• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Euro 6

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu kommer Fiat med Euro6 motorer 2.3L 130,150,180hk.
Finns det anledning att vänta och köpa en Euro6 skattemässigt tex.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Fiat Euro 6

Den blåa miljödekalen som nyligen beslutats om är en anledning att välja euro 6:

2016_Blaue_Plakette_Guilloche_N-OX_2016_1000px.png


Home*- Blaue Plakette
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Euro 6

Om man bortser från de tyska "umweldtzonen" så medför det även att man skall tillföra Adblue i bränslet. Adblue är en vätska innehållandes Urea som förvaras i en separat tank. Beträffande motorn tekniska konstruktion så minskar ex. 180 hk från 3 liters slagvolym till 2,3 liter samt att kamkedjan försvinner, något som jag anser vara en klar nackdel.
Det lär säkerligen dröja innan bilar med umweldzon 4 blir förhindrade att köra på flertalet platser i Tyskland dessutom.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Euro 6

Tack,detta innebär begränsningar i ytterst få centrala delar av städer i Tyskland,jag klarar mig på den gröna plaketten på dom flesta ställen.
Kommer Euro6 innebära sänkt skatt i Sverige?
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Euro 6

Jag antar att de nya motorerna släpper ut mindre föroreningar vilket i sin tur borde leda till lägre skatt. Tänker man ekonomiskt på det så blir det antagligen dyrare service med Adblue och kamrem.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Euro 6

Det framgår inte helt klart av Fiats information , men motorerna verkar klara miljökraven utan Adblue.
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Euro 6

Möjligt att jag missuppfattat tyskan på http://www.blaue-plakette.de/ men såsom jag förstått skall dieselfordon ha Adblue för att få Euro 6 / umweldtzon 6 godkännande. Vilket en stor del av alla nya bensinmotorer uppfyller men inte dieselmotorer som inte är kompatibla med Adblue. En auktoriserad Fiat-verkstad/ÅF borde kunna svara på om de har Adblue eller inte, biltilverkarna verkar inte basunera ut att man måste tillsätta Adblue. Svårt att hitta info på olika märkes hemsidor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat Euro 6

Det finns inte något krav på AD-Blue, Fiat jobbar med ett annat system med avancerad avgasrecirkulation.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat Euro 6

Fiat har tagit fram två versioner av Eu6 2.3l ducato. En med adblue o en utan, den som gäller för personbilsregistrerade och Sverige är med adblue så som jag har fattat det. Man fyller på adblue var 1000/1500 mil, det finns på dom flesta mackar så det är inget att vara rädd för. Det är för att det är tuffare regler för personbilar gentemot lastbilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Euro 6

Husbilarna byggs på transportbilschassin så det blir nog versionen utan Adblue hoppas jag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Euro 6

Jag saxar in det jag hittat angående Fiat Euro6;

Fiat Ducato 2017 får en uppgraderad 2,3-litersmotor med lågtrycks EGR-teknik. Även fortsättningsvis kommer det att finnas en 180 hästkraftersmotor men den gamla 3,0-litersmotorn försvinner till förmån för en motorvariant med den mer komplicerade SCR-tekniken

Detta tyder på att endast 180hk har Adblue
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat Euro 6

Dom 150 HK Eu6 som är sålda av Svenska Fiat importören är med adblue, räkna med att det kommer att krävas det för personbils registrerade fordon.
 

Björkgren

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Gävle
HBK-Nr
8661
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Euro 6

Hur man löser det tekniska med att uppnå Euro 6 är intressant att följa.
Har själv en MB Euro 6 , det är med extratank och audbloue .
Det funkar alldeles utmärkt och man åker många mil mellan audbloue tankningarna (600 - 700 mil )
Och som jag ser det har jag bra betalt för detta extraarbete, bilen är vägskattebefriad fram till 2020-06-30
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Euro 6

Har pratat med återförsäljare idag och det blir Adblue på Euro 6.
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: Fiat Euro 6

Jag skulle aldrig köpa någon förstautgåva på någon motor,och speciellt inte från Fiat.har väldigt dålig erfarenhet av detta.Min fru är väldigt miljömedveten så när vi köpte ny bil 2010 valde vi till partikelfilter,som då var möjligt att välja för en kostnad 7000 (skulle kostat 14000) och detta var en mycket dålig affär.
Ingen skattelättnad för miljömedvetenheten,idiotisk konstruktion av Fiat oljebyte vart 700:de mil.Kunde inte leva med detta,böt bort en i övrigt bra bil från Adria.
 
Toppen