• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi verkligen representativa?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är vi verkligen representativa?

Fel! Han heter Xi Jinping!

Jappe

PS. Nu har jag googlat på Bruce Lee och förstår varför jag inte kände till honom.
Amerikansk våldsromantik är inte min grej!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Vi är utomlands med husbilen ca 4 mån/år. Kör 600-1100 mil. Nyttjar campingar 95% av tiden. Har vi långt till en campingplats, stannar vi någon eller några nätter på någon ställplats. På campingarna är vi i regel 7-14 dgr. Vi är nu på en camping med full service och gratis internet i Alsace. Kostnad 180;-/dygn.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Är vi verkligen representativa?

Man måste också ställa sig frågan var skall alla ta vägen?
Den ökning av antalet husbilar som skett märks markant på många ställen.
Jag har denna vecka roat mig med att besöka de ställplatser som finns i min hemkommun och de är fullbelagda redan tidigt på förmiddagen, centralt i stan står husbilar överallt där det går o parkera dem, både lagligt o regelvidrigt. Samtidigt snurrar åtskilliga runt o letar plats och det är kö till eventuella platser som är lediga vilket skapar stor irritation då det är stora ekipage.
Enligt turistförmedligen finns det inte ens en tältplats ledigt på kommunens campingar för närvarande.
I Apelviken är allt fullt på ställplatsen och på den husbilsparkering bredvid där man får parkera förutom kl 02-06 stod över 30 bilar. Vid 20 tiden igår kväll var merparten av dessa kvar. Så frågan blir var skall de övernatta??? Risken är ju betydande att de chansar o står kvar med risk för nya restriktioner som följd.
Så det finns nog en del nötter att knäcka för kommunerna om de vill ta emot/behålla denna fortsatt växande turistgrupp. O andra sidan är väl risken också att många husbilister ger upp. För att i timmar leta plats på de ställen man vill besöka lägger en sorti på grundtanken med husbilsåkandet.
 

Bilagor

  • IMG_2648.JPG
    IMG_2648.JPG
    1,3 MB · Visningar: 1
  • IMG_2649.JPG
    IMG_2649.JPG
    1,3 MB · Visningar: 1
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Problemet är just mängden, och att alla skall tränga sig på samma plats. Till slut blir det samma situation som i Stockholm där hälften av trafiken består av folk som letar efter P plats. (ingen har kommit på det än)
Själv har jag inte dessa problem som tråden beskriver. Är det fullt, eller mycket bilar, så drar jag vidare, förrutom då jag stannar mitt staden. Jag har aldrig mött någon som säger att här får du inte stå, och jag tror att det är sällsynt om man tänker lite på andra också. Sedan är husbilen för mig inte i första hand en sommarstuga utan en fordon. Mycket sällan jag stannar mer än en natt på en plats, men i så fall är jag ännu noggrannare på platsval. Att trängas på Stranvägen, vilken anledning som helst, låter mig fullständigt obegripligt... Jag tror också att det blir bommar på sikt och stängda p platser vid affärer....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Är vi verkligen representativa?

Såvida inte poletten trillar ner för näringslivet & makthavarna så att dom anpassar sig till den HB-boom som är på framtågande. Fram till dess skall man nog vara lite smidig & inte i alla situationer hävda regelvidriga skyltningar & vad som gäller i lagen. Att reta allmänheten på sig, en allmänhet där åsikter finns om oss HB-ägare & kanske lite avundsjuka löser inga problem, snarare tvärt om.

Bennie
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Kontrollavgiftens (eller den så kallade P-botens) storlek skall naturligvis ställas i relation till vad det kostar att stå på en ställplats, speciellt om den ligger sämre till. Frågan är var man kan hitta kontrollavgiftens storlek när man står där på den perfekta parkeringen.
 

Farabolarna

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Olofström
HBK-Nr
21210
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Vi har kompisar som köpte sin husbil i Bromölla, försäljaren lär ha sagt att man använder inte toan, då det sänker andrahandsvärdet...
Själva njuter vi bäst på små halvt anonyma ställplatser eller fricampar vi. Fast planen mittemot Frösön i Östersund var väldigt vackert belägen och funkade bra för oss ☺trots över 30 husbilar
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Är parkering/camplng förbudet upphävt ?
Tommy R
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Är det inte parkeringsförbud där.
Vi stog där en halvtimma förra sommaren, då fick husbilen intill parkeringsböter.
Arne.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Vi har kompisar som köpte sin husbil i Bromölla, försäljaren lär ha sagt att man använder inte toan, då det sänker andrahandsvärdet...
Själva njuter vi bäst på små halvt anonyma ställplatser eller fricampar vi. Fast planen mittemot Frösön i Östersund var väldigt vackert belägen och funkade bra för oss ☺trots över 30 husbilar

Tokstollar till försäljare :mad:. Vitsen med husbil är ju att man har egen dusch o toa med sig.

Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Vi är ute på vår första långresa nu, Ställplats i Motala, camping på Legoland, camping på Falsterbo och nu en camping på Landön norr om Åhus, imorgon Ställplats någonstans runt Värnamo. Varför Camping, jo vi reser med barn som vill ha tillgång till sol&bad och aktiviteter. Jag antar att när man blir äldre och bara reser med frugan blir Ställplats bättre då man kommer närmare stan och kan gå ut och äta, se på sevärdheter i stan osv, mao var sak har sin tid.

//Nisse
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Är parkering/camplng förbudet upphävt ?
Tommy R

Nej, förbudet är inte upphävt, men kommunen har gått ut i ÖP och sagt att de tänker inte bötfälla husbilar som står där, så sköter alla sig så lär man kunna fortsätta att stå där . Till helgen / 29 30 31/7) kommer dock yrancampingen att vara där så då får nog icke besökare av yran hitta annan plats att stå på.

//Sylvia
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Attan, vad många barnfamiljer som är ute nu med sina husbilar:rolleyes:
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Läste ett avsnitt i den tyska TopPlatz-katalogen 2016 (sid 191) att tendensen är sådan även i Tyskland att husbilister ställer högre krav på en ställplats nu än tidigare. I många år har husbilister sagt "vi behöver inget", men nu frågar allt fler "varför finns det inte toa/dusch?", eller "dåligt med bara tre duschar på en så stor ställplats". Tydligen har ställplatsen i Stade kapitulerat för kundernas krav och bygger nu en sanitäranläggning, och det är de inte ensamma om. Men i Tyskland får man ofta betala extra för dusch, det ingår inte i baspriset. Du kan få betala exvis 1 EUR för att duscha 5 min. Det är väl kanske det systemet som HBK borde driva i stället för att förhindra mer välutrustade ställplatser? Tycker att det är helt OK att betala mer om man vill använda mer service.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Det är långt ifrån alla ställplatser i Tyskland som tar extra betalt för dusch. Dusch är normalt 0:50€, om man tar betalt. El och vatten kan variera i pris, men det gör det är hemma också, men till högre priser.
Det är mycket vanligt att ställplatserna är helt gratis i tyskland. Man kan resa genom hela landet utan avgift, om man så önskar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Gratis är en missuppfattning. Kostar inte ställplatsen någonting så förväntas att du skall spendera pengar på platsen som motprestation. Gör du inte det så har du brutit mot etikettens regler! :)

Det finns fantastiskt fina ställplatser där det är en fin miljö, och jag tycker att de som investerat i att skapa trevnad för sina gäster också måste få lönsamhet i sin verksamhet, annars så får vi inga ställplatser. Men bästa lösningen är kanske att de som vill ha toa, dusch, el etc får betala lite extra för det.

Många av gratisställplatserna är bara en grus- eller asfaltplan, och där har jag full förståelse för att man känner att man inte kan ta betalt. Men är man nöjd med att övernatta på ICA:s parkering hemma så känns det kanske hemtamt. :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Kan inte hålla med dig. Dom gratis ställplatser som jag besökt har ingen dålig standard, ofta lugna platser, men givetvis finns intressanta saker att besöka i närheten, t.ex. Ahr-älven, Moseldalen, m.fl
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Hej,
För oss som åker med tre små barn finns ibland behov av ställplats med service eller camping, men oftast gör vi en heldagsaktivitet, typ legoland kolmården heide park mm. Då krävs egentligen bara en grus eller asfaltplan och någonstans att tömma och fylla varannan dag. Behov av "fina" ställplatser har vi inte ofta. Camping kan det bli någon dag varannan vecka för att tvätta kläder.

Vi kör ofta mellan 20-24 på kvällarna när barnen kan sova i sina bilstolar. Då vill man inte gärna betala mycket för en ställplats som man är på mellan 24 och 09...

Håller även med om att många gratisplatser är helt ok. Många är lite mindre och bra nattparkering.

Särskilt representativ känner jag mig inte...

/oskar
 
Toppen