• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vattnet rinner ut

F

F.d. 19584

Guest
Första gången efter vintern som vi använder husbilen, en hymer -99, har aldrig haft vattenproblem. När vi slår på en kran är trycket lågt och det rinner mycket vatten ut ur ett litet hål under bilen. Tänkte att det var frostventilen som löst, men hittar den inte. Har letat vid varmvattenberedaren, under sofforna och bredvid toakassetten. Hittar bara en vit propp på röd slang och en gul brytare på grå slang. Har ställt dessa i alla möjliga lägen utan effekt.

Hjälp?
 
F

F.d. 19584

Guest
Sv: vattnet rinner ut

Över hundra visningar men inget svar, är vi lika kloka allihop?
Kan bifoga en bild på de kranar jag hittat, under köksvasken:

2016-07-23%2009.06.28_zpsnlz9r5wr.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: vattnet rinner ut

En bild säger mer än 1000 ord :)

Båda kranarna ser ut som vanliga dräneringsventiler.

Den vita med skruvkran sitter på varmvattensystemet.
Öppnar du den moturs så töms varmvattenberedare m.m.

Kan du dra den vita medurs till stopp, om inte tryck den nedåt samtidigt som du vrider den medurs, den kan vara urskuvad "för långt"

Vippkranen kan vara hela vattentanken, eller delar av kallvattensystemet, och är stängd på bilden.

Kolla frostvakten till varmvattenberedaren (pannan)
(anske ser den ut som min, lyft isåfall den röda knappen tills ett klick hörs och den fastnar i stängt läge.
 

Bilagor

  • 2015-04-28 18.46.50.jpg
    2015-04-28 18.46.50.jpg
    2,1 MB · Visningar: 39
Senast ändrad:
F

F.d. 19584

Guest
Sv: vattnet rinner ut

En bild säger mer än 1000 ord :)

Kan du dra den vita medurs till stopp, om inte tryck den nedåt samtidigt som du vrider den medurs, den kan vara urskuvad "för långt"

Du är dagens hjälte! Tack!

Jag har inte uppfattat den vita kranen som gängad, mer som en "propp". Nu gjorde jag som du sa och tryckte den (kraftigt) neråt medan jag skruvade och då tog det. Nu tror jag att det är tätt, tyvärr tog vattnet i tanken slut medan jag provade. Om det inte är tätt när jag fyllt på och testar igen så återkommer jag. :)
 
F

F.d. 19584

Guest
Sv: vattnet rinner ut

Ungefär vad finns ovanför där det rinner ut?

Det är precis under köket, längst bak. Och där det rann ut ur såg ut som ett hål som det skulle rinna ur, ut ur plåten på bilens undersida.

Som du ser ovan hoppas jag dock att det hela löst sig. Tack ändå för att du skrev i tråden!
 
Toppen