på gränsen med solcellen. Borde ha 2st 150w solceller. Då skulle jag ha ganska stor marginal. Men har stått flera dagar på samma ställe (5 dagar) så om jag körde varje eller varannan dag då räcker batterierna och solcellen. Saknar inte det gasoldrivna kylskåpet.
Ha det
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl

Vi har 2x100w solceller och dubbla bodelsbatterier. Har kylen på nästan året runt. Aldrig några problem med strömmen. Möjligen om vi står stilla mer än 2 dygn i vinterkyla. Men då är det snarare värmaren som behöver el till fläkten än kylen.......
Har personligen svårt att förstå varför det fortfarande säljs och installeras absorbtionsskåp. Men jag är nog inte så klyftig...:confused:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kompressorkyl

Mina erfarenheter av 12V kompressorkyl är också bara positiva. Först och främst är det själva kylan den alstrar, den räcker mer än väl under alla förhållanden. Det man skall vara aktsam är själva installationen. Bra ventilation och eventuellt en datorfläkt som hjälper till när det är stekhet. Det är lämpligt att ha en frisklufts insläpp precis under kompressorn. Köper man en ny kompressorkyl, skall man välja en med automatik som ger extra kyla när motorn är i gång, och när du stannar så går inte kompressorn många gånger under de första 12 timmarna.
De är faktiskt så strömsnåla att man förvånas över det. Och tysta. Jag räknar med att min 20 år gammal kompkyl som inte har automatik, drar i snitt 15W timma vid 20 grader ute. Jag har inte solceller då jag har lite diesel i ådrorna och stannar kanske max 1 dygn på samma ställe. Har 95Ah silver calsium (eller något likartat) som bodelsbatteri. Köpt från biltema för 1100kr med fyra års garanti.

Det som förvånande nog påverkar mycket energiåtgången i alla kylskåp har mer med den mänskliga faktorn att göra. Vissa personer vet inte vad de vill och inte har de någon minne heller, för de öppnar kylskåpen och börjar meditera framför den med öppen dörr. Skall jag ha den eller den påläggen? Vad är det här? Sedan laddar de allt på bordet och låter det blir riktigt varmt innan de åker in skåpet igen. För oss Kunta - Kintes som är nöjda att ha en bra kyl, uppskattar vi den och vet i förväg vad som skall ut och när. Alla mackor breds på en gång och påläggen läggs på, och in i kylen med grejjorna igen. Då håller maten längre och kylen mår bra....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl

Dometic (Waeco ) MDC90 drar 45w, när kompressorn är igång (se datablad). Det blir hälften i genomsnitt, beroende på kyla i skåpet och värmen utomhus.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl

Har MDC90 + 200W solceller + 150ah agm + Ctek250

En kombination som fungerar för det mesta utom när man står i skuggan vid medelhavet i +35 grader. Fick åka och köpa elsladd då!

+ fungerar bra
- brummar lite när det går
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kompressorkyl

Hej, jag måste fråga om kylan i frysdelen då jag hört att den verkar ha lite diffusa uppgifter ibland.
Nu tittade jag på en sida om kompressorkylskåp och det enda som det finns uppgifter om frysdelen på, är de som laddar extra kyla när generatorn laddar och extra strömtillgång finns.
------------------------------
Medelströmförbrukning: ca 0,8 Ah, med ASU ca 0,6Ah

Angivna medelströmsförbrukningar är beräknade utan någon motorgång och vid -4 grader i frysfacket, +6 grader i skåpet samt +22grader
i omgivningstemperatur.
------------------------------
Det jag hakar upp mig på är uppgiften om -4 grader i frysfacket.

Mitt gamla absorbtionsskåp toppar med -22 när det är svalt ute, och jag börjar att bli nervös när det är varmt ute och det då ibland är varmare än -14 i frysdelen för då börjar glassen bli lite för mjuk :p:.
Kan man bara förvänta sig en bra kyldel, men en rätt värdelös frysdel med 12V kompressorkylar, och är det därför det ofta saknas kyluppgifter på frysdelen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kompressorkyl

De skåp jag har sett, mestadels äldre kylskåp, har tempgivaren placerats precis under kylklampen, alltså den delen som alstrar kyla i skåpet. Sedan har man "löst" problemet med kylans utbredning till skåpet så att man lämnat springor till frysfacket och meningen är att därifrån skall kylan rinna ned till skåpet.
Skulle tro att konstruktören har tänkt att det som som finns i frysdelen skall inte smälta. Vilket är ju lite väl låg ambition med dagens krav.
För att råda bot på detta, borde man minska springorna till frysfacket och flytta något tempgivaren som styr kompressorns gång. Egentligen borde tempgivaren vara kanske vid skåpets halva höjd då kylan rinner ju ned.
Jag ser inga som helst problem att frysen skulle hålla -20 om man vill det, möjligen ökar det strömförbrukningen något...
 
F

F.d. 50803

Guest
Sv: Kompressorkyl

Hm, kan man inte ta ett vanligt kylskåp och köra det på batteriet via en Inverter?
Kollat på mitt köks-kylskåp men hittar ingen effektförbrukning för det.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompressorkyl

Min kompressorkyl har gått dygnet runt i 15 år nu utan problem. Danfoss-kompressor.

Det är väl ingen som har isskåp eller absorbtionsskåp i hemmet idag, så varför i husbilen?

Jappe
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl

En av absorbtionskylskåpens fördelar är att de är tystgående. Därför används så gott som uteslutande denna kylskåpstyp i hotellrummen minibarer.

En annan fördel, i varje fall med de absorbtionskylskåp som används i fritidsfordon, är att de kan drivas med alternativa energikällor - gasol, batteriström eller nätström. Även kylskåp bör batteri/fotogen (eller enbart fotogen) förekommer, t.ex. vid hjälpinsatser i utvecklingsländer.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kompressorkyl

Komprossorkylen är verkligen tystgående. Kanske var det annorlunda förr, men Dometic MDC hörs bara i startögonblicket (relä), sen får man lägga örat mot plåten för att höra om det är igång.
Jag har gjort en enkel mätning på frysdelen och kommer till ungefär samma resultat som Jonas. Varierande -11 till -15 grader. Jag skulle givetvis haft en mätare när det var +35 utomhus, då kanske det var annorlunda (eller inte)
 
Toppen