• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med lås på toa dörren Adria

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Litet nödrop,låskistan på vår Adria Matrix har pajat.Har kollat lite på hur man demonterar denna.Tyvärr inte så enkelt,typ att bara lossa skruvarna vid blecket.Där är något fiffigt vid handtagen som inte riktigt kommer underfund med.Hoppas på lite tips här på forumet.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

Mitt lås kärvade också .Det räckte och låssa insex skruven som låser greppet .Greppet gick trögt och låg mot dörren . Jag har inte doktorerat i dassadörren för den funkade efter ingreppet men jag tror att låskolven är magnetisk och hoppar in i blecket när dörren stängs .
 

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

Gjorde precis som du, det att funka.Men det var förra strulomgången.Låskolven är troligen fjäderbelastad och nu är det fjädern som är död.Tyvärr kvarstår grundproblemet,hur plockar man av dessa sidor som handtaget ligger an emot?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

låskolven åker ut Om man aktiverar den men något magnetiskt ..tar du bort magneten åker låskolven in igen.
Om där finns en returfjäder är den mycket svag .Jag tror den faller in av sin egenvikt
Jag kanske kan gå ut och titta på min bil ikväll och luska ut nått.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

När du tar av greppet så det som är kvar på dörren är en kåpa bakom den finns det skruvar.
Under kåpan är ett litet spår .Peta med en liten skruvmejsel och bänd ut ta en tunn kniv till hjälp.
Det är smäckigt som F-N så försiktigt.
Låskolven åker inte in av sig själv men blir inne när den petas in eller man trycker ner greppet.
Åker ut när den stängs och möter blecket
 
Senast ändrad:

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

Nu närmar vi oss.Har hittat det lilla hacket i kåpan och försökt lossa med att bända försiktigt.Men det sitter orimligt hårt så jag vågade inte ta i.Ger det en chans till om ett par timmar....
 

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

Inte gick det bättre nu.Talade med en montör på Bengt i Örkelljunga,visst ska man bara försiktigt bända av sidoplåtarna.Dom sitter som berget...tanke mössan får på igen.Tips tages tacksamt emot.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

Du kan göra en fuling .Om du bänder mellan dörr och kåpa drar du ut skruvarna .På min satt två skruvar men fyra hål
Det går och få loss kåpan ge dig inte.
 

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

Är det genomgående skruvar eller ngn. form av träskruv?Risken är att man sabbar kåpan med så här mycket våld...Frågan är om det går att få nya som reservdel,eller man åker på ett komplett kit.Och då med handtag och allt.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

Det är korta träskruv .Adria har sparat pengar och vikt och bara använt två skuvar .Det finns hål för fyra så blir hålen för stora är det inte kört .Man kan troligen rotera plattan lite när den ska monteras tillbaka.
Försök få in en smal kniv mellan kåpan och plattan som är skruvad i dörren efter du bänt med skruvmejseln i hålet.
Det är liksom en fläns tyg hulling som kåpan kickar i så den sitter bra fast .
 

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

Det fixade sig.Tackar speciellt vippen för suporten.Jo då,efter en rigtig batalj så fick jag loss sidoblecken.Då visade det sig där satt M4 skruv gängad in i låskistan och detta från båda sidor.Tog ut låset borrade ut nitarna och fann som sig bör en fjäder som brustit.Nåväl en piratfjäder monterades och funktionen är återställd sådär.Beställer en ny låskista och hoppas att den levereras utan handtag osv.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Problem med lås på toa dörren Adria

Kanon seger över materian .Låskistorna är nog inte lika på våra bilar.
 
Toppen