• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare använder p-platser olagligt i Stockholm

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Har just hört på Ekot att det är olagligt att övernattning i husbil på Strandvägen i Stockholm då det är camping. Utländska turister undrande.
Vad är nu detta?:confused:
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

snicksnack
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,


Tycker du ja, men mannen på gatan delar ofta inte din uppfattning i den här frågan.

Visst har jag sett klubbkompisar med det käcka meddelandet; Vi campar inte, vi parkerar", klistrat på bilen.

Tyvärr ger det inga fribiljetter bland allmänheten, eftersom man ofta sätter likhetstecken med att sova över i sin husbil, med camping.

Vad jag förstår från uttalande från Stockholms Trafikkontor, så tolkar Stockholms kommun övernattning i husbil som camping.

Resultatet? Troligen är det parkeringsförbud på Strandvägen för husbilar redan nästa sommar.

Synd tycker jag.

Tommy
 
Senast ändrad:

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Kanske jag har fel men skylten (vägmarken) Finns inte med inte med i transportstyrelsen förbudsmarken.
Förbudsmärken - transportstyrelsen.se

Man kan använda skylten, men inte utan man definiera ordet: camping.
Har just kollat olika ordbok på internet. att parkera en husbil och sova i den är inte camping. det helt klart så driver man den rätten är där en bra möjlighet för att vinna.
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Tycker du ja, men mannen på gatan delar ofta inte din uppfattning i den här frågan.

Visst har jag sett klubbkompisar med det käcka meddelandet; Vi campar inte, vi parkerar", klistrat på bilen.

Tyvärr ger det inga fribiljetter bland allmänheten, eftersom man ofta sätter likhetstecken med att sova över i sin husbil, med camping.

Vad jag förstår från uttalande från Stockholms Trafikkontor, så tolkar Stockholms kommun övernattning i husbil som camping.

Resultatet? Troligen är det parkeringsförbud på Strandvägen för husbilar redan nästa sommar.


Synd tycker jag.

Tommy

Det är väl för jössenamn inte " mannen på gatan" eller " allmänheten" som ska avgöra om vi får sova i våra husbilar eller ej.

Vi följer lagar o regler vad gäller PARKERING, o va vi gör inne i vår bil har ingen annan med att göra.
Detta är kollat med polis ett flertal gånger.
Camping betyder ju " bygga läger" o de gör man väl knappast om man enbart parkerar en personbil( skatteklass 2) enl gällande p-regler.

Hejs
Claes 105

Ps. Har för övrigt dekalen på bilen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Kanske jag har fel men skylten (vägmarken) Finns inte med inte med i transportstyrelsen förbudsmarken.
Förbudsmärken - transportstyrelsen.se

man kan vel använda det men inte utan man definere camping.

Tyvärr tenderar de här, ofta förekommande, trådarna om vad som är camping eller inte, att bli diskussioner som liknar "tvisten om pågens skägg".

Själv har jag sett situationen på Strandvägen som bara blir värre och värre och jag skall erkänna att jag inte sett parkerade husbilar, nej jag har sett husbilar campande vid Stockholms absolut bästa läge!

Har inte lagt pannan i djupa veck för att förstå skyltningen och jag tror de flesta av oss normalbegåvade förstår vad Trafikkontoret vill ha sagt med sin skyltning,

Än en gång, det är vi själva som får betala priset längre fram, genom striktare regler för husbilsturismen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Att det blir skyltar mot parkering av husbil på platser som Strandvägen är ju en ganska naturlig och faktiskt rimlig utveckling och inget vi borde hetsa upp oss för egentligen. Det är ju i praktiken camping/ställplats det handlar om idag och det är inte parkeringen tänkt att vara.

Givetvis förutsätter den inställningen att man inte är en regelryttare som gått i baklås i frågan om att ”vi bara parkerar” och att man verkligen försöker se det ur ett större perspektiv.
Den lilla klick som verkligen drabbas är dom som verkligen bara skall parkera sin husbil utan att använda den.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Jaha, nu har campingproblemet nått Stockholm, då kanske det händer något. För om någon behöver flytta på sig pga Skylten så måste ju Camping definieras.

Vad är Camping? Skulle tro att alla tjänar på att få det klarlagt, med tillhörande skyltar...

Ovan frågas om camping i allmänhetens ögon, kanske har Wikipedia svaret:

"Camping är en variant av turism där man bor i tält, husvagn, husbil, stugby eller liknande"

"Campare är en person som utnyttjar en mobil boendeform oavsett plats och syfte. Innebörden har utvecklats genom åren och innefattar fler än de som bor på en campingplats. Även den som övernattar i husvagn, husbil etcetera vid sport- och fritidsaktiviteter inkluderas i dag i ordet campare. En campare definieras alltså snarare utifrån den mobila boendeformen än var campingen genomförs"

Vår def av Camping/Parkering stämmer inte med Wikipedia, Dagens Eko och förmodligen inte med allmänhetens heller.

Övernattning i husbil jämställs med Camping, sedan får vi tycka vad vi vill. Om vi inte förstår det så kommer vi alltid att bli bortkörda.

Lösningen måste vara "godkända platser", uppskyltade med skyltar som alla begriper! Stort tack till Er som ingår i Ställplatsgruppen och olika samverkansgrupper! Tycker Björn
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Det är väl för jössenamn inte " mannen på gatan" eller " allmänheten" som ska avgöra om vi får sova i våra husbilar eller ej.

