• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläktvredet pajat, Fiat Ducato 2007

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Fläktvredet var ställt på 4, när jag skulle stänga av det tog det stopp vid 3 och var omöjligt att vrida normalt. När jag sedan vred ner det mad kraft ändras varvtalet helt oberäknat. Fläkten kan stanna på vilket läge som helst och fullt varvtal kan också komma vid vilket läge som helst. Senast fanns det två lägen där fläkten stannade. Har någon varit med om detta.

Efter konsultation med verkstad i Själevad tror dom att vredet blivit överhettat och att plasten smält varför det satt fast. När jag vred runt det lossnade det men tar med sig allting runt. Nu vet man inte vad man får för hastighet och får leta sig fram. Verkstaden varnade för att använda hastighet 4 när det är varmt, säger att det ska man bara använda för defroster på vintern när det är kallt. Har någon läst en sådan uppgift förut. Varför går inte säkringen istället nedsmältning av plasten.

Bara du som har 2007 års chassi ska bry dig om det här inlägget. Jag är inte intresserad av inlägg av ägare av tidigare eller senare chassi.

Har du varit med om samma sak. Vad kostade reparationen.
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Fläktvredet pajat, Fiat Ducato 2007

Hej, detta är inte så ovanligt.
Läs detta inlägg: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/746906
Själv har jag en Citroên men jag har förstått att den är lika som Fiat. Jag fick pris från en autoriserad
Citroênverkstad som uppskattade det till 8 - 9 000 kronor och en annan som gav sig tid att leta i Citroêns
verkstadsunderlag och gav maxpris 2 200 kronor. Detta motsvarar vad Eila & Pentti betalade.
Leta tills du hittar en verkstad som vet vad det handlar om.

Ulf
 
Toppen