• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta regulator från 50 till 30 mbar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I tråden Dörr sökes till gasolutrymmehttp://www.husbilsklubben.se/forums/posts/812546 Hade jag en fråga om att byta regulatorn på importbilen frå 50 till 30 mbar. Pålle svarade :
Apparater avsedda för 30 resp 50 mbar har olika storlek på munstyckena.
Att försöka driva en 50 mbar-apparat med 30 mbar ger mycket låg effekt.
Att försöka driva en 30 mbar-apparat med 50 mbar ger "blåslampa".
Vilket arbetstryck apparaten är avsedd för, framgår av typskylten.

Efter att kontaktat Dometic & Alde så kan dessa uppgifter verifieras, i alla fall Alde's. Det har också påståtts att HB-tillverkarna inte monterar in apparater speciellt anpassade för Sverige vilket då tydligen är felaktigt. CRM i Trollhättan påstod att om vid besiktning upptäcks att HB'n är utrustad med ett 50 mbar's system "som är förbjudet" i Sverige så blir den inte godkänd. DETTA PÅSTÅENDE ÄR FELAKTIGT. Dometic liksom Pålle sade att typskylten på kylskåpet avgör vilket tryck skåpet är avsett för & detta är lite underligt för mitt AES-kyl är monterat original på fabriken & har jobbat på 50 mbar men typskylten säger 30 mbar. Kanske någon kan spinna vidare på tråden med ytterligare klargörande.

Bennie
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Min gamla husbil var utrustad med gasolregulator för 50 mb. när jag bytte den för läcka i mebrm satte jag in en 30 mb som jag hade hemma allt funkade ändå.Värmare, kylskåp, Boiler.
vid resa i tyskland och användning av min tyska flaska köpte jag en tysk rgulator för 50mb. funkar också bra.

Jägarn
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Jag har bytt från 30 mb till 50 mb, och allting blev mycket bättre. Har gjort så i två HB och två HV. Ingen eftersnack vid försäljning, då jag alltid påpekar att hela alltet är fullständigt reglervidrigt. Riktigt i kotraktet också. Allt i sverige som har med gasol att göra är omgärdad av hysteri, då vi har så dålig träning av gasol jämfört med andra länder...
Vore jag du, så skulle jag behålla 50mb varianten, åtminstone att starta med. Den fungerade ju i tyskland....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Ja, så blir det men jag vill ha en DuoControl CS, allstå en regulator som kopplar om mellan flaskorna när en är tom. CS som är en krocksensor är ett krav liksom slangbrottsventiler som finns på dom nya slangarna som jag köpt.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Hmm, jag skulle inte sätta en automatisk flaskbytare, vill nämligen veta när den första flaskan är tom. Slangbrottsventil fungerar bra med 50mb system, för en sådan har jag alltid haft. Annars tycker jag att 50mb är bättre än 30mb, mer och större brukar vara det... Den däringa flaskbytaren, vet faktiskt inte hur den fungerar, men om det är elektriskt inblandad så nära gasol, så tycker jag att det är lite hazard....
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Men fjärrindikatorn som visar när flaskbyte har skett är en tilläggsapparat som köps till. Lätt att missa den när man beställer en automatisk omkopplare. Fjärrindikatorn (till Truma SecuMotion) har också en inkopplingsbar värmare för reduceringsventilen an använda när det är riktigt kallt och flaskorna står i ouppvärmt utrymme.

Det är lite konstigt att SecuMotion säljs utan denna fjärrindikator eftersom den i princip är oanvändbara utan. Det är som BigSpender skriver värdelöst att ha en flaskomkopplare där användaren inte vet om det är huvudflaskan eller reserven som för närvarande är inkopplad. Det kan bli en del tråkiga överraskningar då.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Så här ser våra gamla grejer ut,
 

Bilagor

  • 2015-05-17 12.39.45.jpg
    2015-05-17 12.39.45.jpg
    1,2 MB · Visningar: 8
  • 2015-05-17 12.39.52.jpg
    2015-05-17 12.39.52.jpg
    1,2 MB · Visningar: 5

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Ja, så blir det men jag vill ha en DuoControl CS, allstå en regulator som kopplar om mellan flaskorna när en är tom. CS som är en krocksensor är ett krav liksom slangbrottsventiler som finns på dom nya slangarna som jag köpt.

Bennie

CS-kravet beror på årsmodell, jag trodde jag behövde montera CS i vår HB från 2005, när den blev 10år, men icke.

Hmm... det kanske var ett personligt Bennsan-krav :confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

CS-kravet beror på årsmodell, jag trodde jag behövde montera CS i vår HB från 2005, när den blev 10år, men icke.

Hmm... det kanske var ett personligt Bennsan-krav :confused:

