• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra stolar till sprinter 316

F

F.d. 18976

Guest
Hej!

Helt ny i forumet och nybörjare när det gäller husbil.

Vi har en sprinter 316 ngt. Tomt skåp bak, förarsäte och en bänk till två personer fram, bakom det är skiljeväggen. Innan vi börjar att bygga om med större insatser så behöver vi någorlunda akut utöka passagerarantalet.

Hur gör man? Vi behöver minst ett, gärna två (eller fler) säten med trepunktsbälte. Får man flytta eller ta bort väggen? Och hur får man tag på stolar? Ska man kontakta bilprovningen innan?

Förlåt dumma nybörjar-frågor men jag hittade inget vettigt när jag googlade...

Hälsningar, Rebecca
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Extra stolar till sprinter 316

Hej, detta gjorde jag för några år sedan och det var faktiskt lite bökigt att ordna till det. Men du är redan inne på ett bra spår genom att fråga på bilprovningen hur det vill ha det, jag gjorde så när jag monterade in baksäten i min sprinter och jag gick hela vägen och ordnade fram krocktestintyg på de grejer jag skaffat fram, det var inte så krångligt och jag upplevde att de som satt på intygen var mycket hjälpsamma.
Jag minns inte reglerna i detalj men bilar tagna i bruk före 1 januari 2004 hade lite enklare regler att förhålla sig till om kan tänka sig att ha sin husbil lastbilsregistrerad, jag valde att registrera min som PB2 och då var kraven på krocktestade bälten det viktiga som jag minns det och eftersom mina bälten sitter stolarna så behövdes krocktestintyg på hela konstruktionen. Inga problem för mig eftersom jag valde ett system med grejer som ofta används i färdtjänstbilar och därför var det inget större bekymmer att ordna fram intygen. Kanske inte de trevligaste stolarna men jag ville i första hand ha det godkänt och lagligt.

mvh jocke
 
F

F.d. 18976

Guest
Sv: Extra stolar till sprinter 316

Hej!
Tack för svar!
Eftersom mina barn kommer att åka på de stolarna så har jag inget emot att de är krocktestade :)
Men jag har inte hittat en källa till bänkar som kan fällas ut till en säng till exempel. Inte hittat någon återförsäljare alls via google till husbils-inredning.

Just nu kollar jag efter begagnade baksäten från Sprinter, men inte hittat något passande än.

Just nu är bilen registrerad som lätt last bil. Det är nog för många krav för husbilsregistreiringen just nu för oss också. Är det för/nackdelar att ha den som last bil respektive husbil? När det gäller skatt och försäkring?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Extra stolar till sprinter 316

Du kan ju alltid kolla hos Reimo i tyskland om det finns något som passar: https://www.reimo.com/se/G-bygga_husbil/GF-baeddbart_saete_saetesystem/
Kostar nog en slant kan jag tänka mig men får man godkänt baksäte och sängar i en smäll så kan det vara värt det.

Som lätt lastbil utan att registreringsbesikta den så blir det nog kanske inte helt enligt regelboken, när jag registreringsbesiktade min som som "husbil" för 3-4 år sedan fick jag välja om jag ville registrera den som lätt lastbil med campinginredning eller som personbil klass två med campingiredning.
Min är från -04 och då är skatten viktbaserad och förblev oförändrad, när det gäller försäkring så vet jag inte.

mvh jocke
 
F

F.d. 18976

Guest
Sv: Extra stolar till sprinter 316

Om jag har förstått rätt så måste något slags kök finnas för att kunna regga som husbil. Bord är inget problem, antar att det är okej med något uppfällbart bara.

Jag funderar på hur vi enklast kan bygga ett litet kök. Ett litet skåp med ett trangia-kök kanske går igenom?

Jag kollade på Reimo, de är tyvärr ganska dyra för en någorlunda sliten bil.

Men om kravet finns på 1,70 m lastutrymme för lätt lastbil så kommer det inte fungera om vi vill sova i bilen, vi är längre än 1,50m :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Extra stolar till sprinter 316

När det gäller "köket" så räckte det för mig om det fanns matlagningsmöjligheter. Eftersom jag i det läget inte riktigt var klar med bilen frågade jag vad matlagningsmöjligheter innebar och fick svaret att en 220 volts elplatta räcker, det gjorde det också när registreringsbesiktningen genomfördes. Jag la den i en låda bredvid min hopfällbara diskho som stod för "tvättmöjligheter" Att jag inte hade något för att försörja elplattan med var inte relevant.
Så här efteråt så känns det ganska pinsamt hur jag gjorde men jag frågade hur de ville ha det och levererade precis det och inget mer, det är också därför jag rekommenderar dig att fråga den person på bilprovningen som ska registrera den åt dig i slutändan.

mvh jocke
 
F

F.d. 18976

Guest
Sv: Extra stolar till sprinter 316

Nu har jag varit i kontakt med bilprovnigen, en Mercedes-verkstad och en verkstad för bilinredning.
Svaret blev att bilprovningen vill ha ett intyg från mercedes, och de godkänner inget annat än “eftermarknadsstolar” (heter det så?), inte ens original mercedes-säten. Detta eftersom vår bil inte är avsett för persontransport…

Så nu försöker jag att hitta sådana stolar, typ från gamla färdtjänstbilar.
Sedan blir det kanske något hembyggd i denna stil till att börja med:
Q U Q U Q Campingbox: Das 1-Minuten-Mini-Wohnmobil
 
Toppen