• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning av plåtis

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Är det någon av er som vägt upp en plåtis efter första registreringen, alltså i efterhand? Vi har en Globecar på 3500 kg men måste väga upp för att åka lagligt! Hur gör man?
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning av plåtis

Den enda som kan skriva ett CoC intyg och höja totalvikten till 3850kg på en plåtis är Goldsmitt. Tror de förstärker bak mha luftbälgar. Kolla deras hemsida.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Uppvägning av plåtis

Den enda som kan skriva ett CoC intyg och höja totalvikten till 3850kg på en plåtis är Goldsmitt. Tror de förstärker bak mha luftbälgar. Kolla deras hemsida.

Jag hittar ingen hemsida och generalagenten är tydligen Hymer Örebro - vill inte ha kontakt med dom!
Andra trådar säger att det är FIAT men dom hänvisar till husbilsbyggaren.
Annan säger att Goldschmitt har inga intyg att skicka.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning av plåtis

Är dom inte bra som dom är? Tänker på vikten.

Jo men om du väljer större motor, automatlåda, markis mm ökar ju vikten på snabbt. Även med 3500 kg kan det bli precis man klarar det om man är två vuxna. Några kilo till hade ja känts skönt att ha som säkerhet och om man kanske ibland vill åka fler än två.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning av plåtis

Jag hittar ingen hemsida och generalagenten är tydligen Hymer Örebro - vill inte ha kontakt med dom!
Andra trådar säger att det är FIAT men dom hänvisar till husbilsbyggaren.
Annan säger att Goldschmitt har inga intyg att skicka.

Du måste köpa en Goldschmitt luftfjädring, det är då man får intyg för uppvägning. :)
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Uppvägning av plåtis

Du måste köpa en Goldschmitt luftfjädring, det är då man får intyg för uppvägning. :)

Vem får intyg av vem? Var görs detta i så fall? Importören säger att den går inte att väga upp över 3500 kg? Verkar vara en riktig soppa med vikter hit och dit!
 
Toppen