• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Javisst, men det är ju en speciell händelse. Svårigheten med den här typen av problemlösning är att den drabbade kan inte beskriva alla moment korrekt, då han tror att vissa detaljer är oväsentliga....
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Om man stannar motor med fullt rattutslag så seropumpen jobbar har äldre Fiat o Iveco tendens att kugga över.
Startar den inte på start gas så har du till 99% felet där.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Javisst, men det är ju en speciell händelse. Svårigheten med den här typen av problemlösning är att den drabbade kan inte beskriva alla moment korrekt, då han tror att vissa detaljer är oväsentliga....

Jasså? Ja jag känner inte frågeställaren. Men tycker,att har man erfarenheter av liknande problem, så kan man kan dela med sig av dom.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Om man stannar motor med fullt rattutslag så seropumpen jobbar har äldre Fiat o Iveco tendens att kugga över.
Startar den inte på start gas så har du till 99% felet där.

Drivs servon av kamremmen på äldre Fiat? Har jag inte stött på.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Jasså? Ja jag känner inte frågeställaren. Men tycker,att har man erfarenheter av liknande problem, så kan man kan dela med sig av dom.

Är det någon som påstått något annat? Alla tips och råd kan vara nyttiga.
Det är tom. så att när man själv skruvar och letar vad är det för fel när maskinen inte startar, så hamnar lätt i tankeloopar där man konstaterar att allt är perfekt, men ändå startar inte motorjäveln. Då har man tagit något för givet och inte kollat noga...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Är det någon som påstått något annat? Alla tips och råd kan vara nyttiga.
Det är tom. så att när man själv skruvar och letar vad är det för fel när maskinen inte startar, så hamnar lätt i tankeloopar där man konstaterar att allt är perfekt, men ändå startar inte motorjäveln. Då har man tagit något för givet och inte kollat noga...

Då brukar det bli dags för en kopp kaffe så att hjärnan hittar en ny loop runt problemet ...
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Kan nog inte bidraga med så mycket mer än erfarenhet om vad som hände mig med Fiat 1998 2,5TDI
Batteriet kortslöts och bärjare hämtade till verkstad.
De fick inte igång bilen. Fick skaffa fram den bruna nyckeln, hos han som inporterat bilen, eftersom bilen tappat minnet.
Gick ändå inte att starta. Hade ingen instruktionsbok pga inport, men fick låna av grannen.
Hittade då kraschsensorn ovanför bilbatteriet och nollställde den, sedan Ok.
Berättade för en kompis om hur viktigt det är att ha med den bruna nyckeln, även om det står i instruktion att den ska förvaras på en säker plats.
Ett tag senare ringde han mig o fråga vad jag sagt. Då hade sonen åkt till Ullared och husbilen startade ej på morgonen. Kompisen fick åka till Ullared med nyckeln och bilen startade på direkten.
Bengt
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Precis Wizard! Har du läst min länk? :)

Nä, den missade jag.
Jag talar av egen erfarenhet. Det hände i slutet av 80-talet på flera Volvo när den 5-cylindria motorn kom. B la därför införde de en hydraulisk remsträckare som inte kunde komprimeras om man drog motorn baklänges.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

hej ! vi har en likadan motor som den i vår 01 och det hände oss 200 mil hemifrån för ett par år sen ! inget av alla de experttips du fått belyser det problemet ! men det är så enkelt så det är löjligt om det är samma ? du har förmodligen ett värmeelement så att inte oljan skall frysa på vintern till vevhusvent ? titta på slangen o följ den så har du en elektrisk kontakt som går in den ! har du det så dra ut den så startar bilen om det är samma fel vi hade ! den behövs bara om du kör på vintern ! lycka till !
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Drivs servon av kamremmen på äldre Fiat? Har jag inte stött på.

Nej naturligtvis inte .Varför den hoppar över vet jag inte bara att den kan göra det .
Skulle tro att det beror på slapp ren i kombination med rycket som blir när motorn stoppas och pumpen jobbar.
Jag menar inte att detta har hänt men att remmen har kuggat över för vad jag har förstått starar den inte på startgas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Krocksensorn i den bilen sitter nog i framkanten av torpeden, i närheten av batteriet.
(själva gummihättan som sitter som ett skydd mot föroreningar brukar inte ha speciell lång livslängd)

Jo jag lossade den när jag kollade säkringar runt batteriet tog kort på den för att kolla var det var för något (såg idag att det var krocksensorn) tryckte på "knappen/gummihättan" utan resultat.

