• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi verkligen representativa?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ingen tvekan om att, vi som åtminstone syns och hörs mest, här på forumet är förespråkare för den enkla, billiga ställplatsen. Argumentet är ofta, "vi har allt med oss i bilen".

Men så läser jag t.ex. om Örnsköldsviks nya fina centrala ställplats, som blivit en succé och där efterfrågan vida överstiger de plaster man ställt iordning.

Besöksrekord på inre hamnens camping i Örnsköldsvik: "Aldrig haft så många husbilar"

Man tvingas improvisera och tyvärr har man inte kunnat erbjuda alla husbilarna el! El, behöver väl inte en husbil när vi skriver år 2016, eller...?

Priset då? 250 kr/natten!

Märkligt, men kan nämna att här i Gävle. på Södra Skeppsbrn är det gratis att stå och vissa platser har t.o.m. gratis el, men vi kommer inte i närheten av besökstalen som Ö-viks ställplats/minicamping visar upp.

Vidare så slår de svenska campingplatserna rekord, vilket år i rad kommer jag inte ihåg..... och det är husbilen som boendeform som representerar den största ökningen.

Rekord i sikte för landets campingar | Besöksliv

//Tommy
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Hörde på radio idag att det registrerats rekordmånga husbilar i år, 30% fler än samma tid i fjol! Kan vara en del av ökningen. Många har kanske haft husvagn förut och är vana vid campingservice. Vi har seglat och värderar friheten i naturen högre. Bara en tanke.
Birgitta
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag är övertygad om att det som hörs här från klubben/forumet inte är representativt för vad majoriteten husbilsägare där ute vill och tycker.
Vi är hyffsat organiserade och relativt bra på att framföra våra åsikter och önskemål men ibland tar vi nog på oss en lite för stor kostym när vi indirekt påstår att vi representerar en majoritet eller ”hela husbilssverige”.
Detta är förmodligen något som camping och ställplatsägare också märker när allt det vi påstår oss inte vilja ha ändå säljer som smör.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Eller så är besöksantalet på nya dyra camping/ställplatser sk. avancerat marknadsföring som går ut på att "först till kvarn"... Är alltså så populärt att man har tur om man får plats oavsett pris.

En del personer kan inte motstå sådant utan hugger direkt på studsen. Sedan tror jag att semesteråkarna är mer spendersamma än vi luttrade som har all världens tid på oss och använder bilen nästan året om. Barnfamiljer är rena penga ströslare och inte vet jag var de får sina pengar, men det är snurr på dem. Förr i tiden när man skulle till kontinenten när semestern började så såg man tvångsmönster på färjornas restauranger. Alla rusade dit och tog en räkmacka fast den var hur dyr och liten som helst, de lär göra likandant än idag.....
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Det är säkert så Tommy att de relativt få som regelbundet skriver i forumet inte är representativa för alla husbilsturister. Trots att det skrivs om önskemål om billiga platser med liten eller ingen service så är det de "finare" och dyrare platserna som nästan alltid är fyllda. Likaså fylls campingarna av husbilar. Jag tror att det är så att dessa platser på något sätt uppfyller våra behov och önskemål och då tycker vi också att priset ger valuta för pengarna. Naturligtvis känner marknadskrafterna till det här och sätter priset därefter(de är ju inte dumma). Samtidigt så vet de ju att det för tillfället är brist på övernattningsplatser. När tillgång och efterfrågan kommer i balans så får vi förhoppningsvis också lite fler valmöjligheter till bättre priser.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Är vi verkligen representativa?

Eller så är besöksantalet på nya dyra camping/ställplatser sk. avancerat marknadsföring som går ut på att "först till kvarn"... Är alltså så populärt att man har tur om man får plats oavsett pris.

En del personer kan inte motstå sådant utan hugger direkt på studsen. Sedan tror jag att semesteråkarna är mer spendersamma än vi luttrade som har all världens tid på oss och använder bilen nästan året om. Barnfamiljer är rena penga ströslare och inte vet jag var de får sina pengar, men det är snurr på dem. Förr i tiden när man skulle till kontinenten när semestern började så såg man tvångsmönster på färjornas restauranger. Alla rusade dit och tog en räkmacka fast den var hur dyr och liten som helst, de lär göra likandant än idag.....


Japp jag gillar räkmackor :)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

I en klubb med många (drygt 10000 ??) medlemmar, måste det ju finnas alla varianter av önskemål vad gäller ställen att stå på. Finns nog ingen grupp som är representativ för oss alla, vi får bara finna oss i att det spretar.
Ove.G
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Är vi verkligen representativa?

