• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gummiventiler däck

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Jag har bytt däck, från plåtfälgar till alu-fälgar.
Plåtfälgarna var försedd med metallventiler, alu-fälgarna har ventiler av gummi.
Kan jag utan större risk även pumpa däcken med gummiventiler till samma lufttryck som jag haft tidigare..5,0 kg lufttryck???

Trevlig husbilssommar:spinny:
Bernt
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Gummiventiler däck

svar NEJ för att vara helt säker skall du ha stål eller högtrycksventiler.Annars riskerar du en otrevlig överraskning en varm sommardag då trycket stiger.Även vid körning stiger trycket.Har själv haft tre ventiler som smällt,då hjälper inte all världens pumpspray,bara reservhjul.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Gummiventiler däck

Husbil bör alltid ha ventiler av metall. Gummiventiler håller möjligen ett tag men med 5 bar i däcken är risken för en tryckökning vid exempelvis hålslag
i vägen uppenbar. Detta kan spränga densamma.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gummiventiler däck

Hej, de metallförstärkta ventilerna som inte är skruvade utan bara uppdragna genom fälgen men ändå tål ca. 7kg brukar (kanske inte alltid) men för det mesta ha en bit synlig metall mellan fälgen och hatten. Man bör dock hålla sig under 210 km/tim med dem för annars kan de böja sig av de krafter som uppstår :p:.
Om det inte syns någon metall så bör man bli misstänksam.

3201873-origpic-9285f0.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Gummiventiler däck

Beroende på vad din bil väger tror jag att du till att börja med kan sänka däcktrycket en del.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gummiventiler däck

Jag har bytt däck, från plåtfälgar till alu-fälgar.
Plåtfälgarna var försedd med metallventiler, alu-fälgarna har ventiler av gummi.
Kan jag utan större risk även pumpa däcken med gummiventiler till samma lufttryck som jag haft tidigare..5,0 kg lufttryck???

Trevlig husbilssommar:spinny:
Bernt

Varför lät du inte gummiverkstaden flytta över metallventilerna från plåtfälgarna till lättmetallfälgarna?

Det gjorde vi i förra veckan, med alldeles utmärkt resultat, och "gummikillen" var inte alls förvånad över vårt önskemål.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Gummiventiler däck

För ett antal år sedan skulle jag byta hjul i Tyskland och bad dem då att flytta över ventilerna.
Det ät förbjudet av säkerhetsskäl att flytta ventiler mellan olika hjul sa de, dessutom är kostnaden för ventilen inte mycket högre än arbetstiden för att byta.
Så det blev nya såklart.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gummiventiler däck

Instämmer med Rolandn,

Självklart byter man ventiler när det ändå är dax för däckbyte en löjlig kostnad i det hela.

Har man sen valt C-däck så sätt dit högtrycksventiler i metall.
Det borde däck-krängaren veta.
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Gummiventiler däck

Jag har bytt däck, från plåtfälgar till alu-fälgar.
Plåtfälgarna var försedd med metallventiler, alu-fälgarna har ventiler av gummi.
Kan jag utan större risk även pumpa däcken med gummiventiler till samma lufttryck som jag haft tidigare..5,0 kg lufttryck???

Trevlig husbilssommar:spinny:
Bernt

Uppföljning av frågeställning:
Byte från gummiventilet till högtrycksventiler på gummiverkstan kostar mellan 800:--1200:-, beroende på om däcken måste demonteras eller ej.
Ett annat svar var att om HB vägde under 3,5 ton kunde däcktrycket sänkas till4,5 kg,...under förutsättning att det inte finns sprickor eller felaktigheter på bef.gummiventil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gummiventiler däck

Vilket tryck du BÖR ha i dina däck hittar du i tabeller på tillverkarens sida, men dessa tryck är oftast en min.rek. Stirra inte på bilens totalvikt.

Vad är det för däck på alu.fälgarna?
Är det husbilsanpassade fälgar+däck?
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Gummiventiler däck

Hej Peter!
Däcken är Michelin XC Camping, 215/70 R 15C. Är monterade på
-04 Dethleffs advantage .

Haré gott
Bernt
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Gummiventiler däck

Man ska nog ha högre tryck bak vid stort överhäng än vad tabellen visar. Stort överhäng ger större dynamisk belastning på bakhjulen.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Gummiventiler däck

På däcksidan kan du se max last resp tryck som däcket är avsett för. CP-däck normalt max 5,5 bar, C-däck max 4,5. Gummiventiler normalt max 4,5 bar. Observera att det inte finns CP-däck för vinterbruk, dvs på vintern får du inte ha mer än 4,5 bar trots att FIAT t ex säger (enligt chassiskylten) att det ska vara 5,5 bar. Om bilen kan köras vintertid med 4,5 bar och därmed med gummiventiler blir det märkligt om det ska vara 5,5 bar och metallventiler sommartid. Notera dessutom att trycket pga hög lufttemperatur och friktionsvärme ökar några hekton sommartid. Min bil väger max 3300 kg varav 1800 bak, jag kör med 3,6 bar fram och 4,2 bak - fungerar utmärkt på alla sätt. Kör nu tionde år på samma sätt.
 
Toppen