• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värdeminskning husbil.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Värdeminskning husbil.

Så bilar från 1987-1990 får man gratis? Har sett så många bilar av dom årsmodellerna på blocket för upp till 85000kr minst.

Du borde vara handlare, då skulle jag köpa billigt av dig och sen höja och sälja i min tur :D

priser på blocket är vad någon hoppas få inte vad de säljs för normalt. Be flesta bilar från den tiden är i bästa fall reparationsobjekt för den händige och kanske värda något tiotal tusen inte mer. Är man inte händig och har ett bra garage köper man en skrothög.
Normalt skall man nog skriva av bilen på runt 20 år.
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

För varje år som går så blir det ju i alla fall färre och färre som får köra bilar +3,5t utan att ta nytt kort.

Sant men låt oss säga att jag har kvar bilen i 10 år, då får fortfarande 49-åringar o uppåt köra utan extra kort. Ser inte det som den största risken till prisras, då är jag nog mer orolig över diverse politiska beslut under de 10 åren som kan göra det mindre attraktivt att köra husbil och därmed ge ett överskott av begagnade bilar på marknaden....
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Varför fundera på andrahandsvärde? Jag köpte en bil jag tyckte jag hade råd att köpa och njuter av de möjligheter den ger oss. Vad jag kan få för den när jag inte vill ha den längre känns inte viktigt; oavsett vad jag kan få så är det ett plus i kalkylen.

Om jag i det läget skall köpa en annan bil eller vara utan, det blir till att ta ställning till då.....http://www.husbilsklubben.se/forums/images/smilies/cool.gif
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Re: Sv: Värdeminskning husbil.

priser på blocket är vad någon hoppas få inte vad de säljs för normalt. Be flesta bilar från den tiden är i bästa fall reparationsobjekt för den händige och kanske värda något tiotal tusen inte mer. Är man inte händig och har ett bra garage köper man en skrothög.
Normalt skall man nog skriva av bilen på runt 20 år.

Då hade jag en jädrans tur när jag sålde min första bil en 89:a eller så var köparen jäkligt dum.
En Nordic med 70hk bensinare :D:rolleyes:
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Värdeminskning husbil.

Tänk vad vi husbils ägare är mästare på att i alla lägen försvara våra förmodligen sämsta affärer vi någonsin gjort :):):) friheten , oberoende, fantastiska upplevelser som inte går att mäta i pengar, man lever bara en gång, det är bara pengar , sista kostymen utan fickor mm mm :):):):):):) men kul är det :):):)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Värdeminskning husbil.

Tänk vad vi husbils ägare är mästare på att i alla lägen försvara våra förmodligen sämsta affärer vi någonsin gjort :):):) friheten , oberoende, fantastiska upplevelser som inte går att mäta i pengar, man lever bara en gång, det är bara pengar , sista kostymen utan fickor mm mm :):):):):):) men kul är det :):):)

Gäller nog på allt som köps och säljs.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Värdeminskning husbil.

Tänk vad vi husbils ägare är mästare på att i alla lägen försvara våra förmodligen sämsta affärer vi någonsin gjort :):):) friheten , oberoende, fantastiska upplevelser som inte går att mäta i pengar, man lever bara en gång, det är bara pengar , sista kostymen utan fickor mm mm :):):):):):) men kul är det :):):)

Så sant men på något djäkla vis gör vi till och med om misstagen flera gånger.
Det värsta är också att vi gör det frivilligt och synbarligen har kul och är nöjda med resultatet :D Det skall vara gött att leva:)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Värdeminskning husbil.

Är det inte så enkelt att det man anser sig ha råd med och tycker om det gör man. En del är nöjda med det de har och andra vill hela tiden ha det bättre. Har man råd så har man. Vi räknar med att den bil vi nu hade råd med den har vi så länge vi lever (69 år). Skulle vi få för oss att byta, den tid det bekymret. Känns jättekul att förbereda vårens och sommarens alla resor.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Värdeminskning husbil.

Skulle nog villa tillägga att det FINNS sämre affärer (om man letar).

Vanlig personbil sjunker (%) mer/år än en husbil även om de "bara" körs 1000mil/år. En dator tappar nästan hela sitt värde på 3-4år. osv.

Om man nu vill vara så kalkylerande och tråkig (tycker jag) att man köper husbil som en investering i pengar räknat GÅR det att göra bra affärer med lite tur och val av "rätt bil".

2011 importerade jag min första och än så länge enda husbil (snart dax igen då den précis blivit såld). En bil som då var 8år men bara hade rullat 2700mil. I helgen som gick såldes bilen med 7170mil på mätaren för i stort sett för samma pengar.

Visst har jag inte fått tillbaks importkostnaderna eller alla utlägg för funktioner man under åren uppdaterat bilen med (stödben, batter högtalare, inredning I garaget etc.) men det var ju kostnader för att anpassa den efter mitt/vårt behov. Sedan gjorde värdet på Svenska kronan vs. euron sitt till. Flax helt enkelt.

Och vi räknar INTE med att göra samma resultat efter 5 års användning av nästa bil som vi köper för att den passer oss och hur vi reser/semestrar.

Har lite för många nära vänner som trots relativt låga åldrar 50-54år, lagt näsan i vädret för att vänta eller INTE leva hör & nu (inom rimliga gränser). Vem vet vad som hander i morgon och tur är väl det.

Mvh!
// Niklas
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Värdeminskning husbil.

Min första husbil köptes ny i Tyskland och såldes 2 år och 2000 mil senare för 25000:- mer än jag gav inkl. importkostnader. Då (för två år sedan) var Euron fördelaktigare än nu men värdeminskningen är inte alltid hög...

Dessutom tycker jag husbilar absolut inte är värre än vanliga bilar. Min Volvo kostade nästan som en husbil, ca 400 tusen, för fem år sedan. Nu är den inte värd mycket.
 
Senast ändrad:
Toppen