Eller så är besöksantalet på nya dyra camping/ställplatser sk. avancerat marknadsföring som går ut på att "först till kvarn"... Är alltså så populärt att man har tur om man får plats oavsett pris.

En del personer kan inte motstå sådant utan hugger direkt på studsen. Sedan tror jag att semesteråkarna är mer spendersamma än vi luttrade som har all världens tid på oss och använder bilen nästan året om. Barnfamiljer är rena penga ströslare och inte vet jag var de får sina pengar, men det är snurr på dem. Förr i tiden när man skulle till kontinenten när semestern började så såg man tvångsmönster på färjornas restauranger. Alla rusade dit och tog en räkmacka fast den var hur dyr och liten som helst, de lär göra likandant än idag.....

Hej Bigspender ! Värst vad Du vet mycket om olika semestervarianter, Du kanske har gjort någon "undersökning" men när det gäller barnfamiljer så kanske det är så att dom stretar i arbetslivet elva månader för att sedan som Du anser "strösslar" med pengar. Det är väl roligt för barnfamiljerna att unna sig något i semestertider samtidigt bra för BNP
Ha det bra i sommaren önskar
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Nåja, det är inget "raketforskning" direkt, utan vanligt massbeteende med ungefär den motiveringen som du beskriver. De är lika stressade under sina semestrar som i vardagen...Allt skall hinnas med...
Det är också klart att det är bra BNP tillväxten, liksom för prisökningarna i sammhället...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Kör man 600mil/år, så hinner besöka många campingar:rolleyes:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Är vi verkligen representativa?

Kan inte låta bli. Måste tjata lite jag oxå.:p:

Är det inte så att vi har lite olika beteenden beroende på årstid???

På vår höst och vinter är det mest de som inte jobbar som åker husbil? Dvs lite äldre som inte har bråttom och håller mer i slantarna.

På sommaren kommer många begagnade bilar ut med yngre invånare som har semester. Några lånar också ut sina bilar till barnen som åker iväg hela familjen. En det tar även med sina barnbarn och åker till Legoland och olika campingar så att de får stoja av sig.

Inte konstigt att många efterfrågar full service och möjlighet till lek. Är man dessutom ute på semester gäller det att planera de få veckorna som finns.

Att det dessutom är mer bilar än någonsin gör ju inte campingarna ledsna. Problemet är bara att när dom är nöjda så är det fullt och ingen fler kommer in. Vart ska man ta vägen då?

Men jag klagar inte. Jag står GRATIS:D just nu på Södra Skeppsbron i Gävle en service som kommunen håller för oss besökare som inte behöver planera och har tid att åka vidare om det är fullt.


IMG_20160717_170852.jpg
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag får hålla med om att vi i vår klubb representerar husbilsåkare med många olika sätt att använda sin husbil på.
Och för egen del ser jag positivt på de husbilsägarna som utnyttjar de dyrare ställplatserna och campingarna.
Det kommer förhoppningsvis lätta på trycket på de platserna som vi brukar besöka och som har en ringa kostnad eller ingen alls.
För dessa brukar inte ha några platser kvar på kvällen på helgerna.
Då man som vi för tillfället utnyttjar husbilen bortåt 300 dygn per år då går man på den ekonomiska linjen, och lägger pengarna på sådant som vi anser ger oss någonting.
Och det blir ofta hos handeln och ibland restaurangerna dessa hamnar.
Med en önskan om en trevlig fortsättning på husbilssommaren hur ni nu lever och använder ert fordon.
Just nu i Binz på Rügen.
Krister o.Ursula
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Är vi verkligen representativa?

Hej, jag tror nog också att de flesta som ställer sig på de allt för högt prissatta ställplatserna och direkt kopplar in sig på, och tror de behöver 230V el på direkten, inte läser bl.a. här på HBK om batteribanker, laddning under färd med Ctek 250 dual, solceller och MPPT laddare, diodlampor som belysning, nyare TV som bara drar 18W m.m., m.m.

Många som inte vet något om eller inte orkar/törs ta reda på hur lätt det är att klara sig själv har ingen aning om batterier, solceller m.m.
Jag skrev något liknande för ett tag sedan bara. Om man tittar ut på en ställplats, särskilt en som inte kan bjuda på el så är det mörkt i många bilar. Bara ett par fladdrande stearinljuslågor brukar synas i en del bilar. Man kan se att TV'n är på i en halv timme vid nyheterna o.s.v.
När man slöpratar lite med andra boende så kommer det fram väldigt ofta, att köra kylen på gasol det törs man inte göra för det är farligt. En del har inte ens gasoltuber i bilen för det är farligt......
Det är klart om man behöver ström till allt som gasolen kan ta hand om så är det svårt om man inte får tag i ett strömuttag.

