• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

F

F.d. 28847

Guest
Bil Fiat 2.8 idTD Dethleffs -00

Vi köpte den privat för 2veckor sedan, igår blev vi ståendes 65mil hemifrån, utanför Stockholm med två små barn, bor utanför Umeå.
Vi hade kört ca: 3mil stannade på en affär, sen när vi skulle starta så ville den inte igång.
Felsökte i 4,5 timmar sen fick bärgaren hämta den.

Kollat:
-imobilisser slocknar som den ska, även kollat med flera nycklar.
-kollat säkringar kupé & dom som sitter bakom batteriet.
-får diesel fram till spridarna, öppnat spridarna och det sprutar ut vid alla fyra.
-har ström/spänning fram till "cut off" ventilen på pumpen 11.8v 2a lite lågt kanske? Den rör sig inte eller klickar. Provat att vrida på den manuellt med en tias nyckel på pumpen, ingen skillnad.
-fanns diesel i filtret dock så var det inte helt fyllt när jag skruvade av det, fyllde upp detta utan förändring.
-försökte kolla så den inte kamremmen kuggat över, gick inte och se med tanke på att jag inte kunde lossa vevaxelremskivan.
-provat att dutta lite startgas startar till någon halv sekund men man vågar ju inte spruta i för mycket...
-Om man håller fullgas och försöker starta så låter det som att den inte är för långt borta men inte tillräckligt.
-öppnat och kollat dieseltanken såg rent och fint ut där nere.

Har monterat dt-piston och ställt upp pumpen 1varv.

Kan dieselpumpen bara tvär dö? Borde väl bli gradvis sämre?
Kan tänka mig att kamremmen kuggat ett steg, ser dock inga tecken på slitage eller slack i remmen.
Är det någon som har en aning vad som kan ha hänt?
Verkstaden skulle försöka titta på den på måndag.
Men ibland kan det vara bra med lite idéer för att hjälpa dom på traven...

Med vänlig hälsning, Kalle
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Låter som att kamremmen kuggat över.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Har du kollat så att kammen snurrar när du kör på starten? Det går ju att se genom oljelocket

//Peter

Läste nu noggrannare och så att du känt på remmen men det skadar ju inte att kolla.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Ytterligare en enkel sak, det är inte för lite diesel i tanken?

//Peter
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Kan vara insprutningspumpen som är sliten. När spridarna sitter monterade i cylindrarna får de ett mottryck av kompressionen som måste övervinnas.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Hur gick bilen före du stannade, märkte du om den gick ojämt eller var den ovanligt slö.
Har du kollat så att den får luft, en diesel behöver inte bara bränsle den behöver också mycket luft.

Arne.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Har du kollat så att kammen snurrar när du kör på starten? Det går ju att se genom oljelocket

//Peter

Läste nu noggrannare och så att du känt på remmen men det skadar ju inte att kolla.

Jo den snurrar, har rivit allt förutom remskivan på veven. Tyvärr hade jag ingen mutterdragare och kompressor med mig...
Öppnat "locket" ovan på tanken oxå. Nästan fullt med bränsle och inga alger.

WillyP
Jåo har tänkt på det med, men det som talar lite emot det är att pumpen skulle ha tvär dött. Har alltid varit lättstartad den korta tid vi haft den. Men man vet ju aldrig?
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Har en likadan motor, kolla skarvstycket strax innan pumpen....3 kablar.Sära o spruta lite 556 samt prova igen!
Sen har du elektronikenheten till vänster om rattstången inne i bilen...kan också vara idé att lossa o rengöra kontaktstycke....men börja vi pumpen! Du kan ju ha kommit åt dem när du bytte pistongen i Pumpen!
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Jag satte ner huvudet nära pumpen på min med exakt samma motor, och när sambon vred på tändningen hörs det ett distinkt klick likt ett relä från pumpen, det går inte att missa. Jag undrar om du inte har problemet där!

//Peter
 
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Jag satte ner huvudet nära pumpen på min med exakt samma motor, och när sambon vred på tändningen hörs det ett distinkt klick likt ett relä från pumpen, det går inte att missa. Jag undrar om du inte har problemet där!

//Peter

Jag hörde också ett klick från motorutrymmet, det kom från nån "styrbox" bakom batteriet. Har inget klick vid solenoiden som sitter på pumpen, som har en kabel på sig. Dock har jag spänning där och vridit på armen manuellt utan fram gång. Vet du om den klickar till om man håller fingrarna på den?

Peter Rydh- tror att kontakten med tre kablar går till imobillisern, slocknar som den ska inne i bilen, men kan vara som du säger att den känner av nyckeln men signalen går inte fram till pumpen!

Synd att bilen står inlåst på en verkstad under helgen så man inte kan kolla men vi försöker göra det bästa av helgen utan husbil.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Jag satte fingrarna på pumpen där kablarna och plaststycket sitter men jag kan inte uttala mig om jag kände klicket men det lät definitivt från den regionen.