Alla tips är välkomna, ibland snöar man i en tankebana som är svår att ta sig ur!

När man har två små barn och ett uppgiven fru så är det svårt att fokusera och kolla allt. Nu i efterhand skulle man stannat kvar kollat på lite fler grejor. Varför drog jag inte ur det kontaktstycket, varför kollade jag inte ditten och datten.
Får hoppas att verkstaden gör sitt imorgon och det löser sig.

Har för övrigt haft en helt underbar helg i Enköping med sol, bad och gott sällskap!
Om den inte startar senast tisdag har vi ivf OKQ8 backup husbil som står för en bit av hyrbilen hem.
 
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Verkstaden säger att det är startspärren.

Har fixat hyrbil och kört ner till husbilen.
Åker ner för att ta veck spärren.
Sätter mig i och provstartar, är nästan så den hostar igång.
Kan väl ändå inte vara imobillisern som är paj om den får bränsle?

Har varit på blå butiken och köpt lite mer verktyg för att själv kolla så att kamremmen inte kuggat innan jag plockar bort stöldskyddet.

Känns som att den inte borde få någon soppa alls om den var trasig?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Hoppas att du eller verkstaden löser problemet och att du kommer hem med din egen bil.
Verkligen kul att höra vad det egentligen var för fel. Hoppas du rapporterar senare.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Är det startspärren så får motorn inget bränsle alls, det låter fortfarande som kamremmen kuggat två hack.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Råkade ut för en liknande situation på min förra 2,8TDI -00 då bilen helt plötsligt inte startade längre, fick diesel och allt så mycket huvudbry, till slut fann vi en trasig säkring i handsfacket på höger sida som gick så fort vi satt i en ny, visa sig att + kabeln på en nyss monterade stereo veckan innan hamnat i kläm och nu gått hål på höljet som kortslöts hela tiden, denna satt då på samma säkring som något som hade med starten att gör, hitta inte felet förrän vi la metall mellan säkringsblecken så det börja ryka från stereon, stereon brann med men sen starta bilen i varje fall..
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Verkstaden säger att det är startspärren.

Har fixat hyrbil och kört ner till husbilen.
Åker ner för att ta veck spärren.
Sätter mig i och provstartar, är nästan så den hostar igång.
Kan väl ändå inte vara imobillisern som är paj om den får bränsle?

Har varit på blå butiken och köpt lite mer verktyg för att själv kolla så att kamremmen inte kuggat innan jag plockar bort stöldskyddet.

Känns som att den inte borde få någon soppa alls om den var trasig?

Åter tar jag upp den extra nyckel som var brun, som lösgjorde startspärren på min tidigare ägd husbil årsmodell1998 2,5 Tdi. Finns det nyckeln med på årsmodell 2000 så använd den för att utesluta det, eftersom du börjar tvivla!
Bengt
Numera finns ju ingen masternyckel vilket är skönt.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Håller med! Min bil gick på startgas, men dåligt och rykte vit rök, när min rem hade hoppat 2 kugg. Inget att rekommendera dock. Kunde ju ha hoppat vidare. :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Det är ju "relativt" lätt att kolla kamremmen. Åtminstone för en händig kille som du utan att ha femtummar i samma hand...

Bort med remkåpan, och ställ den understa remhjulen i läge, kolla de översta märken som driver ventilerna och sedan pumpen. Jag vet faktiskt inte hur det ser ut i just den modellen som du har, men det kan någon annan skriva om eller länka till. Om verkstan gör det, blir du bara fattigare.... Läs också tipsen KarinoBengt skrev om här ovan, de har ju varit i samma sitts....

Det här med frugan och kiddsen i en husbil som vägrar att göra det som maestron säger, är bra för förhållandet. Känns kanske inte så just nu, men jag tror att ni skrattar åt det här om femår, typ. Min fru har fått ovanligt vass tunga och bättre ordförråd efter alla äventyr med mig genom europa och alltid i gamla husbilar....
 
F

F.d. 28847

Guest
Sv: Husbilen startar inte, 65mil hemifrån...

Var inte imobillisern, borttagen...

Vi står kvar utanför verkstaden, så imorgon är det dom som lånar ut verktyg, när dom inte kan ställa rätt diagnos

Imorgon kollar jag upp kamremmen själv!

Återkommer med resultat.

Om någon behöver ta bort imobilissern, kan hjälpa till med tips...
 
Toppen