• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat plåtis bodelsdörr

F

F.d. 55401

Guest
Hej,
Vi har en plåtis byggd på Fiat av årsmodell 2015. Vi har problem med vår skjutdörr. Vår skjutdörr går inte att låsa upp ibland. Vi tror vi har kommit fram till att det är när det är väldigt varmt som i södra europa. Vi har felanmält på garantin i augusti 2015 men inget fel hittades. Inga problem innan vi åkte på semestern men i Kroatien började det igen. Inte varje gång man låser upp men rätt ofta. Skjuter man sedan igen dörren när man öppnat innifrån så låser den direkt.
Är det någon mer som råkat ut för detta?

hälsningar
Mats&Lotta
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Inte presis låst sej,men den stängaren"soft lock" kan
ibland "jucka" dörren ut ock inn utan att stanna.

Då måste man öppna dörrn ock stänga den på nytt:confused:
Nogon som upplevt detta??
 
F

F.d. 55401

Guest
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Hej
Tror inte att det är gummilisten. När vi tar i handtaget och försöker öppna är det inget "motstånd" inget "klick" när vi försöker öppna. Det är som när man känner på dörren att man låst innan man lämnar bilen.
Mvh
Mats&Lotta
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Hopplöst när det är "hoppande" fel. Allt brukar funka när bileni är hos handlaren/på verkstan. Stå på er och låt dem byta låsdelarna innan garantin går ut. Kanske ta kontakt med annan Fiat verkstad som har större erfarenhet av plåtisar. Handlar verkstäderna har ju oftast inte jobbat med plåtisar. Förslag, en verkstad som har många budbilar som kunder.

Ser att ni har en Globecar också
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Jag har haft precis det motsatta problemet idag. Bilen larmade att bakdörr var öppen och då gick det inte heller att låsa bilen. En rätt hopplös situation....vem lämnar sin bil olåst? Körde hela vägen till den fantastiska Bilservice i Kylinge som lovade hjälpa mig. Hade turen att ett par som var där med sin plåtis för ett annat problem kände igen mitt problem...de hade haft precis samma. Det var bara några skruvar i bakkant på skjutdörren som behövde spännas bättre. När det var gjort funkade soft locken perfekt och jag kunde låsa bile...helgen är räddad! Tack Peter m fl!
 
F

F.d. 55401

Guest
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Hej,
När ni skriver att det är gummilisten menar ni då den som går runt hela dörren?
Det finns även en liten gummilist som sitta runt något som har med låset att göra ca 10*2 cm i bakkant på skjutdörren. Lite svår att komma åt.
Vilken list är det som ni smörjt?
Har varit och köpt försvarets hudsalva.....
Idag har skjutdörren stått i solen och går inte att öppna.

/Mats&Lotta
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Vi har samma problem,haft bilen hos B i Ö för åtgärd men problemet kvarstår.
Jag tror att det har med wiren (stavar man så?) att göra.gick tydligen inte att justera.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Vi har samma problem,haft bilen hos B i Ö för åtgärd men problemet kvarstår.
Jag tror att det har med wiren (stavar man så?) att göra.gick tydligen inte att justera.
Klart att det går att justera och hos BiÖ finns säkert någon som kan men det krävs att du hittar rätt person.
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Att det gick att justera en vajer förstod jag också,men att hitta rätt person för service av detta på BIÖ idag är inte det lättaste.man beställer tid via mail eller tel.sedan får man inte göra tillägg inte prata med personen som gör jobbet.BIÖ
är idag mer som en industri långt ifrån den verkstad som jag skulle önska.
Jag fick en massa fartränder efter all olja dom sprutat in på alla ställen där dom trodde att det skulle hjälpa.Men dörren är likt förbannad svåröppnad när det är varmt.Men jag ger mej inte,så på dom igen.
 
F

F.d. 55401

Guest
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Dörren går ju att öppna innifrån. Vi har provat att en av oss är kvar i bilen och att vi låser med nyckel. Då går det inte att låsa upp innifrån med låsknappen på dörren eller den som sitter i mittkonsollen. Det går att öppna dörren manuellt med handtaget innifrån. Låser vi bilen innifrån med låsknapparna och sedan öppnar med samma låsknapp går det ändå inte att öppna utifrån. Vi har två spår vi funderar över. Det ena är wiren som nämnts ovan det andra är att i bakkant på skjutdörrens insida sitter det som 3 små metallplattor som är ca 10*3 cm med en gummislist omkring. Det går inte att titta på det då det sitter svårt till. Kan det vara ett magnetlås?? som påverkas av värmen...
Vi tycker inte att vi hör att det låser upp när vi trycker på nyckeln.

Ha de
Mats&Lotta
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Hej,
Vi har en plåtis byggd på Fiat av årsmodell 2015. Vi har problem med vår skjutdörr. Vår skjutdörr går inte att låsa upp ibland. Vi tror vi har kommit fram till att det är när det är väldigt varmt som i södra europa. Vi har felanmält på garantin i augusti 2015 men inget fel hittades. Inga problem innan vi åkte på semestern men i Kroatien började det igen. Inte varje gång man låser upp men rätt ofta. Skjuter man sedan igen dörren när man öppnat innifrån så låser den direkt.
Är det någon mer som råkat ut för detta?

hälsningar
Mats&Lotta

Är problemet med skjutdörren löst? Det framgår inte av problembeskrivningen om ni har softlock eller inte på dörren. Det finns trådar i poesslforum.de i kategorin "Allgemeines" där detta problem diskuteras. Även i kastenwagenforum.de kan man hitta en del relevant info.

Daniel K
 
F

F.d. 55401

Guest
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Hej,
Nu har vi haft vår bil inne hos Bossing i Linköping. Det var en uppdatering av "programvara - elektronik" som behövdes. Det såg också att det var ett kännt fel.
Vi har soft lock på vår bil. Nu håller vi tummarna att detta hjälper.

/Mats&Lotta
 
F

F.d. 55318

Guest
Sv: Fiat plåtis bodelsdörr

Hej! Vad är soft loken, har en globecar 2012 och har också problem med skjutdörren dvs svår att öppna ibland. Mvh Jerker
 
Toppen