De som kanske vill komplettera bilen med solceller vid köpet får fantasifulla prisförslag som gör att många backar ur. (Ex. en 120W solcell med laddare och montering för straxt över 12.000:- var ett superpris om man slog till tillsammans med bilköpet.)
Alternativet är en bränslecell för runt 37.000:- om man inte tror sig behöva den kraftigaste för då får man slanta upp ännu mer.
Även toaletten är en konstig pryl som många inte har "utbildning" på, och många inte ens har använt och därför behöver fina toaletter på ställplatsen.

Som med så mycket annat så handlar nog en hel del av detta om ren okunnighet om både nya bilen, gasol, batterier, laddning m.m. så därför blir det fullseviceanläggningar. Man kan då fundera på om inte enkel utbildning med början på en låg nivå skulle få många att tordas komma igång med att använda sitt campingfordon full ut.
Eller kanske medlemskap i HBK :), och då kunna ställa sina undrande frågor och lära sig hur saker funkar, och vad som är ett vettigt pris på en 120W solcell.

(Måste vara en väl använd hundralapp i medlemsavgift.)

En del ber ändå om ursäkt när de ställer en "dum" fråga. Även om det inte finns några dumma frågor, bara lite dumma svar ibland tyvärr :(.

OBS. ta inte detta som kritik åt dem som vill ha bekväma anläggningar, även om allt utom vattenrutschbanor åt barnen redan finns i husbilen :p:.
Det är ju tur att vi är olika annars skulle det bli ännu mera trångt om alla ville till samma ställen.

Men det finns nog även de som gärna skulle vilja klara sig mera själva om de bara visste mer och kunde mer.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Själv brukar jag titta på styrelsens medlemsnummer och ser då att det är många låga nummer i styrelsen och likaså i valberedningen. När HBK startade var det ju ett mål att få så många ställplatser som möjligt till ingen, eller en väldigt låg kostnad. De nytillkomna medlemmarna verkar inte bry sig så mycket om dom får betala 300-350 kronor för enstaka eller varannan natt. Men då ska det ju också finnas service för vatten, gråvatten och toatömmning och en "riktig" dusch. Har man dessutom barn är ju nästan detta en nödvändighet för det blir trångt om utrymme om 4-5 pers skall duscha i bilen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är vi verkligen representativa?

Det er fint at det er stor spredning på hva en ønsker når det gjelder overnattinger med husbil. Selv var vi på alle varianter fra gateparkering til luksuscamping i de 20 år vi fartet rundt i husbil. Favoritten for oss ble ensomme plasser ute i naturen, gjerne ved vannkanten. Men det er klart at om en skulle være i et område i lengre tid så ble det oftest en camping. To plasser vi tilbrakte mye tid på var Vammerviken Camping, Gustavsfors og campingen i Bolnuevo. Nå har vi ikke lengre noen husbil og jeg er blitt farmhand og hestepasser til snart et dussin kule gule (norsk fjordhest) her på andre siden av kloden.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag tycker det är helt underbart att valfrihet finns. Då kan var och en få ut det bästa med att resa med husbil. Allt från att stå vid en enslig sjö till att stå på en camping "typ Böda Sand".

Det som är bra är ju att alla kan ägna sig åt ett rörligt friluftsliv och hittar sitt eget sätt att använda husbilen. Kan det bli bättre än så tro?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag tycker att Jankro pekar på en viktig del, utbildning.
En bekant köpte nyligen en 4 år gammal bil. Toan har aldrig varit använd:rolleyes:

Javisst, frågan är intressant, rent akademiskt.
Många kan inte alls tänka sig att använda toaletten, duscha eller diska i husbilen. Varför då?

Ibland ringlar det långa köer till servicebyggnader... Då blir det ju så klart en efterfrågan på den typen av service.

De flesta bilar klarar ju sig ett par dagar utan en serviceplats men många använde inte bilen så, varför då? Är det okunskap, bekvämlighet eller bristande utrustning? Eller är det jag som ser det för ensidigt?

Nu finns det plats för alla inriktningar men trådens frågor är mycket intressanta, för framtidens ställplatser, tycker Björn.
 
Toppen