• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SecuMotion gasoltryck regulator

12275

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
12275
Medlemskap
2024
Hej, har en SecuMotion regulator som stänger av gasoltillförseln när jag startar min Truma Combi värmare. Någon som haft ett liknande problem och vet vad man kan göra?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: SecuMotion gasoltryck regulator

Det kan vara så att den börjar bli lite gammal och för liten. Jag hade samma problem för ett par år sedan och bytte då till en med lite större kapacitet. Teoretiskt skulle den gamla vara tillräcklig men i praktiken var det inte så efter ett antal års drift.

Det är nästan så jag misstänker att Truma märkt de första årgångarna av SecuMotion lite optimistiskt beträffande hur mycket förbrukning den skall klara. Jag tror inte ens det tillverkas några med den lägre kapaciteten som vår gamla var märkt med.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: SecuMotion gasoltryck regulator

Ja vi hade:mad:
Det visade sig att den var full av "skit", gammal gasol hade skitat ner den trots att vi hade bytt den och satt dit filter. Men det var tydligen skit (olja) kvar som täppte till vår secumotion. Blev till att byta och nu med gasfiltren fungerar det hur bra som helst. Det märktes först på att Truman vägrade gasol och sedan även spisen.
 

12275

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
12275
Medlemskap
2024
Sv: SecuMotion gasoltryck regulator

Tack för ert svar. Om jag förstått rätt så ska ju regulatorn stäng av gastillförseln om trycker sjunker under 27 mbar vilket skall motsvara ett onormalt stort flöde som därmed anses som en läcka. Ska jag tolka ditt svar som att Truman slukar för mycket vid start och orsakar ett tryckfall under 27 mbar.

Hur som helst, var kan jag köpa/beställa en ny och bättre regulator.
 

12275

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
12275
Medlemskap
2024
Sv: SecuMotion gasoltryck regulator

Nu har jag efter lite letande fått tag i rätt SecuMotion regulator och efter byte så nu funkar allt som det ska igen. Till en början var det bara värmaren som orsakade att regulatorn stängde men senare gick det inte att över huvud taget få fram någon gasol till kyl eller spis.

Märkligt att det inte finns något unikt partnummer på regulatorn. Fick söka via MMS och genom att besöka verkstäder för att hitta rätt komponent. Jag har tidigare jobbat med flygplan och där måste man bara kunna identifiera komponenter genom att det finns en skylt som anger partnummer.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: SecuMotion gasoltryck regulator

Problemet du beskriver är inte helt ovanligt och beror troligen på smuts/olja i regulatorn,passa på att montera ett gasfilter innan regulatorn det kostar ca500 kr.
 
Toppen