• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördelar med Kroatien

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Här följer några fördelar med Kroatien, främst längs kusten efter 8 års husbilsåkande.

Vattnet är Europas renaste.
Temperaturerna i luft och vatten, dag som natt är helt underbara.
Husbilsplatser finns väldigt tätt, i snitt var 5 km.
Vi har aldrig behövt planera våra resor.
Befolkningen är mycket vänliga och hälpsamma.
Var man än kommer så finns det alltid svenskar, på badplatsparkeringar, ställplatser och campingplatser.
Peppar, peppar avsevärt mindre brottslighet än i Sverige. Här kan man sova med bodelsdörren öppen.
Lugnt och skönt överallt.
Väldigt billigt på de platser vi har hamnat på.

Om det nu mot förmodan finns någon som vill skriva om nackdelar, vänligen starta en egen tråd om det.

:) :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Fördelar med Kroatien

Här följer några fördelar med Kroatien, främst längs kusten efter 8 års husbilsåkande.

Vattnet är Europas renaste.
Temperaturerna i luft och vatten, dag som natt är helt underbara.
Husbilsplatser finns väldigt tätt, i snitt var 5 km.
Vi har aldrig behövt planera våra resor.
Befolkningen är mycket vänliga och hälpsamma.
Var man än kommer så finns det alltid svenskar, på badplatsparkeringar, ställplatser och campingplatser.
Peppar, peppar avsevärt mindre brottslighet än i Sverige. Här kan man sova med bodelsdörren öppen.
Lugnt och skönt överallt.
Väldigt billigt på de platser vi har hamnat på.

Om det nu mot förmodan finns någon som vill skriva om nackdelar, vänligen starta en egen tråd om det.

:) :)

Låter härligt! Som änka har jag nu skaffat en ny plåtis. Tänker vara ledig hela september för att utforska Kroatien. Tar gärna emot tips på de bästa platserna, gärna i närheten av någon trevligt samhälle och inte för långt söderut. Tänker nöja mig med de nordliga delarna denna första gång.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar med Kroatien

"Husbilsplatser finns väldigt tätt, i snitt var 5 km."

Hej

Kan,efter 14 resor hit, bara hålla med, men undrar om du kan utveckla vad du menar med husbilsplatser.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Fördelar med Kroatien

Låter härligt! Som änka har jag nu skaffat en ny plåtis. Tänker vara ledig hela september för att utforska Kroatien. Tar gärna emot tips på de bästa platserna, gärna i närheten av någon trevligt samhälle och inte för långt söderut. Tänker nöja mig med de nordliga delarna denna första gång.
Lägger min röst på att du utforskar Rovinj som är en otroligt mysig stad med alla dess gränder och vackra solnedgång. Camping / ar finns på gång- och cykelavstånd.
Trevlig resa!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar med Kroatien

September är bäst. Varmt i vattnet o marken. Solen varm. Turisterna hemma!!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar med Kroatien

Låter härligt! Som änka har jag nu skaffat en ny plåtis. Tänker vara ledig hela september för att utforska Kroatien. Tar gärna emot tips på de bästa platserna, gärna i närheten av någon trevligt samhälle och inte för långt söderut. Tänker nöja mig med de nordliga delarna denna första gång.

Bra blogg för resa i Kroatien, följer efter deras rekommendationer på platser.
Deras utmärkta campingplatser via Googel maps är superbra.
varahusbilsresor.se
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar med Kroatien

Här följer några fördelar med Kroatien, främst längs kusten efter 8 års husbilsåkande.

Vattnet är Europas renaste.
Temperaturerna i luft och vatten, dag som natt är helt underbara.
Husbilsplatser finns väldigt tätt, i snitt var 5 km.
Vi har aldrig behövt planera våra resor.
Befolkningen är mycket vänliga och hälpsamma.
Var man än kommer så finns det alltid svenskar, på badplatsparkeringar, ställplatser och campingplatser.
Peppar, peppar avsevärt mindre brottslighet än i Sverige. Här kan man sova med bodelsdörren öppen.
Lugnt och skönt överallt.
Väldigt billigt på de platser vi har hamnat på.

Om det nu mot förmodan finns någon som vill skriva om nackdelar, vänligen starta en egen tråd om det.

:) :)

Få svenskar men annars stämmer det....
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fördelar med Kroatien

"Husbilsplatser finns väldigt tätt, i snitt var 5 km."

Hej

Kan,efter 14 resor hit, bara hålla med, men undrar om du kan utveckla vad du menar med husbilsplatser.

Hejs
Claes 105

Vi använder oss av allt; baksidan av motell, badplatsparkering, hotellens parkeringar, restauranger, ställplatser,hamnar, campingar. Vi har varit mer än välkomna på alla platser.

I Makarskas norra infart finns det först en badplatsparkering 75 kn per dag gratis natt. Sen kommer det en ställplats och till sist en campingplats, 20 e per dygn. Alla tre ligger "vägg i vägg". En natt fricmpade vi hos en helt vanlig familj.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar med Kroatien

Kanske en tråd om fördelar och nackdelar?

Billiga kläder och skor.
Räkorna i affären är jättemycket större, till halva priset jämfört med hemma.
Billigt att äta på restaurang.

Nackdelarna skriver jag inte ut då....
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fördelar med Kroatien

Låter härligt! Som änka har jag nu skaffat en ny plåtis. Tänker vara ledig hela september för att utforska Kroatien. Tar gärna emot tips på de bästa platserna, gärna i närheten av någon trevligt samhälle och inte för långt söderut. Tänker nöja mig med de nordliga delarna denna första gång.

Om du tänkt norra delarna typ Istrien, så kan vi rekomendera Orcera camping i Vrsar.
Där är avståndet till ett livfullt centrum av staden gångbart, över en höjd söderut. Kanske 1-2 km om man mäter noga. Vi är förälskade i stället och har varit där 2 ggr. Vifi fanns vi receptionen under en parasoll ( 2013 ).
Bengt
 
Toppen