Vi följer lagar o regler vad gäller PARKERING, o va vi gör inne i vår bil har ingen annan med att göra.
Detta är kollat med polis ett flertal gånger.
Camping betyder ju " bygga läger" o de gör man väl knappast om man enbart parkerar en personbil( skatteklass 2) enl gällande p-regler.

Hejs
Claes 105

Ps. Har för övrigt dekalen på bilen.

Jodu Claes, som tur är lever du och jag inte i t.ex Erdogans Turkiet utan i det demokratiska Sverige.

I vår regeringsform finns inskrivet - den grundlag som utgör grunden för vår demokrati:
"All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare."

Självklart har innevånarna i Stockholm makten genom att påverka sina politiska företrädare i kommunstyrelsen.

Som jag tidigare skrev, så blir det vi själva som får betala priset längre fram.... Claes tror inte många Östermalmsbor kommer till din talarstol och lyssnar på definitionen att camping är att slå läger eller på förklaringen till att ett campingfordon som en husbil är, kallas för PB2.

Tommy
 
Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Förstår mycket väl att man inte vill ha husbilar parkerade längs Stockholms kajer i den omfattning det nu blivit. Har ingen koll på hur det ser ut vid Norr Mälarstrand nu.
Blir intressant att se hur man ska skylta parkeringsförbud för husbilar. Förbud mot PB2 lär ju ingen utlänning begripa och gäller ju inte lastbilsreggade HB. Kanske får vi äntligen en gällande skylt.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Jodu Claes, som tur är lever du och jag inte i t.ex Erdogans Turkiet utan i det demokratiska Sverige.

I vår regeringsform finns inskrivet - den grundlag som utgör grunden för vår demokrati:
"All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare."

Självklart har innevånarna i Stockholm makten genom att påverka sina politiska företrädare i kommunstyrelsen.

Som jag tidigare skrev, så blir det vi själva som får betala priset längre fram.... Claes tror inte många Östermalmsbor kommer till din talarstol och lyssnar på definitionen att camping är att slå läger eller på förklaringen till att ett campingfordon som en husbil är, kallas för PB2.

Tommy

Förstår inte riktigt vad Turkiet har med detta att göra, men hävdar min rätt att kunna följa de regler o lagar som finns i vårt demokratiska samhälle.

Kommer att fortsätta med detta även om lagar o förordningar kommer att ändras, fram till dess följer jag de gamla.........

Nån talarstol på östermalm kommer jag aldrig att stå i o bryr mig inte ett smack om vad människor där tycker om husbilar, men dom får väl också lära sig att följa de regler som redan finns.

Ändras reglerna får vi naturligtvis följa de ev nya.

Hejs
Claes 105
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Hmmm. undrar hur många tradarchaffissar som kommer att bötfällas om övernattning i fordon kommer att räknas som camping.

Tror inte långtradarna någonsin kommer att likställas med
"mobil boendeform" och framförallt kommer dom inte bli
många på Strandvägen.
// Janne
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Finns många varianter på detta tema. Mellby strand i Halland får man parker/köra ner med husbil ända till vattenbrynet. Och så finns en skylt att man inte får övernatta i husbilen. Jag undrar, om man låter bilen stå över natten och tar in på hotell - hur blir det då?

/M
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Om det gick någon förbi så:
Vad jag ville belysa var svårigheten att få till en allmän lag/bestämmelse som förbjuder övernattning i fordon utom på anvisade platser. Man kan ju knappast ha speciella bestämmelser för yrkestrafiken eller för speciella fordon.
Vad gäller övernattning od på speciella gator/vägar så går det att allaredan idag förbjuda detta med gällande bestämmelser
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Väl i det närmaste omöjligt att definiera skillnaden mellan att kampa i husbilen och att bara parkera den. En lag eller lokal bestämmelse får väl inordnas bland sådana som man hoppas ska ha en normerande effekt utan att överträdelser kontrolleras och straffbeläggas i någon större utsträckning. Exempel förbudet att gå mot röd gubbe, bilbälteslagen, lagen om cykelhjälm för barn m.m.
Ska man verkligen förhindra övernattning måste man kanske begränsa parkeringstiden till exempelvis fem timmar. Då hinner man göra stan men knappast sova över natten.
Sedan finns ju alltid gränsfall. En tupplur på eftermiddagen...

För övrigt finns det kanske mindre exklusiva adresser i närheten att övernatta på. Ska inte avslöja min vanliga plats...

Staffan
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Kan fårstå att många husbilar på Strandvägen kan förarga en del. Vad Stockholm bör fundera över är att ordna ett antal riktiga ställplatser som ligger hyfsat centralt. Som det är idag finns bara några ställplatser, Tantolunden, Långholmen och Flatenbadet (har jag missat någon?). Detta är alldeles för dåligt för en huvudstad i Stockholms storlek. Husbilstrenden är här för att stanna ett antal år. Stockholm gör något!!!!
 
S

scania4

Guest
Sv: Dagens Eko påstår att övernattning i HB är camping!,

Mycket enkelt. Gör som på många ställen i USA, bl a mellan LA o Frisco, förbjud övernattning i fordon. Då kan alla parkera o man slipper diskutionen om camping
 
Toppen