Ja kravet är mitt eget. Det är min & frugans personliga säkerhet det gäller. Inte heller behöver man ha fjärrkontroll för att se om en flaska är tom. Ovanpå regulatorn sitter en liten indikator som visar om skifte av tom flaska till full har skett. Jag hade en DuoControl på min förra HB & indikatorn på regulatorn var helt tillräckligt för att veta när en tub var tom. Detta naturligtvis under förutsättning att man öppnar luckan & kollar emellanåt.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Intressant detta med olika tryck. Jag har en tyskimport från -99 den är utrustad med Truma Triomatic, automatisk flaskbytare, med 2 tuber arbetstub 50mb, reservtub 30mb, anläggningsregulatorn är gulmärkt 30mb, kyl och trumavärme märkta 30mb.
Det låter som det är vanligt att tyska husbilar har 50mb i anläggningstryck. Jag har svårt att förstå varför man skall åka omkring med 50mb i anläggningstryck om det är förbjudet och dessutom inte stämmer med tillåtna trycket för kyl och värmare. Det låter för mig som att åka omkring med för lågt tryck i däcken för att det är bekvämt.
Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Åke
Du har nog missuppfattat det hela. Alde som säljer Truma & Dometic säger att 30 mbar ger dålig effekt i apparater som är avsedda för 50 mbar pga för litet munstycke. Att det skulle vara förbjudet att ha ett anläggningstryck på 50 mber är felaktigt. CRM i Trollhättan har nog fått detta om bakfoten. Om 50 mbar skulle vara förbjudet så skulle inte en enda tysk-import klara registreringsbesiktningen i Sverige & det gjorde i alla fall min, dom tom. påpekade att jag hade 50 mbar i anläggningen ifall jag behövde byta kylskåp eller värmepanna. För övrigt rullar det många tysk-importer i Sverige där alla har 50 mbar i anläggningstryck. Orsaken till att jag skall byta till Duomatic beror på att jag har en ny men som är på 30 mbar. Jag kommer att sälja den & köpa en på 50 mbar. Är någon intresserad så är det bara att höra av sig.


Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Mitt inlägg gällde inte dig Bennie utan var en kommentar till Big Spenders inlägg 4. Var någonstans står det att det tillåtet i Sverige att överskrida 30mb och i så fall var går gränsen 50mb eller 500mb? Jag tror inte man blir så poppis om man står på en trång ställplats och berättar att man inte har följt dom svenska reglerna för gasoltryck för man tycker det fungerar bättre med högre tryck och vad kan försäkringsbolaget ha för synpunkter vid en ev. brand.
Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

I Tyskland användes tidigare arbetstrycket 50 mbar, medan de flesta andra europeiska länder (inklusive Sverige) hade – och fortfarande har – arbetstrycket 30 mbar.

Dessa ”gamla” tyska husbilar hade en regulator som gav 50 mbar, och alla gasolapparater hade munstycken anpassade för detta arbetstryck. En tydlig dekal i anslutning till gasolflaskorna visade vilket arbetstryck gasolsystemet hade.

De husbilar som var avsedda för export till andra länder – t.ex. Sverige – var givetvis försedda med regulator och apparater avsedda för det arbetstryck som var ”normalt” i mottagarlandet. En tydlig dekal i anslutning till gasolflaskorna visade vilket arbetstryck gasolsystemet hade.

Att importera fordon med arbetstrycket 50 mbar till Sverige har aldrig varit något problem, och det har aldrig varit olagligt att använda dem i Sverige. Dock var man, på den tiden det förekom en oberoende tredjepartskontroll, mycket noga med att kontrollera att ”50 mbar-dekalen” fanns på plats.

För cirka 20 år sedan (kommer inte ihåg exakt när) beslutade tyskarna sig för att gå över till samma arbetstryck som de flesta andra – d.v.s. 30 mbar. Detta underlättade givetvis för både fordonstillverkare och underleverantörer – Alde, Dometic, Truma m.fl. – som hade ett enda systemtryck att arbeta med, vilket betydde att risken för misstag i produktionen minskade drastiskt.

Vid alla arbeten med gasolsystemet krävs att man har ”erforderligt kännedom”. Dock finns inga formella krav på utbildning, vilket det gör i t.ex. Tyskland (2-dagarskurs, vill jag minnas).

Viktigt är, att allt i systemet – regulator och alla apparater – är avsedda för samma tryck.

Lika viktigt är, att aldrig blanda två olika arbetstryck i samma anläggning. (Undantag: De gamla fordon som har en Primus-panna som arbetar med mellantrycket 500 mbar.)

Jag har i en annan tråd skrivit om detta, vilket återges i inlägg # 1. Dessa påståenden har också bekräftats för ”Bennsan” av komponentleverantörer (se samma inlägg).

Allt ”mixtrande” med gasolen kan få ödesdigra konsekvenser, och vem vill ha på sitt samvete att ha gett felaktiga råd?

Rätt hanterad är gasol ett förträffligt bränsle med hög energitäthet, men den skall behandlas med respekt!

Pålle
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Mitt inlägg gällde inte dig Bennie utan var en kommentar till Big Spenders inlägg 4. Var någonstans står det att det tillåtet i Sverige att överskrida 30mb och i så fall var går gränsen 50mb eller 500mb? Jag tror inte man blir så poppis om man står på en trång ställplats och berättar att man inte har följt dom svenska reglerna för gasoltryck för man tycker det fungerar bättre med högre tryck och vad kan försäkringsbolaget ha för synpunkter vid en ev. brand.
Åke

Tillåtet? Allt är väl tillåtet utom det som är förbjudet. Det är ju därför vi har Svea Rikes Lag. Då står det vad som händer om man gör något förbjudet.
Det står ingenstans att det är tillåtet att måla bilen polkagrisrandig. Inte är det förbjudet heller :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

20 år stemmer bra, anbefalingen om å gå over til 30 mbar i Tyskland kom 1995 men var ikke obligatorisk. N+B gikk over allerede for 1996 modellår, og om jeg husker rett kom Hymer også over i løpet av det året. At andre hovedsakelig husvognsprodusenter ventet i flere år er en annen sak, og 50 mbar utstyr er fortsatt tilgjengelig da dette passer med US markedet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Självklart finns 50 mbar-utrustning fortfarande tillgänglig. Den behövs ju inte minst för reparation av äldre fordon, som har detta arbetstryck.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Byta regulator från 50 till 30 mbar

Behövde byta slangen till gasflaskorna och bytte samtidigt ut den Tyska regulatorn med övergång till svensk flaska till en 50 mB med svensk anslutning. Tysk import med 50 mB system i bilen.
 
Toppen