• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två startbatterier i husbilen?

F

F.d. 24565

Guest
Hej!

Har nyligen införskaffat mig en äldre husbil och har noterat att batterierna behöver bytas.

Det märkliga är att det sitter två stycken startbatterier om 70 AH? Dem ser inte parallelkopplade, men det är svårt att se.

Jag undrar nu om jag ska slänga in två nya startbatterier om 70 AH eller om jag vågar montera ett startbatteri och ett fritidsbatteri?

Bifogar bilder om någon blir klokare.

Tack på förhand!

20160720_193745.jpg
20160720_193827.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Två startbatterier i husbilen?

Hejsan och välkommen.
Det undre batteriet är det ju så tunna kablar till så det kan väl förhoppningsvis inte leverera ström till startmotorn.
Jag ser att det är en bensin Ducato, så det övre batteriets placering är då startbatteriet helt klart.
Man kan ju tyvärr inte veta hur det är kopplat eller ev. omkopplat, men om bilen får stå ett tag och du använder ström till bodelen, skiljer sig då spänningen på batterierna betyder det att de är separerade när bilen är avstängd.
Om du då startar bilen och spänningen åker upp (kanske över 14V) på båda efter ett tag, så blir de sammankopplade när generatorn laddar.

Då har du säkert ett till start och ett separat till bodelen.

Om de aldrig är skilda åt så borde du montera ett skiljerelä som kopplar itur dem när generatorn inte laddar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24565

Guest
Sv: Två startbatterier i husbilen?

Kopplade ur det övre på minus och det är mycket riktigt startbatteriet. Det andra går till kontrollpanelen och gav fortfarande ström när jag kopplade ur minus på startbatteriet. Då borde jag ju kunna smälla in ett riktigt fritidsbatteri med mer AH där under väl?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Två startbatterier i husbilen?

Batteriet på första bilden är ju startbatteriet, det andra verkar sitta på förarsidan bakom vänster strålkastare.

Startbatteri för motorn, andra batteriet för bodelen kan man välja själv.

Det jag inte begriper är varför bodelsbatteriet sitter i motorutrymmet, det brukar normalt sitta under passagerarstolen eller förarstolen eller fler under bägge på dessa modeller.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Två startbatterier i husbilen?

Hej igen, hmmm, även om du har ström i bodelen när du kopplar från enbart minus på startbatteriet så kan de nog ändå hänga samman.

Om du kopplar tillbaka minus på startbatteriet och i stället kopplar bort pluspolen på just startbatteriet i stället.
Det andra batteriet skall vara intakt och inkopplat.

När du gjort det så gå in i bilen och slå på tändningen (absolut inte till startmotorläge) utan bara till tändningsläge. Om instrumentpanelen då är svart och strömlös så betyder det att batterierna är separerade och då har du förhoppningsvis fortfarande ström enbart till bodelen från det andra batteriet, eller??

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Två startbatterier i husbilen?

Tillägg.

Man kan inte riktigt lita på gamla kopplingar som kanske har blivit omkopplade.
Det är bra att ta reda på om de är separerade när motorn inte går, för det betyder att du alltid har ström kvar för att starta bilen även om du nästan tömt bodelsbatteriet.
Naturligtvis skall du satsa på så kraftigt bobatteri som möjligt.

JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24565

Guest
Sv: Två startbatterier i husbilen?

Testade plus också med samma resultat. Mao är dem inte kopplade mer än till generatorn.

Har precis monterat två nya batterier och det fungerar fantastiskt bra!

Stort tack för hjälpen, nu blir det husbilsäventyr! :)
 
Toppen