/Peter
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Har du kraschsensor/bränsleavstängning vid olycka på bilen. På senare modeller sitter den nedanför höger A-stolpe. Den kanske behöver återställas om någon sparkat till den, vilket kan hända.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Vad jag förstår så har du den första modellen med Högtrycks spridare, alltså HDI system, fast Fiat kallar den något annat. Om det är så, så har du också en förpump till bränslet som sitter i tanken. Om den inte är med, så startar inte bilen hur man än gör. Men den pumpen är mycket driftsäker och går sällan sönder. Däremot kan det elektriska krångla. När du vrider nyckeln till att strömmen är på, så skall det höras ett litet vinande ljud från tanken. Den går ungefär 5 sekunder och stannar sedan.
Detta om du har en högtryckspump. Men eftersom du bytt Piston så låter det som du har den sista modellen med vanliga spridare. Gjorde du något speciellt innan du stannade? När och vad skruvade du senast?
 
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Vad jag förstår så har du den första modellen med Högtrycks spridare, alltså HDI system, fast Fiat kallar den något annat. Om det är så, så har du också en förpump till bränslet som sitter i tanken. Om den inte är med, så startar inte bilen hur man än gör. Men den pumpen är mycket driftsäker och går sällan sönder. Däremot kan det elektriska krångla. När du vrider nyckeln till att strömmen är på, så skall det höras ett litet vinande ljud från tanken. Den går ungefär 5 sekunder och stannar sedan.
Detta om du har en högtryckspump. Men eftersom du bytt Piston så låter det som du har den sista modellen med vanliga spridare. Gjorde du något speciellt innan du stannade? När och vad skruvade du senast?

Tänkte som du att det var någon slags förpump som lagt av men jag öppnade upp locket på tanken som bränsleslangarna går ner. Där fanns bara nivåmätaren.
Vi körde bara lugnt och stilla in på en parkering. Har rullat 150mil sen installation av "piston"

WizardFår kolla upp det där med krocksensorn! Tack för tipset!

Peter Rydh Jag får kolla närmare på det. Tack för kollen
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Om det kommer diesel ur spridare under startförsöket, så är bränsleflödet på, annars skulle det inte komma en droppe.
Alltså en diesel som får bränsle men inte startar. Då tänker man på kompressionen. Har du så låg kompression att den därför inte startar så borde det höras att den snurrar alldeles för lätt. Men å andra sidan, du säger att den nästan startar med fullgas försök, så då är vi där igen med kompression. En diesel är ju sådan att om den går, trots dålig kompression, så stannar den inte för det. Men den kan vara ett helsicke att få i gång igen. När den sedan går, kan man åka ledigt typ 65 mil.
Du skulle behöva en frisk batteri och en hjälpreda vid startförsöket. Jag skulle inte vara så rädd att använda startgas i små mängder, men innan dess skulle jag försäkra mig att det är hundra att bränslet verkligen kommer fram.
Om bilen nu är inne i verkstan, (varför lät du dem låsa in den? Det hade varit bättre att den står utanför och ni kunde övernattat i den..) så kommer de ju på måndag och ger den "strålbehandling" och förmodligen felsöker den. Du blir av med några tusingar och får ett rövarpris på något tilltänkt fel. Se upp med dem. Kan du inte ringa säljaren och fråga vad han tror om det hela?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Krocksensorn i den bilen sitter nog i framkanten av torpeden, i närheten av batteriet.
(själva gummihättan som sitter som ett skydd mot föroreningar brukar inte ha speciell lång livslängd)
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Min 2,5 Tdi stannade för ett par år sedan p.g.a att kamremmen hoppat 2 kugg.
Och den omtalade Krasch brytaren sitter i motorrummet vid batteriets bakkant.
Men om diesel kommer ur spridarna, bör den senare kunna uteslutas.
Varför min kamrem "hoppade" länk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t37386/
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Kamremmen är en bra teori, men han beskriver att de körde lugnt och stilla och stängde av motorn. Han har dessutom kännt på remmen som verkar ok. Det krävs en hel del, förrutom en lös rem, för att den skall kugga över.
Jag är faktiskt mer inne på bränslet. Är det vatten eller Diesel? Han kan ha tankat och fått en bottenslurk från en illa skött mack. Kompressionen minskar inte heller bara så där från den ena dagen till den andra. Jag tror att vi saknar några parametrar för kunna göra en advekat diagnos..
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Vatten i bränslet går kanske att kolla, om filtret liksom på min bil, har en avtappningsskruv i botten. Kamremmar "hoppar" nog ofta vid start.
 

Bilagor

  • Fiat Kamrem 2,5tdi.jpg
    Fiat Kamrem 2,5tdi.jpg
    181,8 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Kamremmen kan hoppa om man har en framåtväxel i och bilen rullar bakåt när motorn är avstängd och vice versa.
 
Toppen