• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brand

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Sv: Brand

Jag saknar ord att beskriva vad jag känner när jag läser om er tragedi. Helt otroligt vilka knäppgökar det finns. Jag beklagar och hoppas det löser sig för er något sånär smidigt.
/Mikael
 

douglascollier

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19781
Medlemskap
2025
Sv: Brand

Hej
Tänker på er och hoppas att allt löser sig till det bästa.
Ni kanske kan nämna namnet på försäkringsbolaget,kan vara på både gott och ont att veta för oss andra i klubben (och bra eller dåligt reklam för själva försäkringsbolaget) om hur de sköter din ärende.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Brand

Såhär skriver Wikipedia

Pyromani (av gr. pyr, "eld", mani'a, "galenskap") eller mordbrandsmani, är en impulskontrollstörning som yttrar sig i en obetvinglig impuls att tända eld på saker, att utan personliga hämnd- eller politiska motiv mot den drabbade framkalla eldsvåda eller mordbrand, samt en enorm fascination för eld.

Kännetecken

Pyromani är en impulskontrollstörning, och impulsen är därför förknippad med en "kick" och lättnadskänsla efter att ha givit vika för den. Den kännetecknas av att en person upprepade gånger tänder eld på saker, utan att personen gör det för att vinna något på det annat än den känslomässiga "kicken". Personen har vanligen ett påfallande intresse för eld och bränder (fix idé), och ibland också brandrelaterade företeelser och objekt (brandbilar, brandsläckning). Att orsaka bränder är vid pyromani en impuls som inte kan kontrolleras, som ett slags beroende, utan att det sker till följd av hallucinationer eller vanföreställningar (som vid psykoser). Personen är medveten om vad den gör.

Till skillnad från vid uppförandestörning har personen inte någon annan kriminell belastning, och visar heller ingen aggressivitet. Personer med antisocial personlighetsstörning kan av olika skäl, ofta personliga, tända eld på saker men saknar skuldkänsla; personer med pyromani däremot kan känna ånger och ångest efter bränderna. Sådan ånger och ångest ingår i sjukdomsbilden, och är inget belägg för att beteendet upphört.

Det råder lite olika uppfattningar om pyromani går att bota eller inte. Tomas Eriksson, vid rättspsykiatriska kliniken i Malmö, menar att det går att bota människor som lider av denna psykiska störning. Han poängterar dock att utsikterna för att nå framgång inte är särskilt stora. Göran Fransson, överläkare vid rättspsykiatriska regionkliniken i Sundsvall, säger att ”behandlingsresultaten är mediokra för att inte säga obefintliga”.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Brand

Oavsett förklaring till pyromani, oskadligör en sådan person på ett eller annat sätt ex.vis lås in & kasta nyckeln. Det händer ju att inlåsta pyromaner släpps ut för att någon oinsatt läkare gör bedömningen att "nu är han frisk" & så kommer han ut & börjar om med nya bränder. Förr eller senare är det inte ekonomiska förluster som gäller utan förluster utav människoliv. Jag tror att vi inte riktigt kan förstå vad en drabbad människa verkligen går igenom vid en mordbrand enbart känna empati & medkänsla.

Bennie
 
L

LaMoni

Guest
Sv: Brand

Beklagligt när sånt här händer. Hoppas det snart löser sig för er så ni kommer ut igen på trevliga turer.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Brand

Gryningspyromanen är väl ute igen men han var kanske mer sofistikerad.
Ruskig upplevelse Roland när man inte ens kan känna sig säker på sin egen garageuppfart.
Dela gärna med dig av hur hanteringen från polis och försäkringsbolag skötts om du känner för detta.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Brand

Oavsett förklaring till pyromani, oskadligör en sådan person på ett eller annat sätt ex.vis lås in & kasta nyckeln. Det händer ju att inlåsta pyromaner släpps ut för att någon oinsatt läkare gör bedömningen att "nu är han frisk" & så kommer han ut & börjar om med nya bränder. Förr eller senare är det inte ekonomiska förluster som gäller utan förluster utav människoliv. Jag tror att vi inte riktigt kan förstå vad en drabbad människa verkligen går igenom vid en mordbrand enbart känna empati & medkänsla.

Bennie
Håller helt med dig Bennie, till 100%
Dock döms pyromaner också till fängelsestraff och då har det ingen betydelse vad läkare säger. Ett känt fall som gäckade polisen länge är gryningspyromanen som släpptes fri i april 2016.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Brand

Hej
Tänker på er och hoppas att allt löser sig till det bästa.
Ni kanske kan nämna namnet på försäkringsbolaget,kan vara på både gott och ont att veta för oss andra i klubben (och bra eller dåligt reklam för själva försäkringsbolaget) om hur de sköter din ärende.

Länsförsäkringar har löst in bilen till ett pris som jag accepterar. Motsvarar ungefär vad liknande bilar annonseras ut för på blocket.
Sedan är det svårt att få bra ersättning för extrautrustning och lös egendom, men det är inget nytt. Jag valde att acceptera budet då jag vill lägga detta trauma bakom mig och gå vidare, snarare än att ge mig in i en strid om detaljer

Totalt sett har LF skött ärendet snabbt och proffsigt. Jag klagar inte.

Vi tar timeout från husbilsåkandet ett tag. Kommer inte att köpa annan husbil direkt, utan ska testa livet utan HB innan vi bestämmer oss för större/mindre/ingen husbil. Vi får se till våren vad vi valt.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Brand

Tack för upplysningen, vad ni har varit med om på så kort tid i detta Svenska (trygga) samhälle det visar på att tiden är förbi!
Ni ger länsförsäkringar en gott renume` !
Jo ni m. era skriverier är "skuld" till att vi har ett "wirehus" till husbilen!!!
Kämpa & kom ingen.
Mvh.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Brand

Tåliga grejer finns det.
Jag tog ut Net1 routern ur husbilen innan bärgaren hämtade bilen till skroten. Routern fanns i ett överskåp närmast dörren. Precis över dörren sitter elpanelen, ca 20 cm från routern. Panelens knappar hade smält av värmen, så det hade varit hyfsat varmt där precis under taket.
När jag tagit bort sotet från routern testade jag den - och den fungerade u.a. :yes:
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Brand

Tåliga grejer finns det.
Jag tog ut Net1 routern ur husbilen innan bärgaren hämtade bilen till skroten. Routern fanns i ett överskåp närmast dörren. Precis över dörren sitter elpanelen, ca 20 cm från routern. Panelens knappar hade smält av värmen, så det hade varit hyfsat varmt där precis under taket.
När jag tagit bort sotet från routern testade jag den - och den fungerade u.a. :yes:

Verkligen tråkigt med meningslöst våld och skadegörelse :(

Undanta INTE routern i er skadeanmälan, elektronikprylar (ex.datorer) som utsatts för brandrök kan visa symtom lååångt senare.

Mvh
Tommy
 
Toppen